טרום סוכרת וסוכרת – זיהוי ומניעה

זמן קריאה: 2 דקות
|
16 בנוב' 2017

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות בעולם והשלכותיה על איכות חייהם של החולים בה – קשות. אך זאת יש לדעת! זיהוי סימני המחלה בשלבים המוקדמים מאפשרת שינוי אורח חיים ותזונה ובכך ניתן למנוע את התפתחותה או לעכב משמעותית את התדרדרותה. מרינה דוחובני, דיאטנית סוכרת במכבי מסבירה ונותנת עצות מועילות שיכולות להציל חיים!

טרום סוכרת וסוכרת, כיצד מזהים ומונעים

על פי נתונים רשמיים, בכל שנה מתים בעולם 5 מיליון אנשים מסוכרת! בישראל מחלת הסוכרת הינה סיבת המוות הרביעית הן בגברים והן בנשים. כ- 550 אלף איש חולים במחלה וכ550 איש בשלב טרום מחלה.

טרום סוכרת היא מצב בו רמת הסוכר בדם בצום או במשך היום גבוהה מהרגיל אך עדיין נמוכה יותר ממצב של סוכרת. כלומר זהו השלב המקדים למחלה. במידה ולא יעשו שינויים באורח החיים היא תתפתח לסוכרת מסוג 2.

מה הם גורמי הסיכון למחלה?

  1. השמנה- במשקל יתר תאי הגוף נעשים פחות רגישות לאינסולין (הורמון המופרש מהלבלב ותפקידו להכניס את הסוכר לתאים), פחות סוכר ניכנס לתאים ונשאר גבוה בדם. כ- 80% מהחולים בסוכרת הם בעלי משקל עודף, אשר אינם מבצעים כל פעילות גופנית!
  2. היקף מותניים גבוה- היקף המותניים הוא מדד להשמנה באזור הבטן, שהיא צורת ההשמנה המזוהה ביותר עם סיכון מוגבר לסוכרת סוג 2 ומחלות נוספות. גבר בעל היקף מותניים של 94 סנטימטרים ומעלה ואשה בעלת היקף של 80 ס"מ ומעלה נמצאים בסיכון גבוה לפתח את המחלה.
  3. מוצא אתני- אנשים שמוצאם מהמזרח התיכון, מדרום אסיה או אפריקאי-קריבי, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2. מדובר בסיכון גבוה פי 5 בהשוואה לאנשים ממוצא לבן!
  4. גנטיקה- בקרב אנשים בעלי קרוב משפחה מדרגה ראשונה החולה בסוכרת, הסיכון לפתח את המחלה עולה. הסבירות שילד להורה חולה יפתח את המחלה היא כ- 15%. כאשר שני ההורים חולים הסבירות שילדם יפתח סוכרת עומדת על כ- 70%.
  5. חוסר בפעילות גופנית- צורת חיים יושבנית.

כיצד ניתן למנוע את המחלה?

  1. הגבילו פחמימות פשוטות- סוכר (בכל צבע), דבש, סילאן, משקאות ממותקים (כולל מיצים טבעיים), ממתקים ופירות. סוג פחמימה זו גורם לעליית סוכר חדה בדם ולהפרשה מוגברת של אינסולין על מנת להכניס את הסוכר לתאים. לאורך זמן יש "עייפות" של הלבלב להפריש עוד ועוד אינסולין ויותר סוכר נשאר בדם.

לפי נתוני OECD, בשנת 2015, צריכת הסוכר בישראל למבוגרים , הייתה הגבוהה בעולם ועמדה על 160 גרם ליום  שמהווים כ-32 כפיות סוכר.

  1. הקפידו על פעילות גופנית- פעילות עוזרת לתאים להיות רגישים יותר לאינסולין, סוכר ניכנס בקלות יותר לתאים ואינו נישאר גבוה בדם. בנוסף פעילות גופנית עוזרת לשמור על משקל תקין שהינו גורם חשוב במניעת המחלה. לפי המלצת ארגון הבריאות העולמי יש לבצע לפחות 150 דקות פעילות גופנית אירובית בשבוע לשמירה על בריאות תקינה.
  2. הקפידו על צריכת ירקות בכל ארוחה- ירקות מכילים לא מעט סיבים העוזרים למתן את עליית הסוכר בדם ותורמים לתחושת שובע ארוכה יותר.
  3. הקפידו לישון לפחות 7 שעות שינה- מחסור בשינה משבש איזון סוכר וגורם לעייפות שמעלה חשק במזון ממותק.

 

שימו לב לשינויים בגופכם- במידה וחשים סימפטומים של יובש מוגבר בפה, עייפות יתר, השתנה מרובה ולעיתים גם ירידה במשקל יש להגיע בהקדם לרופא לביצוע בדיקות דם. יש לזכור כי במצב של טרום סוכרת לרוב אין סימפטומים חריגים, לכן יש חשיבות לבצע בדיקות דם תקופתיות.