סוכרת למתחילים: שאלות נפוצות, מניעה וטיפול

מד סוכרת

אילו סוגי סוכרת קיימים? איך מזהים כל סוג? כיצד מטפלים ומה מותר לאכול? יוליה אבידור, דיאטנית קלינית במכון הסוכרת של פתח תקוה במכבי, עונה על שאלות נפוצות וממליצה על דרכי טיפול ומניעה

סוכרת הינה מחלה כרונית הגורמת לרמות גלוקוז גבוהות בדם, והיא מאובחנת כאשר מתקבלות 2 בדיקות דם בהן רמת הגלוקוז עולה על 126 מ"ג אחוז בצום או 2 בדיקות אקראיות עם ערך מעל 200 מ"ג אחוז או עם ערך HbA1C מעל 6.5%.

סוגי הסוכרת השונים

קיימים מספר סוגי סוכרת:

  • סוכרת מסוג 1 – הינה מחלה אוטואימונית בה הגוף מייצר נוגדנים התוקפים את תאי הלבלב המייצרים אינסולין.
  • סוכרת מסוג 2 – נגרמת על ידי חסר יחסי באינסולין ו/או על ידי רגישות נמוכה לאינסולין הקיים. סוכרת מסוג זה מהווה כ-90% מכלל מקרי הסוכרת. גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 כוללים רקע גנטי, משקל עודף, חוסר פעילות גופנית וגיל.
  • סוכרת היריון – מתפתחת לעיתים במהלך ההיריון ונגרמת משינויים הורמונליים המתרחשים בהריון. סוכרת מסוג זה מתפתחת בעיקר בשליש השלישי של הריון ועוברת אחרי הלידה. בקרב כחמישים אחוז מנשים אלו תתפתח סוכרת מסוג 2 במהלך 10-20 השנים שלאחר ההיריון.

מהם תסמיני מחלת הסוכרת וכיצד ניתן לזהות אותם?

בחלק מהמקרים סוכרת יכולה להיות חסרת תסמינים. במקרים אחרים עלולים להופיע תסמינים כמו צימאון ומתן שתן באופן תדיר, ירידה במשקל וטשטוש בראייה. במקרים אחרים סוכרת יכולה להתגלות בעקבות תלונות הנובעות מסיבוכיה המאוחרים של המחלה כמו קושי בריפוי פצעים, חוסר תחושה בכפות הרגליים ועוד.

מהן דרכי הטיפול המומלצות בסוכרת?

טיפול בסוכרת ניתן על ידי צוות רב תחומי הכולל רופא, אחות, תזונאית ובמקרים מסוימים גם מתאם/ת פעילות גופנית. לכל סוג סוכרת קיים טיפול תרופתי שונה.

לסוכרת מסוג 1 – הטיפול התרופתי המותאם הוא במתן אינסולין עקב חוסר ייצורו על ידי הגוף.
לסוכרת מסוג 2 – ישנו מגוון של תרופות אשר דרכי הטיפול שלהן שונה, חלקן ניתנות בכדורים וחלקן בזריקות. כמו כן, לעתים ישנם מקרים שגם חולי סוכרת מסוג 2 מקבלים טיפול על ידי מתן אינסולין, כמובן כל מקרה לגופו בהתאם להמלצת הרופא המטפל.
במקרה של התמודדות עם התנגדות לאינסולין – ישנן תרופות המיועדות לסייע בהתמודדות הגוף עם אי הסבילות לאינסולין. תרופות אחרות מעודדות הפרשת אינסולין לפרקי זמן שונים.
קבוצה שנייה של תרופות פועלת במנגנונים הורמונליים, המאטים את התרוקנות הקיבה ומעודדים הפרשת כמויות קטנות של אינסולין בסמוך לארוחות. קבוצה שלישית גורמת להפרשת עודף סוכר מהדם דרך השתן.
טיפול בסוכרת הריון – סוכרת היריון לרוב מאוזנת ע"י דיאטה בלבד אך יכולה לעתים לכלול גם טיפול תרופתי, על כך מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

על מה עוד חשוב להקפיד באורח חיים סוכרתי?

בכל סוגי הסוכרת יש לשים לב למספר כללים נוספים:

מרכיב נוסף בלתי נפרד של טיפול בסוכרת הוא הקפדה על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, תזונה מאוזנת, גמילה מעישון וכו'. המלצה לפעילות גופנית היא 150 דקות שבועיות. הפעילות צריכה לכלול אירובי – כמו הליכה/ריצה/אופניים/שחייה וכן עבודה על חיזוק שרירים – למשל הרמת משקולות בחדר כושר.

מהי התזונה הנכונה לסוכרתיים?

באשר לתזונה, נכון להיום דפוס האכילה המומלץ משתנה בהתאם למצבו של כל חולה. המלצות תזונתיות תלויות במידת איזון הסוכר, הטיפול התרופתי שהמטופל מקבל, מחלות נוספות והעדפות אישיות.

אף על פי כן, ישנם מספר דפוסי אכילה שעשויים להתאים לחולי סוכרת: תזונה ים תיכונית, תזונה דלה בפחמימות, תזונה צמחונית או טבעונית. על מנת לבחור את התזונה המתאימה למטופל הספציפי, מומלץ לקבל ייעוץ תזונתי אישי.

כל המידע על זכאות לייעוץ תזונה במכבי >>