היום הבינלאומי למחלת הסרטן

סרטים להעלאת המודעות לסוגי סרטן שונים

"כשחולה אונקולוגי מאובחן, או כשיש חזרת מחלה, השמיים נופלים עליו. מתפקידנו ללוות אותו, להיות המעטפת, להוריד את תהליכי הבירוקרטיה למינימום האפשרי, לפרוש מרפאות בכל המחוזות, בזמינות טובה ובתמהיל רב-מקצועי שיענה על מירב הצרכים, להיות הטובים ביותר למען המטופלים שלנו" (עמיטל ברחד אחות אונקולוגית מחוז השרון).

לרגל היום העולמי למניעת סרטן, ד”ר נאוה זיגלמן-דניאלי מנהלת המחלקה האונקולוגית במכבי, מרכזת מידע חשוב לחולים אונקולוגיים יחד עם שותפיה בקהילת מכבי ומציגה את פריצות הדרך הרפואיות בתחום 

פריצות הדרך הרפואיות המשמעותיות בחקר מחלת הסרטן

בשנים האחרונות חלו פריצות דרך משמעותיות בהבנת תהליכים הקשורים בהתפתחות מחלת הסרטן, ובבחינת טיפולים מיטביים כנגד המחלה המבוססים על תגליות אלו. כמו כן חלו תמורות עצומות ביכולות הטכנולוגיות של ריצוף הגנום האנושי בכלל וריצוף גנטי של גידולים בפרט, ובהבנה טובה יותר של כשלים במערכת החיסון הנגרמים בזמן התמרה סרטנית של תאים בריאים כמובן שכל המידע ממחקרים מעבדתיים היה חייב לעבור הוכחת יעילות ובטיחות במחקרים קליניים.

להלן פריצות הדרך המשמעותיות שחלו בעשור האחרון בתחום:

1. הפחתת טיפולים מיותרים ובכללם צמצום היקפי ניתוחים, צמצום טיפולי קרינה או שימוש ממושך בכימותרפיה בחלק נכבד מהגידולים המוקדמים.
2. זיהוי שינויים גנטיים בגידולים מתקדמים בבדיקות פתולוגיות או בדיקות גנטיות של הסרטן, ושימוש בתרופות ביולוגיות מכוונות מטרה כנגד השינוי שזוהה.
3. פיתוח טיפולים המאפשרים למערכת החיסון להכיר את תאי הסרטן כשונים מתאים תקינים, ולפעול נגדם במטרה להשמידם בדומה לפעילות כנגד נגיפים שחדרו לגוף, זאת, יחד עם הבנה באלו מהגידולים צפויה תועלת מירבית בטיפולים אלו.
4. הכשרת צוותים רפואיים וסיעודיים להקלה על תופעות לוואי הקשורות במחלה ובטיפולים, ושימוש בטיפולים תומכים חדישים.

הפחתת הסיכון לתמותה מסרטן ב-25 השנים האחרונות

על פי נתוני מנהל הסרטן בארה"ב שפורסמו לאחרונה הוכח כי ישנה חשיבות עצומה לשינוי באורח חיים ובמיוחד להפסקת עישון, לגילוי מוקדם של גידולי שד ומעי גס, ולטיפולים אונקולוגים על ידי מומחים. נמצא כי התערבויות אלו הפחיתו סיכון לתמותה מסרטן ב-27% והצילו חיים של 2.6 מיליוני בני אדם.
מלבד הפסקת העישון שגורם לנזקים עצומים, ישנן מספר המלצות חשובות שחשוב מאוד לעקוב אחריהן.

עלייה בסיכויי ההחלמה

לפי נתוני הרשם הלאומי, בישראל מאובחנים מידי שנה למעלה מ-28,000 חולים עם גידולים ממאירים (לא כולל גידולי עור בזאלים וקשקשיים המוסרים בניתוח) ולפחות 80% מהם עם גידולים פולשניים בעלי פוטנציאל התפשטות מעבר לאיבר שבו התפתחו.

המונח "הישרדות יחסית למחלה" לוקח בחשבון את הסיכוי להישאר בחיים לתקופה שהוגדרה. למשל 5 שנים מהסרת הגידול, אחרי ש"מתקנים" ל"תמותת רקע" כלומר מקרים שלא שרדו שלא בשל הסרטן.

בהתאם לנתונים שפורסמו ברשם הסרטן הלאומי בישראל בשנת 2019 על סיכויי ההישרדות היחסית מגידולים חודרניים בקרב מי שאובחן בשנים 1996 עד 2000, 2001-2006 לעומת אלו שאובחנו בין 2007-2011, (כאשר בכל קבוצה נעשה מעקב במשך לפחות 5 שנים והמעקב האחרון נעשה עד 2016), נמצאה עליה בהישרדות שקשורה הן בשיפור בטיפולים המודרניים, אשר בחלק מהגידולים מצביעה גם על שיפור בבדיקות סקר וגילוי מוקדם:


ככלל נראה שהסיכוי לשרוד משתפר עם הזמן בכל הגילאים, ובמרבית הממאירויות (למעט גידולי הערמונית שנפוצה יותר בגילאים מבוגרים יותר) השיפור בהישרדות יחסית בולט יותר בצעירים מתחת גיל 50 מאשר בקרב מטופלים שמאובחנים בגיל מבוגר מ-65 שנה.

שיפור בהחלמה מסרטן השד

סרטן שד חודרני הוא הגידול הנפוץ ביותר בקרב נשים. בהסתכלות על נשים שאובחנו בין 1996-2000 לעומת 2007-2011 נמצא שיפור הישרדותי ל-5 שנים כך ש:

• נשים יהודיות מ-85% ל-89% (שיפור של 5%) – תוצאות ריפוי בולטות במיוחד בנשים בגיל ממוגרפית סקר (50 עד 74 שנים) שם הסיכוי להישרדות ל-5 שנים מגיע ל-92%
• נשים ערביות מ-74% ל-84% (שיפור של 10%) – כאן תוצאות הריפוי בולטות גם בגילאים צעירים מ-50 שנה עם סיכויי הישרדות 5 שנים של 85% וגם בנשים בנות 50-74 שנה עם הישרדות ל-5 שנים של 86%.

התוצאות תומכות הן בחשיבות בגילוי מוקדם בבדיקת סקר של ממוגרפיה והן בשיפור בעקבות טיפולים חדשניים.

עלייה בסיכויי ההחלמה מסרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא הנפוץ ביותר בקרב גברים יהודים ובין הנפוצים בקרב גברים ערבים.
בהסתכלות על גברים שאובחנו 1996-2000 לעומת 2007-2011 ניכר יש חל שיפור בסיכויי ההחלמה:
• גברים יהודים מ-87% ל-97% (שיפור של 10%)
• גברים ערבים מ-85% ל-87% (2% בלבד, יציב)
• המחלה שכיחה בגיל המבוגר ואין הבדל משמעותי בין הישרדות גברים בני 64 ומטה לאלו בני 65 שנה ומעלה

סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת – בין 3 הגידולים הנפוצים בנשים ובגברים

בהסתכלות על מי שאובחן בשנים 1996-2000 לעומת 2007-2011, ניכר שיפור בסיכויי ההחלמה:
• גברים יהודים מ-59% ל-72% (הפרש מובהק סטטיסטית 13%)
• נשים יהודיות 59% ל-69% (הפרש מובהק סטטיסטית של 10%)
• גברים ערבים מ-51% ל-70% (הפרש מובהק סטטיסטית של 19%)
• נשים ערביות מ-54% ל-64% (הפרש לא מובהק אך יתכן בשל גודל מדגם, רווח 10%)

השיפור בהישרדות בלט במיוחד בקבוצת הגיל 50-74 שנים. בקרב קבוצה זו יש תוכנית לאומית לגילוי מוקדם בבדיקת סקר שנתית של צואה לדם סמוי, עם הישרדות ל-5 שנים בקבוצות המגדריות והאתניות המחזיקה בשיא של 70-76% הישרדות.

סרטן הריאה

סרטן הריאה הוא הנפוץ ביותר בקרב גברים ערבים בישראל ובין הנפוצים בקרב גברים יהודים ונשים יהודיות וערביות, הן מבחינת תחלואה והן כגורם תמותה מסרטן. כאן ניתן לראות מגמה מסוימת של שיפור או התייצבות וההישרדות טובה יותר בקרב אלו שמאובחנים בגיל צעיר מ-50 שנה.

הישרדות ל-5 שנים במאובחנים בין 1996-2000 לעומת 2007-2011:

גברים יהודים מ-15% ל-21%, גברים ערבים מ-15% ל-18%, נשים יהודיות מ-23% ל-33%, ונשים ערביות מ-18% ל-27%.

מידע חשוב עבור חולים אונקולוגיים

מכבי שירותי בריאות מציעה אפשרויות שונות לתמיכה ולליווי חולים שאובחנו במחלה:

1. ייעוץ מולטי-דיסיפלינרי: מומלץ לכל אדם שאובחן עם ממאירות להיפגש עם רופאים מומחים מיותר מדיספלינה אחת כדי לבחור בטיפול הראוי ביותר עבורו ולהבין מהם הסיכויים והסיכונים בכל סוג של התערבות טיפולית. למשל: לגברים שאובחנו עם סרטן הערמונית בשלבים המוקדמים יחסית , מומלץ להתייעץ גם באורולוג המנתח וגם באונקולוג-איש קרינה, שכן אפשרויות הטיפול שונות וכוללות השגחה בלבד, ניתוח כריתה רדיקלי (ברובוט על פי רוב) וקרינה לסוגיה השונים. פרופיל תופעות הלוואי שונה מהותית בין גישה טיפולית אחת לאחרת וראוי לדון בו במקביל לסיכויי ההבראה המלאים טרם קבלת ההחלטה באשר לטיפול המתאים. ההמלצה לייעוץ של מספר גורמים מטפלים כמו כירורג ואונקולוג מומחים בגידול שאובחן במצב מוקדם (לא גרורתי) הינה גורפת. להורדת רשימת אונקולוגיים מומחים בפריסה ארצית >>

2. ייעוץ עם הרופא הקבוע: רופאי המשפחה שלכם הם שותפים לאבחון לטיפול ולליווי. הם הכירו אתכם טרם המחלה, והם מעוניינים לעזור בכל התקופה שבה אתם נמצאים גם בטיפולים אונקולוגים, וכמובן לאחר ההחלמה. דאגו לקבל מסמכים רפואיים מהאונקולוגים והכירורגים המטפלים בכם על האבחנה, תכנית הטיפול ותופעות לוואי שיש לשים לב אליהן. דאגו לשתף אותם בדאגות ובשאלות המטרידות אתכם.

3. תשתית מקצועית בקהילה:

מערך עבודה סוציאלית בפריסה ארצית, עם עובדים ועובדות שהוכשרו ללוות אתכם ואת בני המשפחה ולסייע בהתמודדות עם קשיים רגשיים- אישיים ומשפחתיים המתעוררים עקב גילוי המחלה בכל שלביה. ניתן לפנות לעובדות הסוציאליות במימוש זכויותיכם במכבי ובשירותי הקהילה בעת קבלת האבחנה ובמהלך הטיפולים בה. ההפניה לעובדת הסוציאלית אינה כרוכה בתשלום ואינה דורשת הפנית רופא. ניתן לתאם פגישה באמצעות מוקד מכבי ללא הפסקה 3555*.
קבוצות תמיכה וקבוצות מידע לחולים או לבני משפחה מתקיימות מעת לעת בהנחית עובדות סוציאליות ואנשי צוות נוספים.
קו חם לייעוץ אונקולוגי – אחיות ואחים במכבי שהוכשרו לטפל בחולים אונקולוגים הן במרפאות האונקולוגיות בקהילה והן בסניפי קופה רבים בכל הארץ. בנוסף לסיוע שלהם, שאלו אותם על מוקד המומה המלווה חולים אונקולוגים בוגרים עם גידולים סולידיים בעת הטיפולים הפעילים, והיעזרו במוקד הקו חם של אחיות אונקולוגיות הזמין אחרי שעות העבודה.

לייעוץ עם אחות אונקולוגית להכוונה והדרכה חייגו 3555*, לחצו 4 למוקד אחיות ו-9 לקו החם.

טיפולי פיזיותרפיה – במכבי קיים מערך טיפולי המכוון לחולים אונקולוגים ופועל בהתאם לקווים מנחים בינלאומיים בתחום. ניתן לקבל הפניה לפי הצורך על ידי רופא מטפל, או לפנות ישירות במצבים מסוימים. פיזיותרפיסטים במכבי יוכלו לעזור לכם לשקם את יכולתכם התפקודית אחרי אשפוז או ניתוח, להפחית כאב ותופעות לוואי נוספות כגון חולשה ועייפות על ידי שיפור יכולת התנועה והכושר הגופני, להפחית נפיחות (לימפאדמה) לאחר ניתוחים וטיפולי קרינה ועוד. התאמת אביזרי ניידות וטיפול פיזיותרפיה בבית ניתנים במצבי מחלה מתקדמים לחולים המרותקים לביתם. פניה למכוני הפיזיותרפיה נעשית דרך מוקד מכבי ללא הפסקה ב-3555* או דרך שירות המענה הטלפוני בסניפים.
ייעוץ דיאטני – חולים רבים מתמודדים עם מצבי קיצון של ירידה או עלייה משמעותיים במשקל, שינוים בבליעה או בפעולת המעיים. ניתן להתייעץ עם דיאטניות מכבי בכל רחבי הארץ.
מנהלות שירות רפואי לחולים קשים – במכבי מאות מנהלות שירות רפואי שהוכשרו ללווי חולים קשים ובכללם חולי סרטן במטרה לסייע להם בסבך הבירוקרטיה בתקופה של החודשים הראשונים לגילוי המחלה והטיפולים. לפרטים על הזכאות המלאה >>

שירות פסיכואונקולוגי – ניתן על ידי צוות פסיכולוגים ופסיכיאטרים במחוז השרון לחולים ובני המשפחה. לקבלת השירות, ניתן לפנות לגב' אירנה הכט, המזכירה הרפואית של מחלקת בריאות הנפש בטלפון:

03-5488576 בימים א' – ד' בין השעות 8:00-13:00.

4. טיפולים אינטגרטיביים לחולי סרטן ניתנים במכבי טבעי על ידי צוות מטפלים, המעניקים טיפולי רפואה משלימה לחולים אונקולוגים בכל שלבי המחלה וליקיריהם. בכל 23 מרפאות הרשת עובדים מטפלים שהוכשרו מקצועית לטפל ברפואה משלימה בחולים אונקולוגים. במרפאה האונקולוגית בחיפה בהדר הכרמל קיים שירות מובנה עם שיח ישיר בין הצוותים של אונקולוגיה ורפואה אינטגרטיבית. לפרטים נוספים חייגו 6395*.

5. גישה לתרופות וטיפולים מיוחדים: במכבי מרכזי אישורים לתרופות ולטכנולוגיות שאינן תרופתיות כמו בדיקות מעבדה מיוחדות או טיפולי קרינה ייחודיים, ומרכזי דימות לאישורי בדיקות דימות יקרות. מרכזים אלו מתייעצים בחלק מהמקרים עם רופאים מומחים, והרופאים המטפלים בכם יכולים להיעזר ישירות ברופאים אלו לשאלות הקשורות בבחינת הזכאות שלכם לטיפולים ובדיקות בסל הבריאות, ולבחינת דרכי הפניה המיטביות לוועדות החריגים עבור טכנולוגיות ותרופות שאינן בסל הבריאות.

לינקים שימושיים:

למידע נוסף באתר מכבי אודות מחלת הסרטן>>
לעלון האגודה למלחמה בסרטן בנושא מניעה ואבחון מוקדם של סרטן>>

להורדת קובץ עם רשימת רופאים אונקולוגיים בקהילה בחלוקה להתמחויות>> 

להורדת עלון זכויות ושירותים לחולים אונקולוגיים בערבית, עברית ורוסית>> 

בברכת בריאות שלמה!