אחת מתוך שמונה: המלחמה בסרטן השד

ידיים

סרטן השד הנה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ-4000 נשים מאובחנות כל שנה בסרטן השד, כ-900 מתות מהמחלה. לפי נתוני משרד הבריאות, אחת מכל שמונה נשים צפויה לחלות בסרטן זה במהלך חייה. מהם הגורמים למחלה? האם ניתן למנוע אותה? איך מטפלים ומדוע גילוי מוקדם יכול להציל חיים? לכבוד חודש המודעות לסרטן השד, אנו עונים על כל השאלות ומספקים את המידע העדכני ביותר על המחלה.

תורשה מול סביבה

לגורמים גנטיים קיימת השפעה על התפתחותו של סרטן השד, אך רק בכ-15% הגידול הממאיר נובע מקיומו של גורם סיכון תורשתי. כיום ידועים מספר גנים, שמוטציות מולדות בהם מעלות באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן השד. מתוך הגנים המוכרים כיום, הגורם השכיח ביותר לסרטן שד תורשתי הוא מוטציות בשני גנים הנקראים: BRCA1 ו-BRCA2. הסיכון בקרב נשאיות מוערך בכ – 80%-50% להתפתחות סרטן השד עד לגיל 70. זאת לעומת כ-12% סיכון להתפתחות המחלה באוכלוסייה הכללית. עם זאת, גם גורמים סביבתיים ואורח חיים יכול להוביל להתפתחות הסרטן: נשים שלא ילדו או אלו שלקחו/לוקחות גלולות מעלות את הסיכון למחלה, כמו גם אורח חיים הכולל השמנה, אי פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול.

גילוי מוקדם מציל חיים

זוהי לא רק סיסמה ריקה מתוכן. גילוי מוקדם מעלה את הסיכוי לריפוי מסרטן השד בכ-90%. מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול. במטרה להעלות את הסיכוי לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים, רצוי לכל אישה בכל גיל להכיר את השדיים בכדי להבחין בשינויים ולפנות לרופא במידה והם מתרחשים, במקביל רצוי להיבדק על ידי רופא, המתמחה בבדיקת שד ידנית, פעם בשנה.

בדיקות מקיפות יותר, כמו ממוגרפיה, רצוי לעשות בתדירות של שנתיים מגיל 50 ומעלה. נשים אשר נמצאות בקבוצות סיכון, מומלץ שיבדקו מגיל 40 פעם בשנה, ולעיתים אף מוקדם יותר.

מפחית סיכון: אורח חיים בריא

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מעריכה כי רבע מכלל מקרי סרטן השד בישראל ובעולם קשורים לעודף משקל וסגנון חיים הלוקה בחסר פעילות גופנית. הסיכון לחלות בסרטן השד גדול ב 250% יותר בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר, לעומת נשים בעלות משקל תקין. מזון מערבי, עתיר בשומן וקלוריות, מגביר משמעותית את הסיכון לפתח את המחלה. מחקר שעשה לפני מספר שנים הראה כי בקרב נשים יפניות שעברו להתגורר במדינה מערבית וסיגלו לעצמן מנהגי אכילה מערביים, התגלו יותר מקרי סרטן שד מאשר אצל תושבות יפן.

לא רק אצל נשים

סרטן השד אומנם נשמעת כמו מחלה התוקפת נשים בלבד, אך אין זה כך. גם גברים עלולים במקרים נדירים לחלות בה. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בישראל מאובחנים מדי שנה כ-50 גברים כחולים בסרטן השד. סרטן זה מופיע במרבית המקרים אצל גברים מעל גיל 60, ולכן מומלץ גם לגברים מעל גיל זה, ללכת ולהיבדק במידה וקיים חשד  להתפתחות המחלה.