עוברים למכבי >
"

* האמור בסרטון ובכתבה הינם מידע כללי בלבד ואינו מהווה המלצה רפואית. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לבדיקה ולטיפול במסגרת המתאימה.

הגיע זמן לישון

מה גורם לבעיות שינה אצל ילדים, מה עושים אם הילדים שלנו "חיות לילה”, ואיך נוכל סוף סוף לגרום להם לישון לילה שלם ברציפות? ד"ר לילך קמר, מומחית ברפואת משפחה במכבי ומנהלת רפואית במכוני השינה של אסותא, עונה על כל השאלות שמדירות שינה מעינינו.

מתי שינה הופכת ל"בעיה"?

לכל גיל יש נורמות מקובלות באשר ל-איך ילד צריך לישון, מתי הוא צריך לישון וכמה הוא צריך לישון. ילדים שאינם ישנים לפי אותן "נורמות" למעשה סובלים מהפרעות שינה שיכולות לבוא לידי ביטוי בכל מיני מישורים: בהירדמות, כמו למשל, לא לישון בשעות ובכמות שמצפים מהם או בהתייחס לרצף השינה (או היעדרו) ביחס לגיל הנוכחי; ובהפרעות שפוגעות ביכולת השינה כמו בעיות נשימה או תנועה .

מהי כמות השעות המומלצת לילדים לישון?

עד גיל חצי שנה מומלץ לישון עד 17 שעות ביממה, וזאת מאחר שלאורך תקופה זו מתרחש בגוף תהליך של התבססות השינה כשנת לילה. עד גיל 5 מומלץ לישון כ-11 שעות ביממה, כולל שנת צהריים; בגיל בית ספר יסודי ההמלצה היא ל-10 שעות בלילה ועבור מבוגרים – כ-8 שעות. בפועל, רוב האוכלוסייה המבוגרת בעולם המודרני לא ישנה מספיק.

מה יכול לגרום לילדים לקום באמצע הלילה?

מהרגע בו תינוקות לומדים לישון בלילה, אין שום סיבה שהם לא ישנו ברציפות. חלומות רעים בעקבות חרדה או מחשבות טורדניות עשויים להעיר אותם, אבל (ויש אבל) גם אם תינוקות וילדים צעירים יפקחו עיניים בסוף מחזור שינה הם יחזרו לישון, אלא אם יש משהו שמעודד אותם לחפש את נוכחות ההורים, כמו אינטראקציה או אי-הצבת גבולות.

דבר נוסף שיכול לגרום לילדים להתעורר הוא תיזמון שינה שאינו נכון להם. בהנחה שהם חיות לילה למשל, הם יתקשו להירדם בשעות הערב המוקדמות וזאת מבחינה גנטית.

כשאת אומרת "חיות לילה", למה את מתכוונת?

בני האדם מטבעם הם חיות יום. בעיניים שלנו יש חיישנים הרגישים לכמות האור וכשהחושך יורד בערב, אותם חיישנים שולחים פקודה למוח להפריש את הורמון השינה הנקרא מלטונין. כך למעשה, השעון הביולוגי שלנו מאותת לגוף שיתעייף, כי כבר מאוחר והגיע הזמן לנוח. יחד עם זאת, ישנם בני אדם עם שעון ביולוגי שעובד קצת אחרת ושולח את הדחף לישון בשעות יותר מאוחרות. אנשים אלו נחשבים חיות לילה. במקרה שכזה, טיפול במלטונין, דרך כדור או סירופ, יכול לסדר את השעון הביולוגי ולתזמן אותו מחדש בשעות הרצויות.

איך החשיפה למסכים פוגעת בשינה שלנו?

החשיפה ההולכת וגוברת למסכים לא רק גורמת לנו לוותר על שעות שינה (בכל גיל), אלא שבשעות הערב היא ממש יכולה "לשבש" את השעון הביולוגי ולפגוע בהירדמות שלנו, מאחר והיא מאריכה את שעות האור. על כן, חשוב להגביל אותה בעיקר בחושך ובמקביל להגביר את החשיפה לאור ביום. לדוגמה, אם רוצים להשכיב את הילדים לשנת צהריים יש להרגיל אותם לשינה עם תריסים פתוחים.

מתי בעיות שינה יוצאות מגדר הנורמאלי?

ישנם מספר דרכים לבדוק זאת:

אם הילדים שלכם מתקשים להתעורר, לוקח להם יותר זמן לתפקד ולהיות מרוכזים בבוקר – חשוב שתשאלו את עצמכם האם הם הולכים לישון בזמן ונהנים ממספיק שעות שינה.

אם הילדים נוחרים באמצע הלילה, למשל, ייתכן שהם לא נושמים טוב ולכן סובלים משינה לא יעילה.

אם הילדים שלכם מתעוררים בלילה, באים למיטה שלכם ונרדמים עד הבוקר – בעיית השינה היא לא אצלם אלא אצלכם. במקרה שכזה, הפתרון טמון בהחלטות שלכם.

למה חשוב להציב גבולות במיטת ההורים?

ההחלטה לקום בלילה כדי "לארח" את הילדים במיטה יכולה להיות בסדר לתקופה, אבל בטווח הארוך היא לא טובה לא לילד ולא לכם ההורים. אז אמנם הפחד לצלק את הילדים בתחושת דחייה חי וקיים, אבל בפועל ילדים שההורים שלהם העמידו להם גבולות וישנים לבד מתפתחים בדיוק באותה שפיות של ילדים להורים שקמו לפי כל רעש שילדיהם עשו באמצע הלילה.

 

מוכנים לדוק-שואו הבא?
רופא/ה עונה על קורונה
רופא/ה עונה על שפעת
רופא/ה עונה על דלקת גרון