מה ההבדל בין דלקת גרון חיידקית לבין דלקת גרון ויראלית?

בניגוד לשפעת, המתאפיינת אמנם בין היתר בתסמינים של כאב גרון, דלקת גרון היא סיפור אחר. הדלקת יכולה להיגרם על ידי חיידקים או על ידי וירוסים: דלקת גרון חיידקית נובעת בעיקר מחיידק הנקרא סטרפטוקוקוס ולאו דווקא מתרחשת בחורף. הסטרפטוקוקוס גורם לדלקת פתאומית המלווה בכאבי גרון, כאבים בבליעה, התנפחות של הבלוטות, חום וחולשה, אך ללא תסמינים כמו נזלת ושיעול. לעומת זאת, דלקת ויראלית הינה דלקת בדרכי הנשימה העליונה, המלווה בנזלת או שיעול וכן תיווצר לרוב כתוצאה מווירוס השכיח יותר בעונת החורף.

האם חייב אנטיביוטיקה כדי לטפל בדלקת גרון?

כשמדובר בחיידק הטיפול בו הוא באנטיביוטיקה מותאמת שהחיידק רגיש אליה. כשמדובר בווירוס אין טיפול אנטיביוטי. דלקת חיידקית יכולה לעבור גם בלי אנטיביוטיקה, אך מטרתה להקל על התסמינים, לקצר את זמן המחלה ובעיקר למנוע סיבוכים במקרה של סטרפטוקוקוס. בעזרת בדיקת משטח גרון אצל רופא/ה אפשר לאבחן אם מדובר בחיידק, אם כן – באיזה ואם יש צורך באנטיביוטיקה. אפשר גם לרכוש משטח גרון ביתי בכל בית מרקחת, שאמנם לא יאבחן באיזה חיידק מדובר אך יספק תשובה מידית לשאלה – האם כדאי לפנות לרופא לקבלת אנטיביוטיקה.

מתי דלקת גרון יכולה להיות מסוכנת?

חיידק סטרפטוקוקוס יכול להתפתח במקרים נדירים למחלה בשם "ראומטיק פיבר", הפוגעת בלב ובמפרקים. בקרב מבוגרים הסיכוי לחלות בה הוא כמעט אפסי, אך אצל ילדים צעירים הסיכוי הוא גדול.

מה עושים עם ילדים שנוטים להידבק שוב ושוב?

בעבר היו נוהגים לבצע ניתוח להסרת השקדים לילדים שסבלו מדלקות גרון מהמחשבה כי השקדים הינם רקמה המנקזת לתוכה תגובה לזיהום. עם המדע של היום, התברר כי אין צורך בניתוח מאחר ועדיין נשארים זיהומים והסיכונים הכרוכים בניתוח לא מוצדקים. מה שכן, סטרפטוקוקוס חוזר יכול להיגרם כתוצאה מהדבקה במשפחה ולכן במקרה כזה מומלץ שכולם יתחילו בטיפול אנטיביוטי.

ומה עם תרופות סבתא – הן באמת יכולות לעזור?

תה, דבש, ג'ינג'ר ולימון, ואפילו מוצרים קרים כמו גלידה (קראתם נכון), פועלים כמו כדורי מציצה לגרון. הם יכולים לאלחש ולהקל על הכאב, אבל לא להרוג את החיידק או להבריא את הגוף מהדלקת. גם צריכה של ויטמינים כמו ויטמין C, D ואבץ או צמחי מרפא כמו אכינצאה לא הוכחה כיעילה נגד דלקת גרון, אך היא אינה מזיקה ואף מומלצת על ידי רופאים שונים – ויטמין D למשל, אומץ על ידי משרד הבריאות הישראלי כתרופה וניתן לקחת אותו כתוסף תזונה או לצרוך אותו ממזונות שונים כמו דגים ומוצרי חלב; ויטמין C מומלץ לצריכה יומית של כ-1000 מ"ג כמניעה.

מוכנים לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על קורונה
תשובה מרופא/ה על שפעת
תשובה מרופא/ה על אלרגיות