דיאטה? לא! שינוי הרגלי אכילה!

זמן קריאה: 2 דקות
|
5 במאי' 2018

המילה "דיאטה" מעלה אצל כל אחד אסוציאציות שונות. יש אנשים שעבורם זו התחלה חדשה, מוטיבציה לשינוי, בריאות, הרגשה של קלילות, אך לרוב, ההקשר הוא עם- חסך, ויתורים, איסורים, הגבלות, התמודדות, כישלון, רעב, קושי ועוד… רעיה ויינשטיין, דיאטנית, מטפלת באכילה רגשית ומנחה סדנאות מכבי קל נותנת לכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם בתהליך

כאשר אדם מתכנן להתחיל דיאטה, זה לרוב למטרה בריאותית או/ו לשפר את המראה החיצוני, וזו מטרה נהדרת, יחד עם זאת, המוח פשוט מסרב לספק אנרגיות לתהליך, שמתקשר עם כל כך הרבה סבל וקושי.
אם המחשבה  והתפיסה קושרת  "דיאטה" לדברים כל כך שליליים, אז האינסטינקט הראשוני שלנו  ינסה להגן עלינו מפני ה"דבר הנוראי הזה."  יש בתוכנו מנגנון הגנה מובנה, גם פיזיולוגי וגם מנטלי שמנסה למנוע מאתנו סבל.

מבחינה פיזיולוגית, כל צמצום קיצוני באספקת אנרגיה יוביל להגברת הרעב, זה צעד הישרדותי.
מבחינה מנטלית, כל דבר שמתקשר לסבל, קושי, איסורים, יגרום למוח להתנגד ו"להציל" אותנו מהסכנה.

מסתבר שלמילים יש הרבה יותר כוח ממה שאנחנו חושבים. אז כדי באמת להצליח בתהליך שינוי, הנה מספר דרכים "לעקוף את מנגנון ההגנה" –  את המוח שלנו, שכוונותיו טובות, כמובן…

  1. כדאי למצוא מילה אחרת למילה "דיאטה"(כיום גם "שינוי הרגלי אכילה" אצל חלק מאנשים, כבר מתקשר לדיאטה ולקשיים).
    חשוב שזה יהיה משהו חיובי, משהו שיגביר את המוטיבציה.
    למשל, להתחיל תהליך לחיים איכותיים יותר, לשנות תזונה כדי להרגיש טוב יותר, לשפר הרגלים כדי לאהוב את עצמי במראה. אלה משפטים העונים יותר על השאלה "בשביל מה?" ולרוב יחזקו את המוטיבציה שלנו לשינוי.
  2. חשוב לבנות תהליך שינוי המתאים לנו, באופן אישי. חשוב להוסיף לתפריט שלנו מזונות איכותיים ופחות להתעסק עם מה שמחסירים. לדוגמה מומלץ להתחיל בתהליך של העשרת התפריט בירקות, במקום צמצום בפחמימות. הגברת צריכה של מזון איכותי, במקום צמצום צריכת מזון מעובד.
    ההשפעה של "העשרה", "הגדלה", "תוספת" הרבה יותר מעצימה ומשפרת את סיכוי ההתמדה בתהליך.
  3. פרגון עצמי. אנחנו רגילים לכעוס על עצמנו ולהאשים את עצמנו במהלך תהליכי ההרזיה. כל דבר שנעשה לא לפי התוכנית גורר, לרוב, רגשות אשם וייסורי מצפון. תחושת אשם  מפילה אותנו מהר לבור עמוק של תחושות  כישלון וחוסר מוטיבציה…
    חשוב  ללמוד לפרגן לעצמנו על כל שינוי קטן שהצלחנו לעשות וגם כאן בחירה נכונה של מילים יכולה לעזור.
    במקום להגיד "שמרתי והקפדתי כל השבוע, אבל אתמול היה אירוע וקלקלתי את הכל…" כדאי ללמוד להגיד אחרת: "למרות שאתמול באירוע היה לי קשה, כל השבוע שמרתי יפה והקפדתי על ארוחות מסודרות" שימו לב לשינוי בהרגשה ששינוי קטן בסדר המילים יוצר.

לסיכום, כדאי לזכור, אנחנו הרבה מעבר למתמטיקה של קלוריות, הכנסות והוצאות. למחשבות ולרגשות שלנו יש תפקיד חשוב בכל שינוי העומד לפנינו.
חשוב לכבד את הגוף ואת עצמנו, לבנות תהליך מתאים, אישי, הדרגתי שיוביל אותנו למשקל אופטימלי ובריאות טובה.

בהצלחה!