אפשר להפסיק בכל גיל: טיפים חשובים לגמילה מעישון

זמן קריאה: 5 דקות
|
1 במאי' 2019

רופא עם סטטוסקופ שעליו סמל העישון אסור

לפי ארגון הבריאות העולמי, העישון הוא גורם המוות מספר אחד בעולם הניתן למניעה. מעשנים רבים חושבים להפסיק אך דוחים זאת בשל חשש מאי הנעימות שכרוכה בגמילה. ד"ר ענת אנדן-יצחקי, רופאת משפחה בהרצליה, מנחה קבוצות עישון, וחברת וועד בחברה הישראלית הרפואית למניעה וגמילה מעישון, מסבירה שאף פעם לא מאוחר להפסיק

סף העצבים עולה, הדחף למתוק מתעורר ויש האומרים שמאוד לא נעים להסתובב לידנו. גמילה מעישון היא חוויה לא פשוטה אבל חשוב לדעת שאף פעם לא מאוחר מדי. אם נסבר את האוזן, תדעו שאתם לא לבד. 20.5% מאוכלוסיית ישראל מעשנים. 19% מחברי מכבי מעשנים. 2.2% מעשנים בישראל פונים לשירותי גמילה בקופות החולים בישראל והנתון המעודד הוא שכ-50% ממשתתפי סדנאות מכבי מפסיקים לעשן אחרי שנה.

אז איך מפסיקים?

תהליך הגמילה מעישון דורש ביצוע לא מעט שינויים, ומעשנים רבים חוששים שהגמילה תהיה כרוכה בוויתורים רבים. לדוגמה אדם שמפסיק לעשן, לא יוצא לבר, לא הולך למקומות שהיה רגיל לעשן בהם ועוצר את החיים. זה תהליך לא נכון וחבל, ולכן צריך ארגז כלים שיעזור בהתמודדות עם הגמילה.

להתמכרות לעישון שני פנים, הפן הפיזיולוגי והפן הפסיכולוגי-התנהגותי. כל המחקרים מראים שהשיטה היעילה ביותר לגמילה מעישון לאורך זמן היא שילוב בין טיפול התנהגותי ותרופתי. אם ניתן רק תרופה ללא ליווי והדרכה, נוריד משמעותית את הסיכוי להיגמל, כיוון שהתרופות לא מקנות כלים להתמודדות עם ההתמכרות ההתנהגותית-רגשית.

3 שלבים בתהליך הגמילה מעישון מאת צוות המרכז הטלפוני לגמילה מעישון של מכבי:

מכבי מובילה בתחום הגמילה מעישון ומציעה 3 מסלולי גמילה:

1. סדנאות קבוצתיות
2. מוקד טלפוני
3. ליווי על ידי רופא משפחה ייעודי לגמילה מעישון. מדובר בשירות חדש, במסגרתו הוכשרו רופאי משפחה ללוות מטופלים בתהליך הגמילה.

בקרב מי שהשלים את התהליך המלא ישנם 80% הצלחה. במסגרת תוכניות הגמילה השונות, המשתתפים רוכשים כלים לשינוי הרגלים ולהתמודדות עם תהליך הגמילה, ומקבלים מענה לכל שאלה כגון: כיצד פועלות התרופות? מהן תופעות הלוואי ? כמה זמן נמשך תהליך הגמילה? כיצד ניתן לשמור על הגמילה לאורך זמן? האם מתנקים לגמרי מעישון ועוד.

לזכאות המלאה >> 

האם סיגריות אלקטרוניות מזיקות פחות?

סיגריה אלקטרונית מכילה ניקוטין נוזלי המחומם ע"י סוללה חשמלית, החימום הופך את הנוזל לאדים. בניגוד לסיגריה רגילה, סיגריה אלקטרונית לא מכילה עלי טבק או תהליך של בעירה, ולכן נחשבת בעיני רבים פחות מזיקה. מחקרים עדכניים ועמדות של ארגוני בריאות בעולם עדיין אינם חד משמעיים בנושא, כאשר הרוב ממליצים להימנע. חשוב לזכור כי גם סיגריות אלקטרוניות מכילות ניקוטין שהוא סם ממכר הגורם לכיווץ כלי הדם, לעלייה בלחץ הדם ופוגע בהתפתחות המוחית של צעירים.

הקשר הישראלי

בתחילת שנת 2019 עברה בכנסת חקיקה חדשה שאוסרת על עישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים, מכירת סיגריות אלקטרוניות לקטינים והגבלת הפרסום אודותיהן.

האם יש עישון פאסיבי מסיגריות אלקטרוניות?

כאמור, התשובה לכך היא לא חד משמעית כיוון שהמחקרים שנעשו עד כה בנושא אינם מספקים. עם זאת, מעדויות נמצא כי בקרב אנשים שעישנו סיגריה אלקטרונית בצורה פאסיבית, אותרו שאריות קוטינין (תוצר הפירוק של ניקוטין) בשתן.

מחקר בריטי חדש

בפברואר 2019 התפרסם מחקר באנגליה שעשה באזז בקרב מעשנים. המחקר בחן האם סיגריות אלקטרוניות אפקטיביות יותר בגמילה מעישון. המחקר כלל 880 מעשנים שהתחלקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תכשירים המכילים ניקוטין והקבוצה השנייה קיבלה סיגריה אלקטרונית. לאחר שנה נמצא שבקרב הקבוצה שנעזרה בתכשירי הניקוטין, 10% נגמלו לחלוטין מעישון. בקבוצה השנייה שנעזרה בסיגריה אלקטרונית 18% הצליחו להפסיק לעשן סיגריות רגילות, אבל 80% מתוכם המשיכו לעשן את הסיגריה האלקטרונית.

אותה הגברת בשינוי אדרת

ההתמכרות היא לא רק בחומר הממכר אלא בדרך שהחומר מגיע ופועל על המוח. בסיגריות רמת הניקוטין במוח עולה מהר ויורדת מהר וזה מה שיוצר את ההתמכרות הפיזיולוגית. חומר שעולה לאט ויורד לאט הוא הרבה פחות ממכר. קצב השחרור בגוף של מסטיק ניקוטין למשל אינו ממכר, אבל לא מביא את ההקלה או השמחה שמביאה הסיגריה. זה לא מיידי אבל גם לא גורם להתמכרות. סיגריה אלקטרונית פועלת בדומה לסיגריה רגילה, משמרת את ההתמכרות ולכן לא מסייעת בתהליך הגמילה.

אף פעם לא מאוחר מדי

לסיכום, נחדד כי גמילה מעישון היא תהליך של שינוי אשר דורש גמישות מחשבתית והשקעה, אך כדאי לעשות את המאמץ והיא בהחלט אפשרית. גמילה מעישון תורמת לבריאות בכל שלב בחיים, גם אחרי שנים רבות של עישון, מונעת את המשך ההידרדרות של הריאות ומביאה לשיפור בתפקודים רבים של הגוף.

למידע נוסף על סדנאות מכבי >>