הפסקת סיגריה – בלי סיגריה?

גמילה מעישון היא לא רק פרידה מהסיגריה עצמה. עם הפסקת העישון, אנחנו מפסיקים לבצע גם פעולות ו"טקסים" שעד כה היו חלק בלתי נפרד משגרת היום-יום שלנו. ד"ר יוסי עזורי, מומחה לרפואת משפחה במכבי ומנחה סדנאות לגמילה מעישון מסביר מה עושים עם כל הזמן הפנוי ואיך לא מתפתים לחזור לעשן כדי למלא את החלל?

ד"ר עזורי, מהם "הטקסים" שפתאום מופסקים עם הגמילה מעישון?
אנשים מעשנים רגילים לבצע המון פעולות שקשורות להתמכרות שלהם לסיגריה ולפעולות ההכנה לקראת העישון. בכלל, שיגרת היום-יום שלהם מתפתחת סביב הסיגריה ומתי הם יעשנו. קחו לדוגמא את עניין הפסקת הסיגריה ביום העבודה. רבים מהמעשנים עוצרים את רצף העבודה שלהם ולוקחים פסק זמן להתרעננות כאשר הם יוצאים לעשן. פתאום, לאחר הגמילה, נוצרת התחושה שאין יותר לגיטימציה להפסקות הקטנות האלה.

איזה עוד פעולות מתקשרות עם ההתמכרות?
כשאדם מעשן הפה שלו נמצא בפעילות מתמדת- הוא "עסוק" כל הזמן ביניקה של הסיגריה, שאיפה ונשיפת העשן, אדם מעשן מתרגל להביא את היד שלו לאזור הפה, פעולה שהופכת כמעט אוטומטית. לאחר הגמילה הפה ריק והידיים חופשיות. זה עלול ליצור תחושה של אי- שקט וחוסר נוחות עד כדי עצבנות. פעמים רבות הנגמלים בוחרים במזון כדי למלא את החלל שנוצר. ממחקרים שפורסמו בשנים האחרונות אנו יודעים שאדם שהפסיק לעשן צפוי להוסיף למשקלו בממוצע 7 קילו תוך שנה מהפסקת העישון.

מה הפתרון? איך ממלאים את החלל הזה?
הפתרונות ידועים. מה שאגיד ישמע אולי כמו קלישאה אבל זהו הפתרון הפשוט ביותר והיעיל ביותר. ראשית אנחנו צריכים להפנים שהגמילה היא לא רק פיזית אלא גם נפשית ויש להיערך אליה. לגבי ההתעסקות עם חלל הפה, אפשר להכין מראש ירוקות קשים חתוכים כגון גזר או מלפפונים. כך נוכל לענות על הצורך להעסיק את הפה מצד אחד אך לא ניפול למלכודת של מזון עתיר קלוריות. בנוסף, כדאי לתכנן מבעוד מועד את סדר היום שלנו, להחליט מראש מה אני אוכל, מתי ועם מי. בנוסף חשוב להקפיד על פעילות גופנית. כך בעצם הנגמל מרוויח פעמיים- גמילה מעישון ושמירה על הגזרה.
גם להפסקות יש מענה. בדרך- כלל לא שמים לב לכך אבל משך עישון ממוצע של סיגריה הוא 6 דקות. מי שמפסיק לעשן מפנה לעצמו כשעתיים שלמות ביום- זה המון זמן! במקומות העבודה לא מקובל שאנשים יוצאים להפסקות קצרות אם הם לא מעשנים. אנחנו חייבים לדעת לפרגן לעצמנו את זמן המנוחה גם אם אנחנו לא מעשנים. אפשר לקחת חמש דקות, לצאת לאוויר הצח, להתמתח ולשחרר את השרירים כדי להתרענן. כשנחזור, העבודה שלנו תהיה אפילו אפקטיבית יותר מאשר לאחר הפסקת הסיגריה שכן הפעם אוויר צח נכנס לריאות שלנו.