אותה הגברת בשינוי אדרת: מה אנחנו יודעים על המוטציה שבנגיף הקורונה?

מוטציה קורונה

מה זו המוטציה שכולם מדברים עליה והאם היא משפיעה על אפקטיביות החיסון? ד"ר שירלי שפירא מסבירה

נגיפים מעצם הווייתם מבצעים באופן שוטף תהליך השתכללות בלתי פוסק שנועד לאפשר להם לשרוד. הם עושים זאת באמצעות שינויים קטנים של המטען הגנטי שלהם, מה שקרוי מוטציה.

אז מה היא המוטציה שהתגלתה בנגיף הקורונה?

אם נהיה מדויקים זו לא ממש מוטציה אלא וריאנט. ומה זה וריאנט? זו גרסה מעט שונה של הווירוס שכוללת מספר מוטציות גנטיות שגורמות לשינוי של חלבון המעטפת (אותו "כתר" של בליטות המקיף את הנגיף). חלבון המעטפת הוא זה שלמעשה אחראי על יכולתו של הנגיף להסתנן אל תוך התאים המותקפים. ככל שחלבון זה יהיה "מתוחכם" יותר, הוא יוכל לפלוש ביתר קלות לגוף ושם להשתכפל.

במקרה של הווריאנט האנגלי, המוטציה משפרת את יעילותו של הווירוס להיקשר לקולטן בגוף האדם (בעיקר בדרכי הנשימה) מה שכמובן מאפשר לו לחדור מהר יותר לגוף ובכך הוא הופך לבעל יכולת הדבקה גבוהה יותר.

הווריאנט התגלה באנגליה כבר באמצע ספטמבר, הקוד הגנטי שלו רוצף ואופיין כבר באוקטובר האחרון ואז גילו שמדובר בגרסה עם מספר מוטציות השונה במעט מהווירוס המקורי. השכיחות שלו עלתה והגיעה עד למעל 60% ממקרי ההדבקה באנגליה באמצע דצמבר. אגב, יש גם וריאנט דומה בדרום אפריקה שקיים שם ב-90% אחוז מהדגימות.

האם גם אצלנו בישראל התגלה וריאנט?

בישראל לא מתבצע תהליך קבוע של ריצוף גנטי לנגיפים, אלא רק בדיקת חומצות גרעין ספציפיות של הנגיף (בדיקת הPCR) שמאבחנת אם הנבדק חיובי או שלילי לנגיף. זו הסיבה שבשלב זה לא ידוע בוודאות כמה זמן קיים הווריאנט גם בארץ. רק בימים האחרונים התחילו לבצע את הבדיקות גם אצלנו ואכן נתגלו מספר מקרים, מה שיכול להצביע על כך שהימצאותו של הווריאנט אינו דבר חדש בהכרח.

האם קיומו של הווריאנט תפגע באפקטיביות של החיסון?

הסברה היא שהמוטציות הנוכחיות לא ימנעו ממערכת החיסון להגיב לנגיף הוריאנטי, ושהחיסון יהיה יעיל גם כלפי הזן הזהאך כפי שציינו בתחילה, מאחר והווירוס עובר מוטציות כל הזמן ובקצב מהיר יחסית, לא ניתן לומר בוודאות שהחיסון הניתן כעת, יהיה יעיל לכל מוטציה שתתפתח בעתיד.

האם העלייה בתחלואה קשורה למוטציה?

בגלל שריצוף גנטי שמזהה מוטציות לא נעשה בשגרה בישראל, לא ברור האם העלייה בתחלואה קשורה לווריאנט או לחוסר הקפדה על הנחיות משרד הבריאות הקשורות למיגון אישי, ריחוק חברתי וכיו"ב.

דיווחים מצביעים על כך שהווריאנט מדבק יותר כך שיתכן שמוטציות כאלו ש"עשו עלייה" לארץ באמצעות השבים מחו"ל וזה העלה את כמות הנדבקים
האם המחלה חמורה יותר כשחולים בווריאנט?
אין עדויות לכך שהמחלה המתפתחת מהווריאנט חמורה יותר.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות:
ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות, מנהלת תחום מחלות זיהומיות