חיסוני הקורונה בדרך – כל התשובות לשאלות החשובות

שאלות על חיסוני הקורונה

בסוף חודש דצמבר 2020 חיסוני הקורונה מגיעים לישראל. ריכזנו לכם מידע חשוב על חיסוני הקורונה שבדרך

התגייסות האוכלוסייה לקבלת החיסון, חשובה ביותר ויכולה להוות תחילתה של ירידה בתחלואה וחזרה לשגרת החיים כפי שהכרנו אותה בימים שלפני הקורונה. החששות מהחיסון נובעים משתי סיבות עיקריות: מהירות הפיתוח והאישור של החיסון ועצם העובדה כי מדובר בטכנולוגיה חדשה. אנחנו כאן כדי לספק מידע חשוב ולענות על כמה שאלות שניתן על מנת להפיג את החששות.

החיסון כנגד וירוס הקורונה של חברת פייזר אושר ב- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) ביום חמישי(10.12.20), לאחר דיונים ארוכים והחיסון של חברת מודרנה עומד בפני אישור בימים הקרובים, זאת לאחר שהראו הצלחה של כ-95% ביעילותם למנוע תחלואה בקורונה.

1. מה אחוז היעילות של החיסון?

בניסויים שנעשו עד כה, החיסונים הראו הצלחה של כ-95% ביעילותם למנוע תחלואה בקורונה.
בנוסף, מכלל הנסיינים עד כה, עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם, לא נצפו תופעות לוואי משמעותית.
כמו כן, בקרב מי שחלו למרות קבלת החיסון, נרשמה יעילות בהורדת הסיכון למחלה קשה יותר.

2. כיצד מתבצע החיסון?

החיסון מתבצע בזריקה לשריר בשתי מנות נפרדות במרחק של 3 שבועות (פייזר) או 4 שבועות (מודרנה).

3. מדוע צריך להתחסן בשתי מנות?

המנה הראשונה בדרך כלל תורמת להיכרות של מערכת החיסון עם הווירוס, והמנה השנייה מעצימה את תגובת מערכת החיסון. ההגנה המירבית של החיסון מתחילה לאחר כשבוע מקבלת המנה השנייה.

4. האם יש תופעות לוואי לחיסון?

בקרב כלל הנסיינים עד כה, לפחות 77,000 איש ברחבי העולם (בשתי קבוצות הניסוי של פייזר ומודרנה), לא נצפו תופעות לוואי משמעותית.
ייתכנו תופעות לוואי לא משמעותיות במקום ההזרקה (אדמומיות, כאב, נפיחות קלה), חום, חולשה או כאבי שרירים. תופעות אלה חולפות מעצמן, עד מקסימום שבוע לאחר קבלת החיסון ובעצם מהוות ביטוי לפעילות מגינה של מערכת החיסון.

5. מי יוכל להתחסן בשלב הראשון?

אוכלוסיות היעד לקבלת החיסון נגד הקורונה נקבעות על ידי משרד הבריאות. נכון לעכשיו, נראה כי הראשונים להתחסן יהיו צוותי הרפואה והאוכלוסייה המבוגרת.

6. מי אינו יכול לקבל את החיסון נגד קורונה בשלב זה?

לעת עתה לא יחוסנו ילדים מתחת לגיל 16, זאת מכיוון שהחיסון לא נחקר על אוכלוסיות אלה. כמו כן, המלצת משרד הבריאות היא לעת עתה לא לחסן מי שהחלימו ממחלת הקורונה.

7. אם חליתי בעבר? האם אני צריך להתחסן או שיש בגופי כבר נוגדנים?

כאמור, נכון לעכשיו, המלצת משרד הבריאות היא לעת עתה לא לחסן מי שהחלימו ממחלת הקורונה, ואין צורך לבצע בדיקת נוגדנים לפני קבלת החיסון.

8. תוך כמה זמן מתחילה ההגנה החיסונית לפעול?

ההגנה מתחילה כבר אחרי המנה הראשונה אך ההגנה המירבית מתחילה לאחר כשבוע מקבלת המנה השנייה.

9. האם יש אפשרות לחלות בקורונה למרות החיסון?

בקבוצות הניסוי קרו מספר מקרים בודדים שאכן חלו לאחר מכן, אך במחלה קלה יותר. לא ברור עדיין מה משך ההגנה שיקנה החיסון.

10. האם מדובר בחיסון חד פעמי או שנצטרך להתחסן כל שנה מחדש?

כרגע אין מספיק מידע כדי לדעת זאת בוודאות.

11. האם לאחר החיסון נוכל להסתובב ללא מסכות?

מכיוון שלא ידוע מה יהיה משך ההגנה של החיסון, יש להמשיך בעטיית מסכות, מניעת התקהלויות וריחוק חברתי, לפחות בחודשים הקרובים ואולי יותר.

12. איפה יתבצעו החיסונים?

החיסונים יינתנו על ידי קופות החולים. תינתן הודעה באשר לפריסת המקומות וקביעת התור למתן החיסון. מכבי ערוכה ומוכנה, הן מבחינה רפואית והן מבחינה לוגיסטית, לספק את החיסונים לכלל חברי הקופה, בפריסה כלל ארצית.

13. האם החיסון עלול לגרום למחלת קורונה?

לא. החיסון אינו גורם למחלת קורונה. לא נעשה שימוש בנגיף חי או בחלק ממנו בתהליך ייצור החיסון ולכן אין חשש שהחיסון יעביר את הנגיף.

14. האם החיסון משנה את ה-DNA בגוף?

ממש לא. חיסוני פייזר ומודרנה שהשתמשו בטכנולוגייתmRNA גורמים להוראה זמנית לייצור חלבון דמוי מעטפת הקורונה ואינם משפיעים כלל על המטען הגנטי של הגוף.

15. כיצד עובד החיסון של פייזר ומודרנה?

החיסונים של פייזר ומודרנה משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת, אך מוכרת ברפואה מזה מספר שנים. החיסונים מבוססים על שימוש במולקולה סינתטית של mRNA שתפקידה להורות לתאים לייצר את חלבוני המעטפת של נגיף הקורונה.
החיסון למעשה גורם לתאי השריר "לחשוב" שפגשו בנגיף קורונה ובתגובה מפעילים מספר זרועות של מערכת החיסון, ביניהן הנוגדנים.

16. מיהו ארגון ה-FDA שמאשר את החיסון?

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הוא גוף ממשלתי, המרכז את הפיקוח והרגולציה על מוצרי מזון ותרופות לבני אדם וחיות, נחשב גוף מחמיר ביותר במתן אישורים ואישור שלו מהווה תנאי לאישור השימוש במדינות רבות.

לסיכום, אנו נמצאים בתקופה של מגיפה עולמית, ששינתה את מהלך חיינו. הצלחת החיסון היא תקווה לכולנו לחזור לחיינו טרום תקופת הקורונה.

המידע בכתבה נאסף על ידי:
ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות, מנהלת תחום מחלות זיהומיות
דר' ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה, המנהל הרפואי למאבק בקורונה