תרופות טבעיות: האם כל מה שטבעי הוא בהכרח בריא?

רוקחי מכבי פארם

מדי חודש צומח טרנד חדש בעולם התרופות הטבעיות וכולם מיד רצים לרכוש אותן ולצרוך על דעת עצמם. אבל לא כל תרופה טבעית מתאימה לכל אחד. נעה מור, רוקחת מכבי, מסבירה על החשיבות שבייעוץ עם גורם רפואי מוסמך טרם נטילת התרופות

רוקחים בבית המרקחת נתקלים לא אחת בבקשות ממטופלים לתרופת פלא שתחזק את מערכת החיסון, תקל על מצבי עייפות או תשפר את הבריאות הכללית. מטופלים רבים אף מוכנים לשלם מחיר מופקע, כל עוד מובטח להם כי המוצר טבעי וללא תופעות לוואי. הטבע מפיק תוצרת מופלאה עם סגולות רפואיות רבות, אך חשוב להכיר את כל תכונותיהם של החומרים הטבעיים ולהבין מה טוב עבורנו ומה לא ובאילו מינונים.

צמחים מצויים בשימוש למטרות רפואיות מזה אלפי שנים. תרבויות רבות ברחבי העולם, השתמשו בתנובת האדמה לטיפול וריפוי. כבר מימי מצרים הקדומה קיימים אזכורים רבים לשימוש זה, ובמאה ה-17 שימוש בתרופות צמחיות שגשג באירופה המודרנית. כמו כן, כשני שליש מהמהדורה הראשונה של ספר התרופות של ארה"ב (USP) שפורסם ב-1820, היו חומרים בוטניים וכיום יותר מ-120 תרופות מודרניות מבוססות על מגוון זני צמחים.

צמחים ותרופות טבעיות לטיפול במחלות ומצבים שונים

צמח הלילך כטיפול לסוכרת

צמח הלילך הצרפתי (Galega officinalis) שימש ברפואה מסורתית במשך שנים כתרופה להורדת רמת הסוכר בדם. תרופה צמחית זו הייתה יעילה, אך גרמה לתופעות לוואי רבות שהשפיעו על מערכת העצבים. בעקבות כך רוקחים עמלו על שינוי כימי קל בפורמולה של התרופה להתמודדות עם תופעות אלה בשמירה על יעילותה, וכך נולדה התרופה המודרנית מתפורמין (Metformin), הנלקחת בכדורים ומוכרת בכל העולם כטיפול המסייע לחולי סוכרת סוג 2.

צמחים רעילים כטיפול לסרטן

צמחים רבים נחשבים רעילים לגוף האדם. כך למשל זרעי צמח האברוס (Abrus Precatorius), המהווים רעל קטלני עבור גופינו, שימשו בעבר כיחידת משקל לתכשיטים. צורפים רבים שנחתכו באצבעותיהם ונגעו בזרעים נפלו למשכב ואף מתו. אך יש גם מקרים בהם רעילות הצמחים יכולה להועיל. הרפואה המודרנית עושה שימוש מדי פעם ברעילות צמחים לטיפול במחלת הסרטן. לדוגמא, צמח הווינקה הוורודה (Rosy Periwinkle) מהווה מקור להפקת החומרים הפעילים וינקרסטין ווינבלסטין (Vincristine, Vinblastine), שגורמים במקרים מסוימים, לעצירת הגידול ולדיכוי מח העצם ומשמשים בין היתר לטיפול בסרטן הדם.

הרעילות תלויה במינון

עקרון בסיסי במדע הרוקחות הוא שרעילות היא תלוית מנה. מים הינם דוגמה נהדרת כדי להמחיש עיקרון זה. גופינו עשוי ברובו ממים, 50% בנשים ו-60% בגברים לערך. בכמות הצריכה המומלצת יש להתייחס לכלל המים שאנחנו צורכים, הן ממזון והן משתיה, ומומלץ להתאימהּ לדרישת הגוף המשתנה בין אדם אחד למשנהו, ובהתאם לפעילות הגופנית היומית. כאשר גופינו לא מקבל כמות מים בהתאם לדרישתו, הוא עלול לפתח סימנים של התייבשות כמו יובש בחלל הפה, כאב ראש ואף הפרעה במצב ההכרה. צדו השני של המתרס הוא צריכת מים מוגזמת של מספר ליטרים רב. במצב הרעלת מים, גופינו יראה סימנים שמקורם בדילול הנתרן בדם כמו סחרחורת, בחילה, הקאה ובמקרה של הרעלה קיצונית אף יכולה להוביל למוות. צריכת מים מדודה מדגימה את חשיבות המינון של צריכת חומרים טבעיים.

ויטמינים ומינרלים

צמחים הם לא המוצרים הטבעיים היחידים שמבקשים מהרוקח, ומצטרפים אליהם גם ויטמינים ומינרלים. את הוויטמינים והמינרלים אנו צורכים באופן מידתי וטבעי דרך המזון והמים.

את המינרלים נהוג לחלק לשתי קבוצות לפי כמות הצריכה המומלצת:

מינרלים שאנו זקוקים להם בכמות מזערית: ברזל, יוד, סלניום, מנגן, פלואור ונחושת. בצריכת ברזל כתוסף תזונה יתכנו לפעמים תופעות לוואי כגון עצירות. על כן מומלץ ליטול תוסף ברזל רק בעקבות המלצת רופא או רוקח, שעוברים על ערכי בדיקות דם עדכניות ומחליטים כי נמצא חוסר בברזל.

מינרלים שאנו זקוקים להם בכמות גדולה: נתרן, סידן, אשלגן ומגנזיום. הנתרן קיים בכל תא בגופנו והוא נדרש עבור אין ספור פעולות ביולוגיות. הוא מצוי במזונות רבים שאנחנו צורכים, כאשר מזונות מעובדים מכילים כמות גבוהה במיוחד ממנו. למרות תפקידו המשמעותי, ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על הגבלה בצריכת הנתרן עד 2 גרם נתרן (5 גרם מלח שולחן), להפחתת הסיכון ללחץ דם ומחלות לבביות. ההמלצה הינה גורפת ומופנית גם עבור מבוגרים ללא יתר לחץ דם ומחלות לבביות ידועות.

הוויטמינים חיוניים לגוף ונדרשים בכמויות מזעריות. מקור המילה בלטינית הוא חיים (ויטה), בשל תפקידיהם הרבים בפעולות הביולוגיות הדרושות לקיום חיים. כבר במאה ה-20 החלו לטפל במחלות שמקורן הוא חוסר בוויטמין, כפי שמחלת ה"בריברי" טופלה ע"י הוספת ויטמין B1 (תיאמין), שניתן בזמנו כתמצית סובין אורז. כאמור, ויטמינים נחוצים לגוף ולא ניתן לחיות בלעדיהם. בכדי לקבלם באופן מיטבי יש להקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת. צריכה של ויטמינים באופן "מלאכותי" וללא השגחה רפואית עלולה אף להרע עם גופינו. דוגמא לכך היא העמסה של ויטמין B6 (פירוקסידין) במנות גבוהות לאורך זמן, שעלולה לגרום לנזק במערכת העצבים במידה ואין צורך בו.

אנחנו כאן בשבילכם

לסיכום, יש לזכור כי מעל לכל ספק ישנה יעילות לתנובת הטבע עבור בריאותנו. בשימוש אחראי ומושכל ניתן להפיק תועלת ממוצרים טבעיים ולעיתים גם במיעוט תופעות נלוות. כאשר בוחרים במוצרים טבעיים, חשוב לשמור על מידתיות ולהתייעץ עם גורמים מוסמכים כמו רוקח. השוק מציע תוספי תזונה רבים, מגוונים וזמינים, שטרם נטילתם מומלץ להתייעץ עם איש צוות רפואי כמו הרוקח או הרופא שלכם בשאלת התאמת התוסף למצבו הרפואי של אותו אדם. חשוב תמיד להביע עניין במינונים המקובלים ולעקוב אחר הנחיות הגורם הרפואי.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות נעה מור, רוקחת מכבי פארם

* אין באמור בפרסום זה בכדי להוות המלצה רפואית או אחרת
* טרם השימוש בתרופות ללא מרשם ובתוספי תזונה מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח