תרופות ללא מרשם OTC – שאלות נפוצות

גלולות מחייכות

כל מה שרציתם לדעת על תרופות OTC  (ללא מרשם) ולא העזתם לשאול  

מאת כותבת אורחת: נעה מור

צרכן המבקש ליטול תרופות ללא מרשם רופא הופך ברגע להיות האחראי על בריאותו. תרופות אינן עניין של מה בכך ותפקידו של הרוקח להמליץ על תרופה שתתאים למצבו הרפואי ולתלונות שמציג הצרכן. בישראל הצרכן פוגש תרופות ללא מרשם גם בתחנות דלק, עמדות תכשירים ללא מרשם ברשתות פארם, ויכול לרכוש אותן ללא עצה רפואית של רוקח. על מנת שתוכלו ליטול תרופות בצורה מושכלת ובטוחה, נתמקד בשאלות נפוצות בנוגע לתרופות ללא מרשם (תרופות OTC).

מה הן תרופות ללא מרשם?

תרופות ללא מרשם או OTC (Over the counter drug) הן תכשירים רפואיים עם חומר פעיל בדומה לתרופות עם מרשם. תרופות אלו אינן דורשות הוראת רופא בכדי לרכוש אותן. משום כך המחשבה הרווחת שהן פחות יעילות וגם פחות מזיקות לעומת תכשיר עם מרשם. אולם, יש לדעת כי שימוש לא נכון בתרופות ללא מרשם הוא בעל פוטנציאל לפגיעה במטופל וכן לתגובה עם תרופות אחרות, ולכן תרופות ללא מרשם אינן מתאימות לכל מקרה. בנוסף, יתכן כי רופא ירשום למטופל תרופה שאינה מחייבת מרשם, והמרשם מפעם בפעם עשוי להקנות הנחה ברכישה. במגוון התרופות ללא מרשם בין היתר ניתן למצוא תרופות משככות כאב, נוגדות אלרגיה, משחות לפטרת העור ועוד. יש לשים לב כי אין צורך להכיר בע"פ את כל פרט על כל תרופה, זה תפקידו של הרוקח. בהגעה לבית המרקחת במטרה לרכוש תכשיר, חשוב לפנות לרוקח בכדי שיבחן את התאמת התכשיר.

מדוע ביקשתי אקמול והרוקח הציע לי מכבימול?

בשוק קיימים תכשירים עם שמות שונים שמיוצרים על ידי חברות שונות ומכילים מרכיב פעיל זהה בחוזק זהה. התרופה החלופית עוברת מבחנים שאומדים את ספיגתה ופעילותה והוכח כי דומה לתרופה שהתבקשה. קיום תכשירים אלו מגדיל את התחרות בשוק ומאפשר את הורדת מחירי התרופות. לעיתים ההבדל בין התכשירים מציע תועלת נוספת כמו אפשרות לחציית טבליה, במידה ואתם מתקשים לבלוע כדורים או מעוניינים במינון נמוך יותר או אפילו תוקף ארוך יותר מרגע הפתיחה של התכשיר.

שמתי את התרופה באוטו ובבית היא בארון תרופות במקלחת – האם עדיין אפשר להשתמש בה?

כל תכשיר יציב בתנאים אותם קבע היצרן. תרופות ללא מרשם רובן ככולן ניתנות לאיחסון בטמפרטורת החדר (לא מעל 25 מעלות צלזיוס) במקום חשוך, יבש ומוצל. הסיבה העיקרית לתנאי אחסון אלו היא שלחות, חום ואור השמש עלולים להשפיע על התרכיב של התרופה בין אם היא משחה, טבליות בתפזורת או הטבליות ארוזות כל אחת בנפרד. אם וטרם השימוש אתם נתקלים בתכשיר ששינה את צבעו, טעמו, מרקמו, אחידותו או מתפורר לא מומלץ להשתמש בתכשיר. חשוב לציין כי בכל אריזת תרופה ללא מרשם קיים עלון לצרכן, תחת סעיף "איך לאחסן את התרופה?" ניתן לקרוא בקפידה על הוראות אחסון ייחודיות לתרופה שנרכשה.

קמתי בבוקר עם כאב ראש, איזה תרופה כדאי ליטול?

בבחירת תכשיר מתאים, חשוב מאוד להתייחס למצבו הרפואי של המטופל. לא כל תרופה מתאימה לכל אדם ולמצבו הרפואי. קיימות תרופות ללא מרשם ששינוי המינון עשוי להשפיע על יעילותן בטיפול בכאב. לדוגמא תכשיר אספירין במינון נמוך פועל בגופנו כמדלל דם, בעוד שבמינון גבוה יותר פועל כנוגד כאב ונוגד דלקת. על כן מומלץ להתייעץ עם רוקח איזו תרופה לרכוש ולהתאימה לצרכים. אם אתם מתלבטים בבית, תוכלו בכל עת לגשת לעלון לצרכן דרך האינטרנט. בכל מנוע חיפוש ניתן לרשום את שם התרופה ולהוסיף את המילים "עלון לצרכן" וכך תקבלו גישה מהירה לידע הבסיסי אותו אתם מבקשים. בעלון תוכלו להתרשם מההתוויה וכן לקבל את המידע החשוב שמסביר למי אסור להשתמש בתרופה. עקרונית סביר שתכשיר עם חומר פעיל פאראצטמול יקל בכאב ויהיה בטוח עבור רוב האנשים. עבור מבוגר ניתן ליטול טבליה או שתיים, אם אין שיפור לאחר מספר שעות, ניתן ליטול מנה נוספת. יש לשים לב לא לעבור את המינון המקסימלי של 8 טבליות ביום למבוגר. אם אין שיפור כלל ניתן לנסות תרופה נוגדת כאב ממשפחה אחרת כגון דיפירון (החומר הפעיל בתכשיר המסחרי אופטלגין) או איבופרופן. ישנן אוכלוסיות שלהן תרופות אלו אינן מתאימות, כפי שאיבופרופן אסורה לשימוש בהיריון וגם לא מומלצת למטופל עם לחץ דם גבוה.

מה ההבדל בין סוגי התרופות ללא מרשם?

פראצטמול – פראצטמול יעיל בהקלת כאבים והורדת חום , כמו מכבימול, אקמול או דקסמול. הוא לרוב בטוח לשימוש ואינו גורם לתופעות לוואי כאשר מקפידים על מינון נכון. מינון יתר עלול לגרום להפרעה כבדית חמורה. התכשירים למבוגרים ניתנים בטבליות, אך ניתן למצוא אותו גם באבקה שיכולה לסייע במצבים בהם יש בעיה בבליעה. אין לשתות משקה אלכוהולי בשילוב עם התכשיר, שכן עלול להגדיל את הסיכון לנזק בכבד. כאשר פראצטמול ניתן לילדים יש להקפיד על מתן המינון לפי המשקל של הילד ושתיה מרובה. פראצטמול לילדים קיים בתכשירים של טיפות כמו נובימול, סירופים כגון אקמולי, אקמולי פורטה וכן בנרות.
דיפירון (אופטלגין, וי-דלגין ודיפירז) – יעיל בהקלת כאבים חזקים ובהורדת חום, קיים גם בטיפות וגם בכדורים ואפילו בסירופ. יש לשים לב כי המינונים המקסימליים שונים בין קפליות לטיפות ויש לעיין בעלון לצרכן טרם הנטילה.
איבופרופן – תרופות המכילות איבופרופן כמו נורופן, אדקס או אדוויל, שייכות למשפחת התרופות NSAID's – תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים. תרופות אלו נחשבות יעילות מאוד בשיכוך כאבים ובהורדת חום ובעלות אפקט נוגד דלקת. שימו לב: במינונים לא נכונים ובשימוש ארוך טווח תרופות מסוג זה עלולות לפגוע ברירית הקיבה ואינן מומלצות לסובלים מצרבות או כיבים. את תרופות אלה יש לקחת על בטן מלאה.
תכשיר משולב של פרצטאמול, אספירין וקפאין – בחלק מהמטופלים כאבי ראש הם מסוג מיגרנה. עבור מטופלים אלו עשוי להתאים תכשיר משולב של פראצטמול, אספירין וקפאין. השילוב נמצא מסייע בהקלת זמנית של מיגרנה, כאבי וסת וכאבים המלווים בחום. קיימים בשוק מס' תכשירים בהרכב זה, בהם גם תכשיר מבית מותג מכבי קאר.

הכותבת היא רוקחת מכבי פארם

*אין באמור בפרסום זה בכדי להוות המלצה רפואית או אחרת
* טרם השימוש בתרופות ללא מרשם מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח