ריח חזק – ביסים קטנים

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(20195)1

עצמו את העיניים ודמיינו שיש מולכם כל טוב: מאפים, קינוחים, אולי אפילו גבינות מיוחדות. אתם מצליחים להריח אותם? עכשיו תנו דרור לדמיון ואפשרו למאכלים לגעת בבלוטות הטעם שלכם. פקחו את העיניים. מרגישים את הרעב? מה תגידו אם נספר לכם שהריח משפיע ישירות על הדיאטה?

חוקרים מאוניברסיטת Wageningen שבהולנד מצאו כי לעוצמת הריח של המזון שלנו יש השפעה ישירה על כמות האוכל שאנו אוכלים. הם מצאו כי הארומה הנפלטת מהמזון משפיע על גודל הביס הראשון ובהמשך גם על גודלם של שאר הביסים, כאשר "ביס" מוגד ככמות האוכל שהפה מסוגל להכיל בזמן נתון.

החוקרים בדקו 10 משתתפים בני 26–50 וביקשו מהם לאכול קינוח עם קצפת וניל. נשמע מגרה, נכון? תחשבו שוב! הנבחנים הושבו על כיסא דומה לזה המצוי במרפאות שיניים כשלאפם מחוברת צינורית המוציאה אוויר. חלק מהנבדקים קיבלו אוויר ללא ריח, חלק נשמו אוויר עם ריח וניל עדין וחלק קיבלו אוויר בריח חזק של וניל. נוסף על כך, החוקרים הציבו בפי הנבדקים צינורית נוספת המשחררת קצפת בכל פעם שהנבדק מבקש. מרקם וטעם הקצפת היו זהים לאורך כל הניסוי.

החוקרים מצאו כי כאשר השתחרר ריח חזק של הקינוח, הנבדקים ביקשו פחות קצפת. כלומר ריח חזק גרם לביסים קטנים. "עוצמת הריח השפיעה ישירות על גודל הביס בשל מנגנון אוטומטי שתפקידו לווסת את עוצמת הטעם שהפה חווה", טוענים עורכי המחקר. "למשל, אם אדם מריח ארומה סמיכה וקרמית, הריח גורם לקצפת להרגיש סמיכה ועשירה יותר בשומנים, ועל כן הוא יאכל פחות ממנה".

מה דעתכם, האם יש טעם לפעול באופן מניפולטיבי על ריחות של המזון שלנו כדי לשמור על הדיאטה?

מקור:

http://www.webmd.com/diet/news/20120320/stronger-food-smells-linked-to-smaller-bites