לא לבד, עם עצמי – על סולנות כבר שמעתם?

סולנות היא  תחום חדש  יחסית, היא הלך רוח, או בחירה של אדם להיות עם עצמו בפעילות או בחוויה משמעותית ובעיקר – להנות מכך!  היא ממש לא בדידות, בשונה ממנה היא חיובית, מרגיעה, מהנה, מלאת עניין ומעשירה. היא מועילה לאדם בכל שלב בחיי. ד"ר שרון מור מסבירה ומספרת על השפעתה החיובית של הסולנות על חיינו

סולנות אישה עם עצמה

אז נתחיל מההתחלה: מהי בעצם סולנות?

סולנות היא הלך רוח, או בחירה של אדם להיות עם עצמו בפעילות או בחוויה משמעותית וליהנות מכך. בשונה מבדידות, שלה משמעות שלילית, הרעיון בסולנות הוא חיובי לגמרי.
אנחנו למעשה מחליטים על פעילות שנכונה וטובה לנו לעשות עם עצמינו, מעין זמן איכות ששייך רק לנו. ההבדל הוא לא העובדה שאני לבד או מה אני עושה כשאני לבד, אלא התחושה שאני מרגיש במהלך העשיה לבד, והמשמעות שאני נותן לכך. בניגוד לתחושה לא נעימה שגורמת לבדידות, החיפוש הוא אחר המשמעות וההנאה של להיות לבד עם עצמי.  סולנות היא מושג חדש יחסית שהתחדד בזמן מגפת הקורונה, כשכולנו בילינו זמן רב מאוד בבית, לעיתים עם עצמינו, כשהשאלה מה לעשות עם הזמן שלי? נהפכה לקריטית על רקע הסגרים באותה התקופה.

ישנם הבדלים בביטוי ובתרגול של סולנות בין צעירים למבוגרים?

בהחלט, אם כי הקו המחבר בין שתי האוכלוסיות האלה, הוא המחשבה: האם זה בכלל לגיטימי לקחת זמן לעצמי?
סולנות בקרב צעירים מיועדת יותר לצורך גיבוש והגדרה עצמית, בעוד שהמבוגרים כבר עברו את השלב הזה. צעירים לרוב יבחרו לבטא סולנות באמצעות טראק של חצי שנה בחו"ל לדוגמה, בעוד שמבוגרים "יסתפקו" גם בבילוי בגינה או בפארק קרוב לבית.
הנקודה המעניינת היא, שמבחינה ספורטיבית אין הבדל משמעותי בין האוכלוסיות האלה, כולם מתאמנים לתריאטלון או עולים על סאפ :).

אז איך מתחילים לתרגל סולנות? ישנם "חוקים" כלשהם?

הנקודה העיקרית היא שצריך להבין שסולנות היא אינה בדידות. ישנם אנשים שחוששים לקחת פתאום זמן לעצמם ממגוון סיבות, וזה יכול להיות מאתגר בהתחלה.
כדי לחוות סולנות באופן מלא ומספק, צריך לעשות קצת עבודה ולהשתחרר ממחשבות כובלות מהסוג הזה.
אפשר להתחיל בקטן, בפרקי זמן לא ארוכים, ופשוט לבחור פעילות מהנה וחיובית עבורנו.

החשיבות היא לנסות לשנות את הלך הרוח שלנו על כך שאנחנו לבד, לנסות ולחפש את האתגר, ההנאה והיחודיות שבכך, ולהרגיש אחרת לגבי הזמן, וגם לחפש אחר פעילויות שיגרמו לנו להרגיש טוב יותר כשאנחנו עם עצמנו.

מסר לסיום?

סולנות יכולה להיטיב עם החיים שלנו בכל כך הרבה תחומים: מנהלים יכולים להעניק אותה כמתנה לעובדים שלהם ולקבל עובדים יצירתיים, יעילים ורעננים יותר, היא יכולה לעזור לנו למלא את החלל בתקופות של בדידות כמו שכולנו חווינו בזמן הקורונה ואף לעזור בשיפור מצב רוח ירוד בעקבות כך. היופי הוא שסולנות לא מצריכה מאיתנו כישורים מיוחדים או הרבה כסף (או בכלל) – כולם וכולן יכולים!