צאו מהבאסה – איך פועלים נוגדי דיכאון?

d

המוח שלנו הוא מכונה מופלאה. שנים של מחקר ועדיין אנחנו לא יודעים אפילו על קצה קצהו של תפקודו ויכולותיו. אחד התחומים שכן הושגה בהם התקדמות בשנים האחרונות הוא תחום נוגדי הדיכאון, תחום המשפיע באופן ישיר על איכות חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם.
דיכאון יכול לנוע בין דכדוך קל לתחושת אובדן מוחלטת ויכול אף להגיע לניסיונות אובדניים. הוא יכול להיגרם סתם כך, או כתוצאה מאירוע טראומתי שחווה האדם. כאן נכנסים לתמונה נוגדי הדיכאון.

במוחו של אדם בריא ישנו איזון בכימיקלים המכונים נוירו טרנסמיטרים. נוגדי הדיכאון מחזירים את האיזון לתאי המוח של אדם השרוי בדיכאון, הופכים את הכימיקלים לזמינים יותר ובכך משפיעים גם על מצב הרוח.
השפעתם על המטופלים במרבית המקרים יעילה ביותר במקרים של דיכאון ועצבות, במיוחד אם הטיפול התרופתי משולב עם טיפול פסיכותרפי. חשוב לציין כי התרופות לא פועלות מיד ולעיתים דרוש פרק זמן של בין שבוע לשלושה שבועות עד לשינוי. עלולים לחלוף עוד כ-3 חודשים עד שהתוצאות יבואו לביטוי בצורה מוחלטת, לכן נדרשת סבלנות. אם בכל זאת אינכם מרוצים מהתוצאות או מרגישים קושי כלשהו בעקבות נטילת התרופה, גשו לרופא שרשם לכם אותה והוא יוכל לשנות מינון.

לעיתים מטופלים נוטים להפסיק את הטיפול באמצע, עקב חוסר הנוחות שבנטילת התרופות או בשל היעדר תוצאות מיידיות. ההמלצה היא להמשיך ולהקפיד לקחת את התרופה לפי הוראת הרופא.

כמו כל תרופה, גם לנוגדי הדיכאון יש תופעות לוואי. הן אמנם פחותות מבעבר, אך חשוב ביותר ליידע את הרופא על תרופות נוספות שניטלות (גם תרופות טבעיות). התנגשות בין התרופות עלולה לגרום לתופעות לוואי ולפגוע ביעילות הטיפול.

חשוב להמשיך ולהיפגש עם הרופא המטפל גם בזמן הטיפול התרופתי, כיוון שהוא צריך להיות במעקב אחר מינוני התרופה וכן לקבל עדכונים על שינויים בחיי המטופל דוגמת פיטורין מעבודה או כניסה להריון.

ישנם כמה מיתוסים סביב נוגדי דיכאון ששווה להפריך. מיתוס אחד קובע שהם הופכים את האדם לרובוטי ולא מאפשרים לו לחוש דבר. אין חשש כזה, נוגדי הדיכאון מונעים עצב ודיכאון, הם אינם מוחקים רגשות.
מיתוס נוסף הוא שנטילתם מצריכה תמיד להמשיך לקחת תרופות לכל החיים. האמת היא שטיפול בנוגדי דיכאון נמשך בד"כ בין 9 חודשים למספר שנים, הם אינם ממכרים, אך אסור להפסיק אותם במכה אחת ויש להתייעץ עם הרופא כיצד להפסיקם.

למידע נוסף על גמילה מנוגדי דיכאון

רצוי וכדאי לשלב פעילות גופנית במקביל לטיפול כיוון שבזמן אימון מפריש הגוף חומרים הנקראים אנדורפינים, אשר משפיעים בצורה חיובית על מצב הרוח של האדם. אימון קבוצתי בחברת מתאמנים אחרים מומלץ במיוחד.

http://www.webmd.com/depression/antidepressants-9/slideshow-antidepressants