רפואה משלימה לפיברומיאלגיה

סובלים מתסמונת פיברומיאלגיה זקוקים לדרכים אפקטיביות על מנת להקל על כאב יומיומי. לעזרתם באה הרפואה המשלימה והפיזיותראפיה.

חשוב לציין כי הפיברומיאלגיה, הנקראת בעברית "דאבת שרירים" איננה מחלה, אלא תסמונת" אומר ירון טלינגר, פיזיותראפיסט מוסמך במכון הפיזיותראפיה של מכבי בבני ברק. "ההבדל הוא שבניגוד למחלה, בתסמונת אין ממצאים בבדיקות, אלא אוסף של תלונות קבועות וחוזרות שמביאות לאבחון. אבחון פיברומיאלגיה עשוי לקחת זמן רב, כיוון שהמטופל עשוי לסבול מכאבים ותופעות שונות שעשויות לעורר חשד למחלות אחרות. רק אחרי שנשללו מחלות אחרות והתלונות ממשיכות, יקבע כי המטופל סובל מהתסמונת".

מבחינת הסובלים מפיברומיאלגיה אין הרבה הבדל האם האבחנה נקראת כך או אחרת, כיוון שהדבר העיקרי המאפיין את התסמונת הינו כאב קבוע (בעוצמות משתנות) בשרירים ותשישות. הטיפול התרופתי שיתנן על ידי הרופא יהיה, על פי רוב, זה שיטפל בכאב הדומיננטי ביותר אצל כל מטופל. "אומנם, לא קל לחיות עם פיברומיאלגיה, אבל חשוב לזכור כי מדובר בתסמונת כרונית-כלומר, המצב לא מחמיר ולא הופך למחלה סופנית, אלא פשוט מלווה את האדם באופן קבוע ולכן, מציאת דרכים להקלה על הכאב והתשישות ישפרו לאין ערוך את איכות החיים".

מעבר למשככי כאבים ותרופות לשיפור השינה שעשויות להקל על תשישות, באים הרפואה המשלימה ועולם הפיזיותראפיה לעזרתם של הסובלים מהתסמונת, כאשר להכנסת דרכים אילו לשגרת החיים יש השפעה חיובית בהתמודדות עם הכאב.

דרכים נוספות להקלה על תסמיני פיברומיאלגיה

1. פעילות אירובית מתונה – נצפתה כמורידה את רמת הכאב. בשביל להתאים לכל אחד תוכנית מתאימה, כדאי לתאם לפגישה עם יועצי פעילות הנמצאים בכל מכוני הפיזיותראפיה של מכבי. מדובר על מסלול פגישות של כשנה לצורך התאמת תוכנית באופן אינדיווידואלי לפי קצב נשימות, דופק ורמת פעילות נוכחית.
2. מתיחות לשרירים – על ידי איתור של המקומות הכואבים ביותר, ניתן למצוא טכניקות להרפות ולמתוח את השרירים ועל ידי כך להוריד את רמת הכאב ולהעלות את רמת התפקוד.
3. יוגה ופילאטיס –  למתח נפשי יש חלק בהחמרת הכאבים, לכן פעילות מתונה שמתבססת על מודעות לגוף והרפיה נפשית בהחלט עשויה להוריד את רמת הכאב ולשפר ריכוז וערנות.
4. גירויים חשמליים (טיפול אלקטרו תראפי) –  טיפול החוסם את הכאב על ידי גירוי חשמלי של העצב, כך העצב מפנה משאבים לחשמל ולא לכאב.
5. מיו פשיאלי – טכניקת רפואה משלימה, המטפלת ידנית (כמו מסג') בכאבים שמקורם ברקמה רכה.

לסיכום, ממליץ טלינגר על טיפול משולב. "כדאי לערב כמה רופאים, למשל: רופא משפחה לטיפול תרופתי ומעקב, פסיכולוג להתמודדות נפשית ופיזיותראפיסט לעבודה עם הגוף".