מה עושים עם השימורים?

שימורים ונייר טואלט

נשארתם עם מזווה מלא בקופסאות שימורים? במקום לחשוב עליהם כקנייה מיותרת, כך תוכלו לנצל את היתרונות שלהם גם בשגרה החדשה

 

הם איתנו עוד מתחילת המאה ה- 19, כשנפוליאון הציע פרס כספי למי שיצליח למצוא פתרון זול ויעיל שיאפשר לשמור כמויות מזון גדולות לצרכי הצבא. הפתרון נמצא, והיום כנראה שלא תמצאו בית בעולם שבמזווה שלו אין לפחות פחית שימורים אחת לעת צרה.
ואז הגיעה הקורונה ועכשיו, אחרי תקופה שלוותה בחשש כבד מפני מחסור באוכל ברשתות השיווק השונות, סביר ש"נתקעתם", כמו רבים מאיתנו, עם לא מעט פחיות שימורים.

אז אמנם הבית אולי נראה כמו מחסן קטן, אבל בדומה לנייר טואלט ושאר קטניות – יש מה לעשות עם קופסאות שימורים, ואפשר בקלות לשלב אותן בתזונה יום-יומית בריאה ונכונה.

כדי שתדעו קצת יותר על התוספת למזווה שלכם בשגרה החדשה, אילנית סנדרוביץ ומיכל סוקמן, תזונאיות במכבי שירותי בריאות, ריכזו עבורכם מידע שחשוב לדעת על קופסאות שימורים:

שימורים רבים מכילים כמויות גדולות של נתרן (מלח) וסוכר כחומרים משמרים. לכן, עדיף תמיד לאכול מזון טרי או מיובש ולא משומר, יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שמדובר באפשרות נוחה, זמינה ובחלק מהמקרים אפילו טובה, מה שחשוב זה להקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים וטבלת הערכים התזונתיים.

  • נסו לבחור בשימורים ללא תוספת סוכר ועם כמות הנתרן הנמוכה ביותר מבין האפשרויות שעל המדף.
    לפעמים ההבדלים בין מוצרים מקבילים יכולים להיות מאד משמעותיים. הסימונים החדשים יכולים מאוד לעזור בזה.
  • שימו לב לנוזל בו נמצא המזון.העדיפו מזונות המגיעים במים, שמן זית או שמן קנולה.
    שימורי הטונה למשל, יכולים לשמש אתכם להכנת סלט טונה ואם הם מגיעים בשמן אין צורך להוסיף אותו גם לתיבול הסלט. אפשר גם להכין פסטה עם טונה, קציצות או ממרח לכריכים. שימורי דגים נוספים שניתן לקנות הם סרדינים או מקרל במים או בשמן זית/קנולה. מומלץ לא לקנות שימורי דגים ברוטב.
  • ישנם שימורי קטניות במים המכילים מעט מאד נתרן. שימורים אלה בשילוב בשילוב עם פחמימה מלאה מהווים פתרון מהיר לארוחה עשירה בחלבון. למשל סלט ירקות עם גרגרי חומוס או שעועית ופרוסת לחם כוסמין, אפונה עם אורז מלא, בורגול עם גרגרי חומוס ועוד.
  • חלק משימורי העגבניות מכילים תוספת סוכר (גלוקוזה) בכמות גדולה. כדאי לבדוק ולקנות את אלה שהם ללא סוכר אלא מכילים עגבניות בלבד. שימורי עגבניות מרוסקות עדיפים לרוב על רסק עגבניות בשל רשימת תוספות קצרה יותר. תוכלו להשתמש בשימורים אלה להכנת רטבים לשקשוקה, פסטה, קציצות או פיצה ביתית ואף למרק עגבניות- במקרה שנגמרו לכם העגבניות הטריות.
  • בשימורי התירס נמצא הבדל משמעותי בין הגרסה הרגילה לגירסת ה"לייט". השימורים המגיעים ללא תוספת סוכר עדיפים על פני שימורי התירס המתוק המכילים סוכר בכמות גדולה. התירס יכול לשמש כתוספת פחמימה לארוחה בתוך סלט, פשטידה/מאפינס תירס או לביבות תירס.
  • ומה פחות מומלץ?
    • זיתים וחמוצים מכילים כמות נתרן גבוהה במיוחד. הם אמנם חלק בלתי נפרד בחיי רובנו, אך נסו בכל זאת לצמצם בצריכתם.
    • שימורי פירות מכילים בעיקר סוכר וכמעט לא נותר בהם זכר לפרי הטבעי ויתרונותיו.
    • אוכל מבושל כגוון בשר או סלטים יכילו כמות גדולה מאוד של חומרים משמרים.
    • מנות חמות ומרקים בשקית מכילים בעיקר סוכר, נתרן חומרי טעם וריח מלאכותיים וחומרי שימור.

בתיאבון ושגרה בריאה לכולם!