חיי שימורים

דיאטה. אכילה מסודרת קלה יותר, זולה יותר ובריאה יותר

     מזל טוב! אחרי שבועות וחודשים של דיאטה הצלחתם להגיע למשקל היעד שלכם. אך המשימה הקשה ביותר עוד לפניכם – לשמור על המשקל ועל הגזרה החדשה ולא להעלות הכול בחזרה. האם זה בכלל אפשרי? לטענת אנריקה שטרמר, דיאטן קליני, בהחלט כן!

למה אנשים רבים מתקשים לשמור על המשקל שלהם לאחר דיאטה ועולים בחזרה?

"יש לכך כמה סיבות אפשרות:

א. דיאטה לא מאוזנת או קיצונית מדי, כגון צום ממושך או הימנעות מלחם, מבשר או מקבוצות מזונות מסוימת. דיאטה קיצונית היא דיאטה שקשה לשמור עליה לאורך זמן, כך שהאנשים שנוקטים בה מגיעים למשקל היעד או רק יורדים מעט במשקל, ולאחר פרק זמן עולים חזרה במשקל ולעתים רבות אף מוסיפים למשקל ההתחלתי.

ב. אנשים רבים מתחילים דיאטה על דעת עצמם, ללא ליווי של אנשי מקצוע מתאימים, למשל ללא התייעצות עם תזונאי וללא מעקב. יש סכנה שהאדם ירד במשקל לא יקטין את רקמות השומן ויפגע בקצב חילוף החומרים הבסיסי של הגוף שלו. כתוצאה מכך יהיה לו קשה יותר לשמור על המשקל.

ג. דיאטה רק על מנת להגיע למשקל מסוים וללא שינוי מהותי ונרחב יותר בהרגלי החיים על פי רוב לא מחזיקה לאורך זמן".

אנשים שירדו במשקל ועשו זאת בליווי תזונאי, בקצב הנכון ותוך מעקב אחר שינויים בהרכב הגוף והמדדים בבדיקות הדם, עשו על פי רוב גם תפנית ושינוי נכון באורח חייהם. כך הם הבטיחו לעצמם שמירה על משקל גוף תקין ומנעו סיבוכים שיכולים להיות כרוכים בירידה לא מאוזנת במשקל.

אחרי שהגעתי למשקל היעד, האם עליי להמשיך לאכול כמו שאכלתי בזמן הדיאטה? אני לא עלול להגיע לתת-משקל?

"משקל היעד שונה מאדם לאדם ושונה לפי מצבים קליניים שונים ונקבע בעזרת התזונאי הקליני או איש מקצוע רלוונטי.

"ההגעה למשקל היעד צריכה להיות תוצר לוואי של שינוי באורח חיים ובאופן האכילה שהובילו אותך להשמנה – למשל אכילה מוגזמת או לא מאוזנת. אם עשית שינוי שכזה בעזרת תזונאי קליני והגעת למשקל היעד, כנראה יהיה צורך בשינוי נוסף על בסיס אישי ולפי התאמה נוספת עם הדיאטן. לעתים אני כדיאטן עורך שינויים על מנת לעצור את המשך הירידה במשקל או לעורר את הגוף במצב של תקיעות במשקל מסוים".

מותר לי לנוח מכל הפעילות הגופנית שבצעתי כדי לרדת במשקל?

"הפעילות הגופנית היא חלק בלתי-נפרד מאורח חיים בריא ונכון. פעילות גופנית מסייעת לנו לשמור על משקל גוף תקין ועל הרכב גוף נכון. בוודאי שיש צורך בימי מנוחה והתאוששות מתאימים, אך זאת לפי הדרכת המאמן המוסמך לפעילות שהאדם עוסק בה".

מה יכול לעזור לי להמשיך לאכול מסודר ולא לחזור להרגלים הישנים?

"ארבע טיפים לשמירה על ההרגלים החדשים:

  1. לעשות את השינוי בהדרגה, לתת את הזמן הדרוש להקניית ההרגלים חדשים.
  2. לשמור על קשר עם התזונאי שליווה אותך על מנת להישקל אחת לתקופה, וכך לעקוב אחר צרכים לשימור או לשינוי.
  3. ליצור לעצמך סביבה תומכת לטובת השינוי שעשית – למשל לקבוע עם חבריך לעבודה מזונות מותרים במשרד ושעות אכילה משותפות. כך יש לעשות גם בבית ובכל מסגרת אפשרית על מנת לצמצם פיתויים.

לשנן לעצמך את הרווחים מאכילה מסודרת: זה קל יותר, זול יותר ובריא יותר מאשר לאכול לפי ההרגלים הישנים שלך".