מה גורם לנשירת שיער ואיך שומרים על שיער בריא?

מדי יום אנחנו גורמים נזק לשיער בשימוש בתכשירים כימיים, בריבוי חפיפות ובתזונה לא מאוזנת, אך לא הכל תלוי בנו ואלו לא הסיבות היחידות לאובדן שיער. ד"ר אילן יהושע מסביר על הגורמים לנשירת שיער ומציע פתרונות אפשריים למניעה

כשמדברים על שיער, חשוב ראשית להבין שהמרכיב העיקרי המשפיע על צמיחתו ובריאותו, הוא גנטי. המרכיב השני הוא המרכיב התזונתי. למשל אדם שנכנס לדיאטה מאוד קיצונית עלול בין השאר לגרום לנשירה מוגברת של השיער.

איך מזהים נשירת שיער?

בעיקרון הכלל אומר שנשירה בכמות של עד מאה שיערות ביום זה תקין. כאשר ניגשים לרופא העור, הוא יבצע בדיקת "Pull Back" במהלכה הוא ימשוך את שיער המטופל בחוזקה ויספור כמה שיערות נשארות לו ביד. אם התוצאה היא יותר ממאה ביום זו נשירה ואז נשאר להגדיר איזה סוג נשירה זה. לרוב, נשירה גנטית תופיע במצח הגבוה וטיפה מאחור, בעוד שנשירה פתולוגית (על בסיס מחלות וחוסרים), תתבטא בכל הקרקפת באופן אחיד.

מהם הגורמים האפשריים לנשירה?

אובדן שיער אחרי לידה – נשים אחרי לידה חוות אובדן שיער. בזמן ההיריון השיער חזק ואחרי ההיריון השיער נחלש ונושר.
בעיות הורמונליות – גם יכולות לגרום לנשירה, למשל בקרב נשים עם שחלה פוליציסטית או מקרים אחרים הפוגעים בפעילות ההורמונלית.
נשירה עונתית – נשירה לתקופה זמנית בעקבות בעיה כלשהי שבסיומה השיער ישוב להתחדש. נפוצה בקרב גברים ונשים רבים ולא בהכרח מעידה על כך שנאבד את כל השיער.
נשירה של גיל – נפוצה בקרב נשים בגיל הבלות, כאשר ההורמון הנשי יורד וההורמון הגברי משתלט וזה גורם לנשירת שיער.
נשירה גנטית – אם האב הקריח בגיל צעיר זה לא בהכרח אומר ההתקרחות או הנשירה המוגברת בגיל מסוים תעבור לבן, שכן, הנשירה הגנטית יכולה לדלג דור.
נשירה פתולוגית – נשירה על בסיס מחלות וחוסרים. למשל במקרה של מחלת האלופסיה, שגורמת לאיבוד שיער מידי במקום מסוים בגוף (פתאום חור בגבה או בזקן, חוסר שיער בחלק מסוים בראש וכו'). לאחר תקופה השיער במקום החסר חוזר לצמיחה מלאה לפעמים עבה יותר ולפעמים בצבע שונה.
לחץ וחרדות – אלמנט הלחץ יכול להשפיע על הגוף ולהביא לנשירה. יש מחקרים שמראים שברגע שהלחץ עולה, רמת הקורטיזול בבסיס השערה עולה, מה שמביא לאובדן שיער.
נטילת תרופות באופן קבוע – יש תרופות שעלולות לפגוע בשיער וחייבים להיות מודעים לזה אם נוטלים אותן לטווח ארוך, כמו למשל כימותרפיה שפוגעת בזקיקי השיער ובהתחדשות של השיער.
דיאטה קיצונית ולא מאוזנת – תביא בסופו של דבר לנשירה.

איך נשמור על תזונה נכונה ושיער בריא?

כפי שכבר ציינו בכתבה זו, דיאטה קיצונית שאינה מכילה את כל אבות המזון תביא לנשירת שיער, וזו תביא גם לירידה גדולה ומהירה במשקל. דיאטה דלת ברזל למשל תביא לנשירת שיער. אם לא אוכלים בשר, יש לבדוק שיש מספיק ברזל בתזונה. איך מטפלים בחוסר ספיגה של ברזל? מומלץ ליטול אותו יחד עם ויטמיןC או לצרוך עם מאכלים המכילים ויטמין C כשנוטלים, וכמו כן לא לצרוך ברזל יחד עם מאכלים שמפריעים לספיגה כמו למשל מוצרי חלב.
אם הברזל עדיין לא נספג, צריך לחשוב על עוד אופציות בהתייעצות עם רופא כמו למשל עירוי ברזל.

אילו עוד מצבים גורמים לנשירה?

מצבים של אנמיה או חוסר איזון בבלוטת התריס (פעילות מוגברת או לחלופין פעילות נמוכה מהרגיל) עשויים להביא לנשירה ויש לטפל בהם בעזרת תרופות מאזנות פעילות.

כמה חפיפות בשבוע?

חשוב מאוד להתייחס לאיכות הקרקפת. רוב האנשים חושבים שאם יחפפו כל יום עם שמפו ומרכך הם ישמרו על השיער נקי, בעוד שהחפיפה פוגעת בשומן הטבעי של הקרקפת, יוצרת יובש, מביאה לגירוי הקרקפת שלא בהכרח נראה לעין ובסופו של דבר גם לנשירה. אז מה ניתן לעשות מלבד ריווח זמני החפיפה? חשוב להימנע מתכשירים המכילים פרבנים שמקורם בנפט ו-SLS (מלחים). חפיפה יומיומית בתכשירים מבוססי פרבנים היא מתכון לנזק. רוב המרככים הם על בסיס פרבנים ו-SLS, פשוט מוסיפים להם תמציות ריח וחומרים נוספים כך שלא מריחים את הנפט. יש לשים לב שעל רוב התכשירים כתובה ההבטחה "למראה שיער בריא" כלומר רק למראית עין אבל לא בהכרח מבטיח שמירה על שיער בריא.

כיצד משפיעה צביעת שיער על השיער?

צבע הוא לגמרי כימי ובהכרח מייבש את השיער ומגרה את הקרקפת, כמו כן הוא עשוי להביא לתחושת גרד ולנשירה.

האם השמש הישראלית והמים הקשים משפיעים על דילול השיער?

אין מחקרים שהוכיחו כי שמש משפיעה על דילול. מה שכן, ידוע כי חשיפה יומית למי מלח ומי כלור מייבשת את הקרקפת בקרב מבוגרים, ולפיכך שחיינים יהיו בעלי נטייה גדולה יותר לדילול.

האם יש תרופות וטיפולים מומלצים להתמודדות עם נשירה והתקרחות?

יש שני טיפולים עיקריים:

1. להתקרחות הגברית – "פרופסיה" הוא תכשיר שמסייע בחידוש שיער. לאחר התנסות עם התכשיר, נבדוק מה קורה כשמפסיקים. אם נפסיק והנשירה תמשיך, סיבת הנשירה היא גנטית, אם הנשירה לא תחזור סימן שזה היה רק עניין עונתי.
2. לנשים וגברים – "מינוקסי" מסייעת במניעת נשירה אך יש לשים לב כי היא עלולה לעודד צמיחת שיער גם במקומות לא רצויים.

*חשוב לפנות לייעוץ אצל הרופא המטפל לפני שרוכשים את התרופות.

המידע בכתבה באדיבות ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה להתמחות ברפואת המשפחה במחוז הדרום של מכבי