חוסר בברזל: האם מדובר באנמיה וכיצד ניתן לטפל?

עירוי ברזל למטופל

כיצד תדעו שאתם אנמיים ומה ניתן לעשות כדי להחזיר את מאגרי הברזל? ד"ר עינם רחמים, מומחה להמטולוגיה במכבי שירותי בריאות, מסביר על תסמיני האנמיה, מציג את אפשרויות הטיפול ומייעץ על הדרכים לשיפור הספיגה

אנמיה או "מיעוט דם" בעברית, הינה מצב של ירידה במספר תאי הדם האדומים או ההמוגלובין שבהם. ברזל הינו מרכיב חיוני ליצירת ההמוגלובין ועל כן חוסר בברזל עלול לגרום לאנמיה. חוסר ברזל הינו החוסר התזונתי הנפוץ ביותר בעולם וגם הסיבה המובילה לאנמיה. אנמיה ניתנת לאבחנה כבר בספירת דם פשוטה. אם ניכרת ירידה בתאי הדם האדומים, ובמדדים נוספים של כדוריות הדם האדומות, סימן שמדובר באנמיה. בנוסף, בבדיקת הדם נסתכל על רמות הברזל, הפריטין ועל הטרנספרין כדי להצביע על משק הברזל בגוף.

מה גורם לאנמיה?

לאנמיה יש שני גורמים עיקריים: אובדן דם וספיגה מופחתת. אובדן יכול להיגרם כתוצאה מווסת מוגברת, היריון, לידה או דימום ממערכת העיכול. ספיגה מופחתת יכולה להיגרם כתוצאה ממחלות מעי דלקתיות, מחלת הצליאק, במצבים של פגיעה ברירית הקיבה, הידבקות בחיידק ההליקובקטר פילורי, ניתוחים בריאטריים (ניתוחי קיצור קיבה) וגורמים נוספים.

מהם התסמינים של אנמיה?

התסמינים העיקריים שבהם ניתן להבחין ויכולים להצביע על מצב של אנמיה הם עייפות, חולשה, כאבי ראש, עצבנות, ירידה ביכולת לבצע מאמצים גופניים, קוצר נשימה בעת מאמץ, סחרחורות ונשירת שיער מוגברת. חשוב לציין שלעתים מתפתחת אנמיה ללא ליווי בתסמינים ולכן חשוב לבצע בדיקות תקופתיות הרלוונטיות לקבוצת הגיל.
תסמיני המחלה קשורים לחומרת האנמיה. ככל שהאנמיה קשה יותר, כך התסמינים יהיו קשים יותר. מצד שני לקצב התפתחות האנמיה חשיבות רבה, ובמצב בו הירידה ברמת המוגלובין איטית יותר, כאמור, ייתכן והמטופל לא יחוש בשינוי ועשוי להגיע לאנמיה קשה שלא טופלה בשלבים המוקדמים.

אילו טיפולים ניתנים לאנמיה כתוצאה מחוסר בברזל?

בשוק קיים מגוון רחב של תכשירי ברזל שניתן לצרוך באמצעות הפה, בין אם מדובר בכדורים או בין אם בטיפות או סירופים למיניהם. תוספי הברזל השונים נבדלים ביניהם במולקולות אליהן קשור הברזל, באחוז הברזל, בכמות הברזל ועוד. כמו כן יש פורמולות שמגיעות עם ויטמין C המגביר ספיגה ויש כאלו שמכילות חומצה פולית או B12.

כיצד ניתן לשפר את ספיגת הברזל?

להלן כמה המלצות:

להימנע ממזונות מעכבי ספיגה וסותרי חומצה – ישנם גורמים שונים שפוגעים בספיגת הברזל בדם מהם יש להימנע בעת נטילת ברזל, ביניהם מזונות שונים המכילים קפאין כמו קפה ותה, מזונות המכילים סידן לרבות מוצרי חלב וכן סיבים תזונתיים שונים שפוגעים בספיגה. בנוסף נטילת סותרי חומצה גם היא פוגעת בספיגה בברזל ולכן יש לקחת את תוסף הברזל שעתיים לפני או 4 שעות אחרי הצריכה של סותרי החומצה.
לשלב עם ויטמין C – דרך נוספת לשיפור הספיגה היא נטילת ויטמין C ביחד עם הברזל. כיום קיימות פורמולות שונות בשוק המכילות ברזל משולב עם ויטמין C.
לצרוך על בטן ריקה – מומלץ לקחת כדור/טיפות ברזל על קיבה ריקה שעה לפני האוכל או שעתיים לאחריו.

באילו מקרים מומלץ לתת ברזל באמצעות הווריד ולא דרך הפה*?

ישנם מספר מקרים שבגינם מומלץ לתת ברזל באמצעות הווריד:

1. במקרים של אנמיה חמורה ודימום מתמשך נוצר צורך בתיקון מהיר של האנמיה (למשל אישה בהיריון מתקדם).
2. במקרים של בעיות ספיגה כמו במחלות מעי דלקתיות או בקרב אנשים לאחר ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה).
3. במקרים של כישלון של טיפול פומי (ברזל דרך הפה), או חוסר יכולת לשאת טיפול פומי עקב תופעות לוואי של מערכת העיכול.

*ככלל תמיד עדיף למצות קודם כל טיפול דרך הפה ורק במקרה והטיפול לא עובד (הברזל אינו נספג) יש לפנות לטיפול ברזל דרך הווריד.

קיימות פורמולות שונות של עירוי ברזל לווריד כגון:

• Venofer – Iron Sucros – ניתן לתת בדרך כלל עד 2 אמפולות בטיפול (שוות ערך ל-200 מ"ג ברזל).
• Feriinject – היתרון החשוב בתרופה זו הוא שניתן לתת 1000 מ"ג בבת אחת בטיפול, מה שמאפשר תיקון מהיר ובטוח של חוסר הברזל, וכמובן חוסך למטופלים צורך להגיע מספר רב של פעמים לעירויי ברזל (טיפול זה ניתן במסגרת שב"ן מכבי וכרוך בהשתתפות עצמית).

איזו שיטה מומלצת יותר?

טיפול דרך הפה הינו בטוח ויעיל ברוב המוחלט של המקרים. טיפול זה עשוי להימשך מספר חודשים בכדי לאפשר את מילוי מחסני הברזל בגוף. כמו כן, לצריכת ברזל דרך הפה קיימות מספר תופעות לוואי ביניהן: טעם מתכתי, בחילות, תחושת נפיחות, אי נוחות בטנית, עצירות, שלשול, בחילות וצואה כהה מהרגיל. כאשר אין ברירה מהסיבות שפורטו למעלה, נעבור להזנה בברזל דרך הווריד. לשיטת טיפול זו יתרון בולט בכך שהברזל מגיע ישירות לדם ללא צורך ספיגה במעי, וכך ניתן להחדיר לגוף כמות גדולה מאד של ברזל בזמן קצר. לעומת זאת, בשיטת טיפול זו עשויות להתפתח תופעות לוואי ותגובות שונות לעירוי שהן קשות יותר מאלה העשויות להתפתח בטיפול הפומי.

היכן ניתן לקבל עירוי ברזל?

ניתן לקבל טיפול בברזל במגוון מרפאות האחיות של מכבי הפזורות ברחבי הארץ וכן במכוני טיפולי היום של מכבי.
למידע על הזכאות המלאה ניתן למכבי ללא הפסקה בטלפון 3555*