מזיעים בקיץ: מה יעזור למנוע את המטרד?

קיץ, חם והחולצה נדבקת לכם לגב כמה דקות אחרי שיצאתם מהבית? ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות במחוז הדרום, מסביר איך ניתן להתמודד עם המטרד הלא נעים ולמה בעצם חשוב להזיע, וגם, מהי הזעת יתר וכיצד ניתן לטפל בה?

למה אנחנו מזיעים ובשביל מה בכלל צריך את זה?
זיעה היא תופעה טבעית וחיונית לפעילות התקינה של הגוף. תפקידה לווסת את חום הגוף ולקרר אותו כדי למנוע מצבים של התחממות יתר, למשל כשאנחנו שוהים בסביבה חמה, במצבים של פעילות גופנית מאומצת או התרגשות. אחת התופעות המסוכנות של התחממות יתר היא למשל מכת חום – עלייה קיצונית ומסכנת חיים בחום הגוף, כתוצאה מתנאים שאינם קשורים למחלה, כמו למשל כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת ו/או שהייה בתנאים סביבתיים של חום קיצוני ויבש.

איך ובאילו מקרים הזיעה מופרשת?
הזיעה מופרשת באמצעות יותר מ-3 מיליון בלוטות זיעה, המתחלקות לשני סוגים עיקריים:

  • בלוטות הזיעה האקריניות: מפוזרות על פני העור ברחבי הגוף כמו למשל באזור הצוואר, הגב וכפות הידיים. הבלוטות מפרישות זיעה כדי לקרר את הגוף ולווסת את חומו בעת פעילות גופנית או כשחם בחוץ.
  • בלוטות הזיעה האפקוריניות: נמצאות בקרבת זקיקי השיער של בית השחי, הקרקפת, המפשעה ועוד, ומפרישות זיעה בעיקר במצבים של מתח, לחץ, פחד וגם במצבים של מתח מיני.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את הריח החריף של הזיעה?
הזיעה עצמה היא נטולת ריח, אך ריחה נגרם כשהיא משולבת עם חיידקים המצויים על גופנו וניזונים ממנה לאחר הפרשתה. כדי להסוות את הריח שנוצר משילוב הזיעה והחיידקים, ניתן להשתמש בתכשירים כמו דיאודורנט, שריחו מיועד להסוות את הריח הלא נעים, או באנטיפרספירנט, שמיועד להפחית את ההזעה באזור בית השחי על ידי כיווץ וחסימת נקבוביות הזיעה באמצעות חומרים מבוססי אלומיניום. בנוסף לכך, מומלץ להימנע מלבישת בגדים צמודים; להעדיף ללבוש בגדים מבדים טבעיים כמו כותנה שמאפשרים את התנדפות הזיעה; להעדיף לנעול נעליים מאווררות על פני נעליים אטומות, וכמובן לדאוג למקלחת יומית וללבוש בבגדים נקיים.

זה בא עם הגיל
ילדים נוטים בדרך כלל להזיע פחות ממבוגרים – הנטייה להזעה גוברת בגיל ההתבגרות, והריח הנוצר לאחר הפרשתה הופך לחריף יותר.

אילו מאכלים עלולים להגביר את הזיעה ולשנות את ריח הזיעה?
מאכלים חריפים עלולים להגביר את ההזעה מאחר שהם מדמים תחושת חום עבור הגוף. גם שתיית משקאות המכילים אלכוהול וקפאין נחשבים לרכיבים שיעודדו הזעה מוגברת. בנוסף לכך, ישנם משקאות, מאכלים ותבלינים שמשנים את ריח הזיעה ומגבירים אותו, כמו למשל כורכום, שום, חילבה, קארי, ירקות ממשפחת המצליבים (כמו למשל ברוקולי, כרוב וכרובית) ועוד.

אילו מצבים פיזיולוגיים או תרופות עלולים להגביר את ההזעה?
אנשים הסובלים מהשמנת יתר עלולים לסבול מהזעה מוגברת, מאחר ששומן יוצר חום המצריך פעילות מוגברת של מנגנון ההזעה לצורך קירור. בנוסף לכך, ישנן תרופות מסוימות שעלולות לגרום להזעה. במקרים של הזעה מוגברת עקב טיפול תרופתי, מומלץ לפנות להיוועצות עם הרופא המטפל.

מהי הזעת יתר?
הזעת יתר היא מצב שבו מופרשת כמות גדולה של זיעה – מעל לרמה הנחוצה לוויסות את חום הגוף. לעתים קרובות, הזעת היתר מופרשת באזורים בגוף כמו למשל כפות הידיים, כפות הרגליים, הגב או בית השחי, שבהם היא יוצרת אי נוחות גדולה ו/או מבוכה במצבים חברתיים באופן הפוגע באיכות החיים.

כיצד מטפלים בהזעת יתר?
כיום ניתן לטפל בהזעת יתר באמצעות דיאודורנטים מיוחדים ובאמצעות תכשירים רפואיים מקומיים, שניתנים במרשם רופא המיועדים להפחתת ההזעה. במקרים חמורים ניתן לעתים לטפל בהזעת היתר גם באמצעים כירורגיים כמו הזרקת בוטוקס, ובמקרים קשים ביותר אפילו בניתוח. אם אתם חשים בהזעת יתר אשר מפריעה לכם בחיים היומיומיים, מומלץ לפנות להיוועצות ולטיפול של רופא המשפחה.

קיץ נעים!