במה מסייע לנו ויטמין D?

בשנים האחרונות עולה בהתמדה המודעות לנושא סרטן העור וישנה הקפדה על כל הכללים כדי להיות "חכם בשמש", אך במקביל מסתמן גם מחסור בויטמין D בקרב האוכלוסייה בישראל. 

ויטמין D הוא ויטמין החיוני לתפקודן של מערכות הגוף ומחקרים מצביעים על כך שהמחסור בו מתקשר לתופעות כמו דלדול עצם (תופעה המוכרת בשם אוסטיאופורוזיס -"בריחת סידן") ומחלות רבות ושונות. ד"ר רונית אנדוולט מנהלת התזונה במכבי שירותי בריאות מסבירה.

"בשנים האחרונות הושקעו משאבים רבים ביצירת מודעות לנזקי השמש וזהו צעד מבורך, אך חשוב להבין כי לשמש יש גם תרומה גדולה ומכרעת ביצירת ויטמין D בגוף באדם. הימנעות מוחלטת מחשיפה לשמש ושימוש בתכשירי הגנה שונים מונעים מהגוף לייצר כמויות מספקות של ויטמין D.
גם המודעות לתזונה נכונה והימנעות של חלק מהאוכלוסייה מאכילת בשר תורמת לירידה בויטמין, כיוון שמרביתו מצוי בשומן מן החי. התוצאה היא עלייה בתחלואה כתוצאה ממחלות הנובעות מחוסר בויטמין".

הסיבה לכך לדעת ד"ר אנדוולט היא בכך שישראלים רבים ישראלים עובדים במקומות סגורים כמו משרדים ולא באוויר הפתוח ורבים אחרים אינם נחשפים בשל המודעות הגבוהה לנזקי השמש.
"בנוסף בישראל יש אוכלוסיית ייעודיות כמו חרדים ובדואים שמכסים את גופם ועל כן אינם חושפים את גופם לשמש ועל כן נמצאים בסיכון מוגבר אף יותר למחסור בוויטמין D" אומרת ד"ר אנדוולט.

אז מה ניתן לעשות?

"האמת, שלא צריך לבלות שעות תחת השמש. מספיקה חשיפה של גפיים (ידיים ורגליים) למשך 10 דקות ביום לשמש כדי לייצר את הויטמין בכמות מספקת בגוף. מי שחושד שהוא סובל ממחסור בוויטמין יכול לערוך בדיקת דם פשוטה לאיתור הרמות שלו בדם. במקרה של חוסר, יש להשלים את הכמות הנדרשת באמצעות תוסף תזונה".

"התוסף הוא בטוח ואין חשש לנזק שייגרם לגוף. נדרשות כמויות עצומות של ויטמין D כדי שייגרם נזק. כמות גדולה של הויטמין יכולה לגרום לרמות גבוהות של זרחן וסידן בדם וסילוק סידן בשתן, הצטברות סידן ברקמות הרכות ובכלי הדם ובכליות".