לא מרוצים מהתרופות נוגדות הדיכאון שלכם? אולי זה הזמן להחליף אותן

22805-Blog-Photo-NEW_nosafim-(19918)11

אנשים הנוטלים תרופות נגד דיכאון עלולים להכיר את הסיטואציה: אתם לוקחים את התרופה, מקווים לראות תוצאות וכלום לא קורה, או גרוע מכך – מתחילות תופעות לוואי לא נעימות כגון סחרחורת, בחילה, הזעה בכפות הידיים ושלשול. תופעות אלה עלולות להעלות ספק בדבר יעילותה של התרופה.

מרבית הסיכויים שבסופו של דבר התרופה תשפיע. יש סיכוי שהיא תתחיל להשפיע 6-8 שבועות מרגע נטילתה ועלול להיות שהיא לא התרופה המתאימה. במקרה כזה יש לבדוק כי היא ניטלת ע"פ ההנחיות ובמקביל לפנות לרופא. הרופא יוכל להציע מגוון טיפולים אחרים שייתכן וימצאו יעילים יותר.

מחקר גדול שנעשה לאחרונה מצא, כי 30% מנוטלי התרופות נגד דיכאון הפסיקו לסבול מתופעות לוואי לאחר 4 חודשים כבר עם התרופה הראשונה שהם קיבלו. 20% אחרים דיווחו על הקלה לאחר החלפת התרופה או שילוב של טיפול פסיכולוגי בנוסף אליה. לגבי שאר הנבדקים במחקר, לאחר שהם החליפו תרופות נוגדות דיכאון פעמיים או יותר 70% מהם כבר לא הגדירו את עצמם דכאוניים.

חשוב מאד לא לאבד תקווה. רבים מהמטופלים המקבלים את המרשם לתרופה לראשונה מגלים שהיא איננה מותאמת ב-100%. במקרים רבים דרושה חוות דעת של פסיכיאטר, שיתאים את התרופה בצורה מדויקת. חוות דעת זו מקבלת משנה תוקף אם מתחילות להופיע תופעות כמו חרדה ופאניקה.

אצל אנשים הסובלים מחרדה או פאניקה רצוי לטפל בהפרעה לפני השימוש בנוגדי הדיכאון על מנת שיפעלו בצורה מיטבית. יכול להיות  שלאחר תחילת השימוש בנוגד דיכאון תהיה תחושת הקלה והחרדה תיעלם, אך לאנשים מסוימים החרדה עלולה להתגבר בשלב הראשון, בהשפעת התרופות.
ישנן תרופות שמטפלות במקביל גם בדיכאון וגם בחרדה ויש תרופות נוגדות דיכאון שבמקביל אליהן צריך ליטול גם תרופות לטיפול בחרדה.

קורה, שלאחר זמן מה של נטילת תרופה וקבלת תוצאות טובות, השפעתה מתחילה לדעוך. תופעה זו מתרחשת בעיקר בשל גורם חיצוני כמו סמים או אלכוהול ובמקרים רבים המטופל מעוניין להעלות את המינון. שילוב של טיפול פסיכולוגי ביחד עם התרופות בחודשים הראשונים יכול להשיב את האיזון.

למטופל שאומר "אני לא מעוניין להכניס את כל החומרים הכימיים האלה לגופי" עדיף להתאים טיפול פסיכולוגי. לעומתו, למטופל שאומר "אני לא מעוניין לחלוק עם אדם זר את מה שעובר עלי" הגיוני להתאים טיפול תרופתי. במקרים של מטופל עם סימפטומים כמו קושי בשינה או אכילה, הבחירה בטיפול תרופתי עדיפה.

http://www.webmd.com/depression/antidepressants-9/new-antidepressants