כן או לא: הדרך הפשוטה אל ההחלטה

מתקשים לקבל החלטות? עכשיו כשכבר חזרתם לשגרה שלאחר תקופת החגים, נדב הריס, פסיכולוג קליני ממכבי שירותי בריאות, נותן מידע שיעזור להתמודד עם הלבטים שבדרך לקבלת החלטות ויסייע לכם ליישם את השינויים הרצויים 

מדוע לרבים מאתנו קשה כל כך לקבל החלטות?

בני אדם חיים עם מגוון רחב של מחשבות, רגשות, משאלות, תפקידים וגם רצונות מנוגדים. אנחנו רוצים למשל להשתייך אבל גם להיות עצמאיים. אנחנו רוצים להתחדש ולהשתנות אך גם לשמור על הקיים. כלומר, הרצונות שלנו הם מגוונים, משתנים ובחלקם משקפים קונפליקטים.

במהלך החיים אנחנו עורכים תהליך מתמשך של קבלת החלטות הכולל בחירה בין אפשרויות וחלופות שונות. מצבים של קבלת החלטות מעוררים אצלנו לעתים קרובות גם תהליכים אישיים שעברנו בעבר, מציפים אותם אל פני השטח ומעצימים אותם באופן אשר עלול ליצור אצלנו חרדות וחששות רבים.

בנוסף לכך, כשאנחנו ניצבים לפני קבלת החלטה, אנחנו מתמודדים עם חוסר וודאות, שהוא אחד המצבים הפסיכולוגיים המאתגרים ביותר עבור האדם. בעת קבלת ההחלטה לעולם לא נוכל לדעת בוודאות מלאה שבחרנו את הדרך הנכונה, ובכל פנייה לכיוון אחד תמיד יש ויתור על דרך אחרת, באופן אשר לעתים קרובות מקשה עלינו להתמודד עם קבלת ההחלטות.

מהי הדרך הטובה ביותר לגשת אל תהליך קבלת ההחלטות?

לאט ובזהירות, אבל לא לאט מידי. כששוקלים אפשרות של שינוי, בעיקר בתחומים משמעותיים, כמו למשל בתחומים של עבודה וקריירה או זוגיות, מומלץ לערוך את השינויים בהדרגה ובאופן שקול. בבואנו לערוך שינויים בתחומים האלו, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע ולהיעזר בתמיכה של אנשים קרובים כמו בני משפחה או חברים.

את ההחלטות המשמעותיות ביותר מומלץ לקבל בהדרגה, לעצור בתוך התהליך ולחשוב מהם הצרכים הרגשיים שמתעוררים ואילו משאבים לגייס על מנת להוציא את ההחלטה לפועל.

ומה אם מחליטים שלא להחליט בינתיים?

חשוב לזכור שגם אי קבלת החלטה, היא החלטה בפני עצמה אשר עלולה להפוך לעתים קרובות להחלטה בעייתית מאוד. אי קבלת החלטה עלולה ולהשאיר אותנו במצבים שאינם מיטיבים עמנו ועם האנשים שסביבנו, כמו למשל, בזוגיות שאיננה מתפקדת עוד.

לעתים אי קבלת ההחלטות נובעת עקב התלבטויות ממושכות ואינטנסיביות, העשויות לעתים לנבוע מחרדות מהעתיד לבוא. כאשר אדם חש שזהו המצב, וקבלת ההחלטות נחווית כמצב של קושי, מצוקה או תקיעות, מומלץ לפנות להיוועצות עם אנשי מקצוע.

מה יוכל לעזור לנו בתהליך קבלת ההחלטות?

כשאתם חושבים על מטרה או הישג מסוים שברצונכם להגיע אליו שקלו מהי התועלת בכך, ואת מי היא משרתת: מי מרוויח כאן? האם זה אתם? האם זו החברה? האם המטרה או ההישג אמור לשפר את חייכם או למלא אחר איזשהו ציווי חברתי? בירור של הצרכים האמתיים מאפשר לפעמים למצוא חלופות פשוטות יותר, ויוכל לעזור לכם בתהליך. מלבד זאת מומלץ לרתום שותפים לתהליך , להיוועץ בהם ולמפות איתם יחד את נקודות הקושי.

מה יוכל לעזור לנו לערוך שינויים משמעותיים בחיינו?

התאמות ושינויים, גם אם הם קטנים, הם משמעותיים ובעלי פוטנציאל לתנופה חיובית ותחושת התחדשות.
חשוב לזכור שתהליכים שמביאים לשינויים משמעותיים בחיינו הם תהליכים ארוכי טווח, המזכירים יותר ריצת מרתון למרחקים ארוכים ולא ספרינטים קצרים וחולפים. בדרך לקבלת ההחלטות ולביצוע השינויים – גדולים כקטנים, מומלץ להגדיר מראש מספר יעדי ביניים שיאפשרו לכם לבחון את התהליך באופן הדרגתי, ובמידת הצורך לערוך התאמות ושינויים בדרך למטרה באופן שיאפשר לכם להגיע אל היעד הסופי המתאים ביותר עבורכם.
לעתים כדאי גם לבחור לערוך שינויים בתחומים קטנים יותר וברי השגה, אשר יאפשרו לכם להגיע להצלחה ויחזקו את תחושת המסוגלות שלכם, באופן שישמש לכם כגורם מחזק ומדרבן להמשיך הלאה.

בהצלחה!