כוח תפוח: 6 עובדות בריאות על תפוחים

לכבוד ראש השנה והסתיו בדקנו מה יש בתפוחים שהופך אותם לכל כך מזינים, למה כדאי לשלב אותם בתפריט היומי וגם: האם יש הבדל בין תפוח ירוק לתפוח אדום, בין תפוח מתוק לחמוץ? סביר להניח שתופתעו מהתשובה – בואו לקרוא

תפוחים תפוח תפוח אדום חמוץ ירוק מתוק

קטף התפוחים בארץ (של מרבית הזנים) מתבצע בחודשי הסתיו, הוא מתחיל באוגוסט וממשיך עד אוקטובר – פתגם אמריקאי מפורסם מבטיח כי תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא ”An apple a day keeps the doctor away”, אך לפי מחקרים שנעשו, תפוחים אמנם בריאים לנו, אך לא מבטיחים חסינות ממחלות. אז מה בכל זאת יש בהם שכן הופך אותם לאחד המזונות הבריאים יותר שיש לנו בטבע, והאם יש סיבה לשלב בתפריט תפוח חמוץ, ירוק במחשבה שהוא מכיל פחות סוכר?

הנה 6 דברים שאולי לא ידעתם על תפוחים!

דבר ראשון – אחת ולתמיד: האם יש הבדל בערכים התזונתיים בין תפוח אדום לתפוח ירוק או בין תפוח חמוץ למתוק?

למרות ההבדל ברמת המתיקות שאנו חשים בפה, בפועל אין הבדל משמעותי בכמות הסוכרים. מידת החמיצות של התפוח לא מלמדת אותנו על כמות הסוכר שבו. כמות החומצה המאלית היא הגורם לטעם החמוץ בתפוח ככל שיש יותר ממנה בפרי הוא יהיה חמוץ יותר וימסתיר מהלשון שלנו את הסוכר והמתיקות.

לכן כמות הסוכר בתפוחים היא זהה השוני בטעם נגרם בשל החומצה המאלית. חומצה מלאמית, בדרך כלל, קשורה לצבע הירוק בפירות לכן נצפה שפרי ירוק יהיה חמוץ יותר להלן: תפוח ירוק חמצמץ.

עשירים בנוגדי חמצון
תפוחים מכילים מגוון גדול של נוגדי חמצון כגון: פוליפנולים, פלבנואידים מסוג פלבנולים, אנתוציאנינים ועוד, המנטרלים רדיקלים חופשיים, שפוגעים בתאי הגוף ועלולים לגרום למחלות. נוגדי החמצון האלה משתייכים לקבוצה הנקראת "פיטוכימיקלים" שהיא שם כולל לתרכובות שנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח כמו תפוחים, ולהם תפקיד חשוב בהגנה על הצמח מפני הסביבה. כאשר אנחנו אוכלים את התפוח, אנו נהנים מהשפעותיהם המיטיבות של החומרים המגנים. השפעות אלה הוכחו במחקרים ונמצא כי צריכת תפוחים מעלה את ריכוז נוגדי החמצון בדם, ובכך מפחיתה את הנזק החמצוני, מה שמסייע במניעת מחלות רבות כגון מחלות לב כלי דם וסרטן וכן השפעה אנטי דלקתית.

מסייעים באיזון רמות הסוכר
התפוחים מכילים סיבים תזונתיים מסוג פקטין, המסייעים באיזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם, במניעת השמנה, באיזון חיידקי המעי ובמניעת סרטן.

מכילים ויטמינים חיוניים
בתפוחים יש גם ויטמינים ומינרלים כגון ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום, אם כי כמות הוויטמין C לא מרשימה במיוחד.

מגנים על השיניים
נמצא שביס עסיסי מתפוח מגן ושומר על השיניים שלנו מפני חיידקים.

מסייעים לתחושת השובע
איכות נוספת המיוחדת לתפוח היא המרקם שלו. מעט מאוד פירות מחייבים אותנו ללעוס כמו התפוח. לפעולת הלעיסה יש חשיבות גדולה בתרומתה לתחושת המלאות והשובע וכן הסיפוק מהאכילה.

טיפ לאכילת תפוח והנאה מלאה מסגולותיו: מומלץ לצרוך את הפרי עם קליפתו בין הארוחות, רצוי עם מעט שקדים ואגוזים, המסייעים בהאטת קצב ספיגת הסוכר במעי.

אבל כמו בכל מזון, חשוב לגוון. התפוח בריא ואיכותי וצריך להפוך לחלק ממגוון המזונות שאנו צורכים באופן קבוע, אבל חשוב כמובן לגוון ולאכול עוד דברים מלבד תפוחים.

שיהיה בתאבון!

*הכתבה נכתבה בסיוע: חגית לב, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות ו מיכל סוקמן, דיאטנית וראש תחום תזונה במכבי