טיפים לארוחת ערב משפחתית

אז איך אוכלים אצלכם ארוחת ערב? האם כל אחד עסוק בענייניו אולי אפילו אוכל בפינה אחרת בבית או בחדר או שאתם יושבים כולם יחד בשעה קבועה? האם אתם מרשים להשתמש בטלפונים חכמים בזמן הארוחה או נהנים משיחה וחברותא? חשיבותה של הארוחה המשפחתית ועצות חשובות בנושא

ארוחת ערב משפחתית

ארוחת ערב משפחתית היא בעלת חשיבות רבה: תזונתית, רגשית וחינוכית. במחקרים הרבים שנערכו נמצא כי לארוחה זו המון יתרונות:
-עוזרת במניעת השמנה אצל הילדים.
-מביאה לאיכות טובה יותר של התזונה: הילדים צורכים יותר פירות וירקות, ופחות שומן רווי ושומן טראנס, וכן צורכים יותר ברזל, סידן, ויטמינים וסיבים בהשוואה לילדים שלא נהגו לאכול ארוחת ערב משפחתית.
-מאפשרת אינטראקציה משפחתית אשר מקשרת ומקרבת בין בני הבית.
-משפרת את הביטחון העצמי, את המיומנויות החברתיות ואת תחושת הערך העצמי.
-מאפשרת השגת תוצאות לימודים טובות יותר.

למרות כל היתרונות, רק אחוז קטן מהמשפחות נוהגות לאכול ארוחה משפחתית במהלך ימות השבוע. לכן, אציג לפניכם כמה טיפים שיעזרו לכם ולמשפחתכם לאכול ארוחות משפחתיות בקלות:

  1. קודם כל עלינו, ההורים, לשים את הארוחות המשפחתיות בחשיבות עליונה. ברגע שזה יהיה חשוב לנו ונשדר זאת לשאר בני הבית, הם ישתפו אתנו פעולה.
  2. כדאי לערוך שיחה עם הילדים ולשתף אותם בתהליך. שיחה זו תעזור לקבל את שיתוף הפעולה שלהם ותמנע התנגדויות.
  3. תכננו מראש – ערכו רשימה של מתכונים אהובים והחליטו מראש מה אוכלים בכל אחד מערבי השבוע. רשימה כזו גם תעזור בביצוע הקניות השבועיות. התפריט לא אמור להיות מסובך או מיוחד. סלט/ירקות חתוכים, חביתות, גבינות או ממרחים מספיקים בהחלט.
  4. שעת הארוחה יכולה להיות גמישה ולהשתנות על פי תוכנית החוגים של הילדים וההורים. הגמישות תאפשר נוכחות של כל בני הבית בארוחות.
  5. חלקו תפקידים בין בני הבית. אתם יכולים להחליט שיש תפקיד מסוים לכל אחד מבני הבית או לחילופין שכל ערב יש "תורן ארוחת ערב" שאחראי על הכנת הארוחה יחד עם אחד מההורים.
  6. הוו דוגמא אישית לילדים, ודאגו לאכול יחד איתם. לא מספיק לשבת איתם ולצפות בהם אוכלים. הרבה מהרגלי האכילה של הילדים ילמדו תוך חיקוי שלנו, המבוגרים.
  7. דאגו לכך שזמן הארוחה המשפחתית יהיה זמן נעים לכל בני הבית ללא שיפוטיות והעברת ביקורת. במהלך הארוחה – דאגו לכבות ולהוציא מהתחום טלפונים, טלוויזיה, טאבלטים וכו' והיו קשובים לילדים. השאירו את הארוחה כמקום נעים בו ניתן לשתף בחוויות היום. שתפו גם אתם את הילדים וספרו איך עבר עליכם היום – ואז הילדים יצטרפו ויספרו ואף יחכו לשעה המשפחתית שלכם יחד.

ארוחה נעימה!

השתתפה בכתבה: אילנה גרינברג, דיאטנית קלינית, מנהלת המרכז לטיפול בילדים בעודף משקל במכבי.