HPV חיובי: למה חשוב להתחסן נגד וירוס הפפילומה?

כ- 80% מהגברים והנשים הפעילים מינית ידבקו במהלך חייהם בנגיף הפפילומה האנושי (HPV). בניגוד להדבקה במחלות מין רבות אחרות, קונדום לא בהכרח ימנע הדבקה, האפשרית גם באמצעות מגע ידני בלבד. אז למה אנשים עדיין לא מתחסנים? ד"ר אדוארדו שכטר מסביר על דרכי האבחון של הפפילומה ומנפץ מיתוסים לגבי החיסון. המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד"ר אדוארד שכטר, מנהל מרכז לבריאות האישה מכבי השלום ומומחה בצוואר הרחם

ב-1.3.2018 מכבי שינתה את שיטת בדיקת הסקר לסרטן צוואר הרחם ועברה לבדיקה של נגיף הפפילומה לכל האוכלוסייה. שיטה זו הוכיחה את עצמה בגילוי משמעותי יותר של שינויים טרום-גידוליים, אך גרמה לחרדה מיותרת אצל חלק גדול מהאוכלוסייה, שאצלם התגלתה נוכחות הנגיף. בכתבה זו נבקש להסביר את המשמעות של תוצאה חיובית ולנפץ מיתוסים בנושא.

גילו לי פפילומה! האם זה סוף העולם?
לפי נתוני מכבי, כ-10% מהאוכלוסייה נושאים את נגיף הפפילומה. בקרב הנשים הנשאיות, אין זה אומר שהן יהיו חולות. רוב הנשים מפתחות חיסון עצמי והווירוס נעלם כלעומת שבא לאורך הזמן. לכן נוכחות הנגיף אינה מצביעה על מצב קשה או על כך שהזיהום יהיה זיהום כרוני לכל החיים.
המשמעות של בדיקה חיובית הנה רק שצריך מעקב מיוחד כדי לאתר את אותם מקרים בודדים, בהם הנגיף אינו חולף ספונטנית אלא עלול לגרום לשינויים טרום-גידוליים בצוואר הרחם.
במידה שמתגלה שינוי טרום-גידולי בווירוס, מבצעים טיפולים מקומיים אשר מונעים את התפתחות הסרטן בעתיד.

אובחנתי כנשא/ית פפילומה. האם אני צריכ/ה להפסיק לקיים יחסי מין ולהודיע מיד לבני הזוג שאיתם הייתי?
נגיף הפפילומה מאוד שכיח באוכלוסייה. גברים הינם נשאים של הווירוס באחוזים אף גבוהים יותר מאשר נשים ואין דרך לבדוק את הנגיף אצל גברים. מטרת בדיקת הנגיף אצל נשים היא לגלות באותה קבוצה שינויים טרום גידוליים, ולטפל בהם כדי למנוע התפתחות של שינויים גידוליים, אך אין לזה משמעות מבחינת התנהגות מינית. לכן אישה שמקבלת תשובה חיובית לפפילומה צריכה לפנות לרופא להמשיך בירור או מעקב, אך אין צורך בשינוי ההתנהגות המינית והודעה לבני הזוג. לווירוס עצמו אין חשיבות, אלא לשינויים הטרום סרטניים ואותם יש לבדוק.

אני חושש/ת להתחסן כי שמעתי שהחיסון נגד הפפילומה מסוכן.
אין סיבה לחשוש. בחיסון אין נוכחות של הווירוס, אלא רק חלבון לא פעיל מבחינה ביולוגית. ארגוני הבריאות העולמי, האירופאי והאמריקאי קבעו חד משעמית שמדובר באחד החיסונים הבטוחים הקיימים כיום בעולם, והוא מציל חיים מאז 2007 (עד היום ניתנו בעולם מעל ל-300 מיליון מנות חיסון). החיסון ניתן בבתי ספר גם לבנים וגם לבנות בכיתה ח' ומאושר לאוכלוסייה בוגרת בקרב נשים וגם גברים עד גיל 45, ומדינות בהן האוכלוסייה חוסנה בצורה נרחבת כמו שוודיה, הוכיחו ירידה משמעותית בסרטן אשר קשור לפפילומה (בקרב האוכלוסייה שחוסנה).

אם התגלה אצלי נגיף הפפילומה, אין טעם שאתחסן.
לא נכון. החיסון הוא חיסון מניעתי וחשוב לקבל אותו לפני החשיפה לנגיף. אמנם אין לו השפעה טיפולית על נגיף קיים, אך הוא מספק הגנה נגד זנים רבים של הנגיף. לכן גם אם למישהו יש זן מסוים של הנגיף הוא עדיין חשוף לזנים אחרים שלו. גם במקרה שהנגיף עובר מעצמו, הגוף אינו מחוסן נגד אותו זן בעתיד ותיתכן הדבקה עתידית שתימנע באמצעות מתן חיסון. לראייה, הוכח שנשים שסבלו משינויים טרום-גידוליים או מיבלות באברי המין (אשר הן תוצאה של זנים מסוימים של הפפילומה) וקיבלו את החיסון, סבלו מפחות חזרות של המחלה.

גילו אצלי פפילומה. האם זה ימנע ממני להיכנס להיריון?
נגיפי הפפילומה מערבים את דרכי המין התחתונות אך אינם משפיעים על הפריון. יחד עם זאת, כאשר מתגלה נוכחות של הנגיף בצוואר הרחם לפני הכניסה להריון, יש להתייעץ עם רופא הנשים המטפל לשם שלילת נוכחות של שינויים טרום-גידוליים אשר דורשים טיפול. במידה ומתגלים שינויים אלה, רצוי לבצע את הטיפול בהם לפני הכניסה להריון, מאחר שבזמן הריון אי אפשר לטפל בהם, וזה ידחה את הטיפול לטווח הרחוק יותר. נוכחות הווירוס הפפילומה לא אמורה למנוע הריון ואפשר להיות בהריון גם עם אם האישה נושאת את הווירוס הפפילומה
.
אני סובל/ת מיבלות באברי המין. האם הן יכולות להפוך לגידול סרטני?
קיימים זנים רבים של נגיף הפפילומה. הזנים אשר גורמים ליבלות מין, בדרך כלל אינם יכולים לגרום לשינויים סרטניים, אלא רק ליבלות שבעיקר מהוות בעיה קוסמטית ולא רפואית (פרט למצב של היריון שבו חשוב לטפל ביבלות בדרכי המין התחתונות, כדי למנוע הדבקה של היילוד בזמן הלידה). נשים אשר סובלות מיבלות צריכות לעבור משטח צוואר הרחם, כדי לוודא שלא נחשפו לזנים אחרים אשר יכולים להיות בעייתיים.

למידע נוסף אודות הבדיקה והחיסון נגד פפילומה במכבי >>

**********************************************************************************************