חמש דקות… זוז!

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(20794)2

אם נגיד לכם שכל מה שאתם צריכים זה בסך הכול חמש דקות. חמש דקות שיגרמו לכם להרגיש טוב יותר – גם נפשית וגם בריאותית – הייתם מנצלים אותן?

חוקרים מאוניברסיטת אסקס באנגליה גילו כי נדרשות רק חמש דקות של פעילות גופנית כדי לשפר את מצב הרוח והבריאות. במחקר השתתפו 1,252 נבדקים עם בעיות נפש שונות ובגילאים שונים. החוקרים בחנו את דרגות מצב הרוח ואת השינוי שחל בנבדקים בזמן שעסקו בפעילות גופנית כגון הליכה, רכיבה על אופניים, שיט, רכיבה על סוסים ועוד. כל המשתתפים, ללא קשר למצב בריאותם או לגילם, דיווחו על שיפור בתחושות שלהם לאחר הפעילות הקצרה.

למעשה זהו אישוש למחקרים קודמים רבים, שעולה מהם כי פעילות בחיק הטבע יכולה להפחית את הסיכון לבעיות נפשיות. חשוב לציין כי החידוש במחקר זה משמעותי מאוד והוא שהחוקרים הצליחו לחשב את הזמן המדויק של שהות בחוץ כגורם להשפעה חיובית – חמש דקות בלבד.

"אנחנו מאמינים שטמון כאן פוטנציאל גדול ליחידים, לחברה ולעלויות שירותי הבריאות לקבוצות אנשים שמשפרים את בריאותם בכוחות עצמם באמצעות פעילות ירוקה", הצהירו החוקרים. עוד נמצא במחקר כי לאזורים ירוקים בעלי מקורות מים הייתה השפעה טובה יותר מאשר לאחרים.

ד"ר ערד קודשמנהל המרפאה המחוזית לבריאות הנפש במחוז ירושלים והשפלה, מאשר כי פעילות מחוץ לבית, כולל הליכה בפארק או בילוי בחיק הטבע, משפרת את תחושת בריאות הנפש ומפחיתה את תחושת הדחק. "ידוע שטיפול בתחומי בריאות הנפש מחייב מתן מענה גם לצד החווייתי והפיזי של האדם", הוא מסביר. "פרוטוקולים רבים מציינים כי פעילות גופנית שגרתית היא חלק בלתי-נפרד מתוכנית טיפולית בתחלואה פסיכיאטרית, משפרת את הערך העצמי, את תחושת ההתחברות ואת מצב הרוח".

המחקר, אומר ד"ר קדוש, משחזר מחקרים אחרים, למשל כאלה שהראו ש-90% מהאמריקנים בגיל 16 ומעלה מאמינים שפעילות מחוץ לבית מורידה את תחושת המתח והחרדה ומשרה עליהם תחושת סיפוק. נוסף לרווח האישי, במחקר קודם טענו 79% מהנחקרים שביצוע פעילות כזו עם המשפחה מעמיק את הקשר המשפחתי ואת תחושת הלכידות. עם זאת, הוא מסייג, "לא הייתי ממהר ומסיק שחמש דקות בלבד יובילו לשיפור שכזה".