חברות הכי טובות

עודכן בתאריך 3.3.2020

איך היינו חיים בלי חברים? כנראה שהרבה פחות טוב. קשרים חברתיים מסועפים הם, כפי שאנחנו כבר יודעים היטב, גורם בעל חשיבות גדולה לרווחתנו הנפשית, לאושרנו ולבריאותנו. אבל אם נצלול רגע לתוך ההגדרה הרחבה הזו של "קשרים חברתיים" ונתבונן באופן ספציפי בקשרים חברתיים בין-נשיים נגלה כי חברויות נשיות תורמות בצורה מכרעת לבריאותה של האישה.

מתת לשם, פסיכולוגית קלינית, מנהלת תחום פסיכולוגיה מחוז מרכז, מחזקת את הטענה כי בריאותה של כל אישה תצא נשכרת מקשר הדוק עם חברה טובה. "כל מי שיש לו מקום שבו הוא יכול לקבל תמיכה וחיזוק ייצא מכך נשכר ויוכל להרגיש שהוא תורם ותומך באחרים", היא מפרטת, ומדגישה – ביחס לחברויות בין-נשים כי "ככלל, הקשר עם החברה הטובה, כמו עם חברות בכלל, יכול לסייע בצורה מאוד רחבה. הגוף והנפש מאוד קשורים, והרווחה הנפשית משפיעה על הבריאות, על הרוגע ועל התפקוד".

לצד כך, לשם מבהירה כי חשוב שהחברות תהיה חיובית ולא תהווה גורם מלחיץ בחיי האישה. "כשמגיעים לנקודת זמן של מתח, למשל כאשר החברה נמצאת בתקופה קשה או כשהחברות לא נתפסת 'אמיתית' מספיק, זה עלול ליצור לחץ ולגבות מחיר מן האישה. לא קל לערוך 'הצגה' למישהי שהיא כביכול חברה, או למצוא את עצמך מתחרה מולה, כפי שקורה לפעמים".

האם חשוב שהקשר יהיה דווקא בין נשים?

"חברות בין נשים מתבססת על מכנה משותף: היכולת לשתף ולדבר בצורה דומה על חוויות, מתוך כך שהעולם הרגשי שלהן דומה יותר. לעומת זאת חברות עם ידידים-גברים מספקת לאישה ערך שונה. הרבה פעמים נכנסים לקשר כזה עניינים נוספים כמו מתח מיני, תהיות על טיב הקשר וכו', חברות עם ידידים-גברים חיובית גם היא, כמובן, אך חברות כזו מספקת לאישה ערך שונה".

העצמה נשית – האם נכונה הטענה שזה דבר שאפשר לקבל בעיקר מחברה טובה?

"קשה לי להתייחס להעצמה נשית, כי זה עניין מאוד אינדיבידואלי. יש נשים שחברות עם אישה לא תספק להן את ההרגשה הזו. בכל אופן, אני מאמינה שכל מי שיש לה יכולת לעמוד בקשר משמעותי עם אדם אחר, תקבל מחברות עם אישה באופן ספציפי ערך מוסף – מרחב אחר, אתר של הזדהות ושל תקשורת מתאימה".