זה רק בראש שלך. קצת על מחלות פסיכוסומטיות

כואב לך? מחניק? לוחץ? שורף? וכל זה קורה בלי סיבה פיזית בולטת לעין?

יש סיכוי שמדובר במחלה פסיכוסומטית. ד"ר קוֹלֶט טוּאטי, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות, עושה קצת סדר בעניינים.

"מחלה פסיכוסומטית תקבל ביטוי במגוון צורות, ביניהן כאב ראש, כאב בטן, התקף אסתמה ועוד. מתח רב וחרדה יכולים לדוגמא לגרום לאקזמה ומחלות עור שיופיעו על הגוף. המחלה יכולה להופיע בכל גיל וללא התראה מוקדמת. היא תופיע לרוב בקרב אנשים בעלי קשיים בהתבטאות מילולית, כגון ילדים או אנשים מופנמים וביישנים, כשבעצם הגוף שלהם מדבר במקומם" אומרת ד"ר טואטי.

"לדוגמא, ילד הסובל מעודף משקל ויחוש שלא בנוח בשיעורי ספורט בשל הצקות ולעג של ילדים אחרים עלול לפתח התקפים של כאב ראש או בטן, שיופיעו לפתע וימנעו ממנו להשתתף בשיעור. הילד לא ידע כיצד להציף את הבעיה לכן הגוף שלו ידבר בשמו ויציב עובדות בשטח".

איך בעצם ניתן לזהות אם מקור המחלה באמת פסיכוסומטי?

"במקרה שיש חשד, יש לפנות לרופא משפחה. על ידי שאלות מכוונות של הרופא למטופל ניתן להעלות את הסבירות שזו בעיה פסיכוסומאטית. למשל, אם פיזור הכאב שונה מפיזור העצבים בגוף, או לדוגמא, אם ילד בן 6 מפתח התקפי כאב בטן שמתרחשים בדיוק ב-8 בבוקר כשצריך ללכת לבית הספר אך נפסקים בסופי שבוע וחופשות, אפשר לשער בקלות כי  התגובה היא פסיכוסומאטית. בכל מקרה, הרופא יבצע בדיקה בסיסית ואבחנה רפואית ויבדוק אם ישנו גורם פיזיולוגי שיכול להסביר את הסימפטומים או ניתן לשלול סיבות שכיחות אחרות. אבחנת המחלה נעשית במרבית המקרים בשיטת השלילה, מקורות הכאב נשללים אחד אחרי השני עד שמזהים כי המקור הוא פסיכוסומאטי".

"חשוב להדגיש, כי העובדה שהמחלה הינה פסיכוסומטית לא מעידה על כך שהמטופל לא סובל. הכאב שהוא חש הוא אמיתי לגמרי. עם זאת הסיבה לכאב איננה נוירולוגית או תוצאה של חבלה או מחלה ברקמות ועובדה זו חשובה בבחירת סוג הטיפול שיוצע לו".

"רק לאחר הבירור אצל רופא המשפחה ושלילת מקורות ספציפיים למחלה אפשר להיעזר בפסיכולוג אשר בעזרת טיפול קוגנטיבי יוכל להגיש למטופל עזרה וכלים להתגבר על המצב הנפשי שגורם לבעיה ובכך ייעלמו גם התסמינים הפיזיים".

האם תרופות או משככי כאב יעזרו?

"כן, בוודאי. אין סיבה לסבול אם ניתן להקל על הסבל ע"י טיפול סימפטומטי. ניתן להשתמש במשכי כאב להרגעת הכאב או בתרופות מתאימות להתקף אסתמה, וכד'. לפעמים התגובה לטיפול באמצעות משכך כאבים עשויה לא רק להרגיע את הכאב אלא גם לעזור בבירור ולתת כיוון לאבחנת הבעיה".