זהירות זה ממכר!

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(20195)2

מה כבר אפשר לחדש לנו על האינטרנט? כמה אפליקציות, תוכנות ורשתות חברתיות עוד ימציאו? מתברר שיש כאלה שלעולם אינם שובעים מהעולם הווירטואלי, ובמיוחד ילדים צעירים. מה קורה כשהשימוש ברשת הופך לשימוש מוגזם? בעז גסטהלטר, פסיכולוג במכבי, מסביר אם וכיצד אפשר להתמכר לאינטרנט

מר גסטהלטר, האם יש בכלל דבר כזה התמכרות לאינטרנט?

"יש גישות שונות המתייחסות לבעיה, אך היא בהחלט קיימת. אחד המונחים הוא Internet Addiction Disorder (IAD) ופירושו שימוש יתר באינטרנט עד כדי הפרעה לחיי יום-יום תקינים. כך או כך, הבעיה מצריכה התייחסות ומעורבות של ההורים וכמובן טיפול מתאים".

מהי אותה תופעה? כיצד מזהים את המאפיינים שלה?
"צריך לשים לב להתנהגות הילד ולבחון אם יש משהו חריג.ישיבה מול המחשב במשך שעות רבות ורצופות יכולה להיות סממן ראשון. אם הילד לא מפנה זמן לפעילויות אחרות פרט לפעילות באינטרנט, זהו סממן נוסף. לדוגמה, אינו מתפנה להכנת שיעורי בית או מבקש שיגישו לו את האוכל לשולחן המחשב במקום לאכול עם כולם. קושי לקום בבוקר עקב שהות ארוכה מול המחשב לתוך השעות הקטנות של הלילה, פגיעה בתפקוד בבית הספר, צמצום פעילות הפנאי וחיי החברה בעולם האמיתי הם מאפיינים נוספים. חשוב להדגיש כי פעמים רבות פעילות הילדים באינטרנט נעשית ברשתות חברתיות, ואז אנו נוטים לחשוב שהעולם החברתי של הילדים תקין, אך לא כך הדבר. אם זהו כל עולמם, ללא אינטראקציה חברתית מסוג אחר – ייתכן שיש בעיה. כמו בכל התמכרות, פעמים רבות יש פער עצום בין הדיווח של הילד באשר לזמן הפעילות באינטרנט לבין המציאות. הילד, שמבקש לחפות על הפעילות שלו, ידווח על שהות פחותה ואף ישקר לגבי זה".

יש ילדים שנמצאים בסיכון גדול יותר להתמכר?
"התופעה יכולה להתפתח אצל כולנו, אך ילדים שהכישורים החברתיים שלהם מפותחים פחות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח רמות מסוימות של התמכרות. האינטרנט משמש מקום מוגן ונוח להם לשקוע בעולם הווירטואלי. גם ילדים עם בעיות קשב וריכוז עלולים להתמכר יותר לאינטרנט. לכאורה הם מדווחים שהם מצליחים להתרכז יותר ולהורים יש תחושה שיש פחות קונפליקטים הנובעים מבעיות הקשב, אך המצב לא בהכרח חיובי.
"גם ילדים בעלי נטיות להתנהגות כפייתית עלולים להיות בסיכון להתמכרות שכזאת. ילדים אלה זקוקים לחזרָתיוּת בפעולות וטקסיות, והאינטרנט מאפשר זאת – חיפוש אובססיבי במנועי חיפוש, משחקים בעלי מאפיינים שחוזרים על עצמם וכדומה".

כיצד אפשר בכל זאת לטפל בתופעה?
"קודם כול חשוב להיות ערניים ומודעים לנושא. לא כל פעולה מתמשכת באינטרנט מעידה על התמכרות. התמכרות בדרך כלל נוצרת כמענה לקושי, ולכן צריך להבין מהו שורש הבעיה. אבחנה נכונה של המצב – קושי חברתי, בעיה לימודית או כל דבר אחר – יכולה להוביל להתנהלות נכונה במסגרת המצב ולטיפול מתאים.
"חשוב מאוד שההורים יציבו גבולות לילד. אין הכוונה להגביל אותם בצורת ענישה, אלא להבנות מסגרת ברורה בהתאם לקושי ולפנות זמן לעיסוקים אחרים, קודמים וחדשים, כגון חוגים, מסגרות חברתיות או הוראה מתקנת.
"על ההורים להציע גם חלופות מתאימות לזמן שהיה מיועד עד כה לפעילות באינטרנט. אם רק נאסור את הפעולה ולא נמצא לה תחליף שווה ערך – היא לא תיפתר. להפך, ייווצר תסכול וכעס עמוק אצל הילד. בכל מקרה, לא לאסור לגמרי להשתמש במחשב. האינטרנט הפך להיות חלק נורמטיבי והכרחי בהרבה מאוד תחומים של חיינו. אך חשוב שנעשה זאת באופן אחראי ונכון".