איך לעזור לילדים להתמודד עם המצב הביטחוני?

לאור המצב הביטחוני, ד"ר ליזה אברבנאל כנעני, ראש תחום עבודה סוציאלית במכבי, ריכזה המלצות חשובות מאוד לכם ההורים, שיסייעו לכם להתמודד עם תחושות הילדים

ראשית חשוב להדגיש כי מצב בטחוני כפי שאנו חווים כיום הוא לא מצב "נורמלי" ולכן חשוב מאוד לתת לגיטימציה גם לתחושה של פחד, מתח ודאגה וכן לתגובות רגשיות ופיזיות שונות שלנו ושל ילדינו למצב.

1. שמרו על מסגרת – חשוב לגלות סבלנות וגמישות מרובה כלפי תגובות והתנהגויות חריגות של הילדים, אך עם זאת חשוב לשמור על סדר יום ככל הניתן. ילדים זקוקים לגבולות ולסדר שיוכלו להישען עליהם ובלעדיהם עשויים לחוות חרדה ובלבול.

2. שמרו על קור רוח בעת אזעקה – במצבי אזעקה נסו להיות ממוקדים ושקטים ככל האפשר ולפעול בקור רוח

3. דברו על רגשות – הציעו לילדים לשתף אתכם במחשבות וברגשות שלהם, שאלו שאלות והתעניינו בתחושותיהם.

4. ציירו איתם – מומלץ לצייר יחד עם הילדים כדי לאפשר להם להביע תחושות לא רק במילים.

5. כבו את הטלוויזיה – השתדלו להפחית ככל האפשר צפייה בחדשות. הטלוויזיה מציפה ומכניסה מתח רב לבית – עדיף להתעדכן בסמארטפון.

6. הפכו את המרחב המוגן למקום כיפי נעים – כדאי להפוך את הבית ואת המרחב המוגן לנעים יותר מבחינה משחקית, כדי שיהיה יותר קל לשהות בו ולקיים פעילויות משחקיות שהילדים אוהבים.

7. הוציאו איתם אנרגיה – עודדו את הילדים להוציא אנרגיה בבית במשחקים שמערבים תנועה – קפיצות, גלגולים, משחקי כדור וכדומה, תוך שמירה על בטיחותם.

8. חלקו משימות לכל ילד – חשוב לתת לילדים תפקידים שונים בבית כדי לתת להם חוויה של שליטה. כמו למשל לעזור להכין ארוחת צהריים, לארגן את המשחקים בממ"ד וכד'.

9. הזכירו לילדים שיש מי ששומר עלינו – צה"ל, פיקוד העורף, המשטרה וכמובן אנחנו ההורים.

10. עזרו להם להתמודד עם הלחץ – תוכלו להזכיר לילדים את כל מה שעוזר להם להתמודד במצבי לחץ שונים – שירים מסוימים, משחקים שהם אוהבים במיוחד וכו'.

לסיום, זכרו: ככל שאתם כהורים תשמרו על תגובות רגשיות מאוזנות ורגועות יותר, זה יקרין גם על תחושות והתנהגות הילדים ויסייע בשמירה על רגיעה ואיזון בבית.

מאחלים לכולם זמנים שקטים יותר!