בִּריוֹנוּת בגיל הילדוּת – איך מתמודדים עם זה?

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(20195)1

מבט חטוף על מצב הילדים והנוער כיום חושף תמונה עגומה ולא מעודדת בנוגע לנתוני האלימות בבתי הספר. בריונות היא תופעה מוכרת וידועה למערכת החינוך עוד משנים עברו, אך בשנים האחרונות היא עלתה לכותרות בשל מקרים שהסתיימו בהתעללות ואף פגיעה עצמית של הקורבן.

בריונות מתבטאת בהצקות חוזרות ונשנות של ילד אחד כלפי ילד אחר, אשר יכולות להיות פיזיות, מילוליות או חברתיות. היא יכולה להתרחש בחצר בית הספר, בגני המשחקים, באוטובוס, או בשכונה והיא יכולה להתרחש גם בטלפון. השנים האחרונות הביאו עימן "שדרוג" לתחום הבריונות – רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, בה אפשרויות החשיפה גדולות יותר וכמוהן גם הנזק הנגרם.
בריונות משפיעה על מצבו הנפשי של הילד ויכולה להתבטא בדיכאון, חרדה וירידה בביטחון העצמי. יש מקרים בהם זה מתבטא בירידה בציונים בבית הספר ובהתכנסות והסתגרות.

מה לעשות אם ילדכם נפל קורבן לבריונות?

למדו אותו לעמוד ולהישיר מבט, להישאר קר רוח ופשוט לעזוב את המקום. תוכלו ללמד את הילד כיצד לענות לילד הנוהג בבריונות, להסביר לו שזה לא מוצא חן בעיניו או לשאול אותו למה הוא עושה את זה, באסרטיביות ובלי פחד. למדו את ילדכם ממי לבקש עזרה במידת הצורך.
למדו אותו כיצד ליצור היכרויות ולהגדיל את מעגל החברים שלו ובכך לבנות לעצמו סביבה תומכת והקפידו ליידע את הנהלת בית הספר והורי התלמידים על הימצאותו של בריון בסביבת ילדכם.

מה לעשות אם ילדכם הוא הבריון?

הסבירו לילדכם שאלימות מכל סוג שהיא איננה התשובה וכי אתם לא מרשים לו לנהוג באלימות כלפי אף אדם. הוו אתם דוגמא חיובית להתנהגות סובלנית באמצעות התנהלותכם מול אחרים וכמובן אל מול הילד. השתמשו בחינוך לא אלים, אך אסרטיבי, בוטח ואפקטיבי. אם מתעורר קושי לפתור את הבעיה לבד אל תהססו להיעזר באנשי מקצוע. השגיחו על הילד ושמרו עליו מסיטואציות בהן הוא עלול להגיב באגרסיביות.

מה אם ילדכם נחשף לבריונות כלפי ילד אחר?

הסבירו לילדכם כי בריונות היא דבר שלילי וכי אין להתנהג כך, במידה וילדכם נתקל בהתנהגות בריונית עודדו אותו לעזור לילד לו מציקים ולשתפו בפעילויות שונות. עודדו אותו לשתף מבוגרים לאחר המקרה על מה שקרה.

http://health.yahoo.net/experts/healthykidshealthyfamily/bullying-part-1-children-and-bullies