המשימה: הורות!

3236

לגדל ילדים זאת משימה שלעיתים יוצרת קונפליקטים אצל בני הזוג. תקשורת נכונה תעזור לכם להתחזק כזוג תוך כדי מילוי המשימה ההורית.

לגדל משפחה ובמקביל להישאר זוג אוהב זאת משימה לא פשוטה. ההבדלים האישיותיים בין הורים עשויים להקצין כאשר למערך התקשורת מצטרפים גם ילדים בעלי אופי שונה זה מזה. הורים רבים מנסים הציג חזית אחידה מול הילדים. לעיתים, הדבר רק גורם לקונפליקטים נוספים כאשר ההורים אינם מצליחים לגבש דעה אחידה לחלוטין. ד"ר עפרה לובצקי, פסיכולוגית קלית, מציעה להורים לא להיכנס למאבקים בינם לבין עצמם על אופן גידול הילדים.

"ילד ילמד לחיות עם זה שהורה אחד קפדן בדברים מסוימים והשני רך יותר. הילדים יודעים להבחין שעומדים בפניהם שני אנשים שונים. מה שחשוב זאת התקשורת בין ההורים עצמם. זה מתחיל כבר מהערכות ללידת הילדים. ישנם זוגות שנחלשים כאשר בא תינוק לעולם ומשנה את כל המערך המשפחתי.  לעיתים נוצר מצב שבזמן שיש תינוק בבית, ההורים לא מוצאים זמן לעצמם ואז נוצר ילד. כשתינוק הופך לילד וכבר לא זקוק להורים לידו במשך כל שעות היממה, ההורים מגלים את הנתק. זה קורה בעיקר כאשר מביאים ילד בגיל מאוחר, או שמצטרף תינוק למשפחה בה יש ילדים בוגרים יחסית. כאשר כבר נוצרו הרגלי חיים וגורם נוסף מערער אותם".

אחד הדברים שגורמים לקשיים בתוך המשפחה ובין בני הזוג היא תחושת אכזבה זה מזה כאשר צפיותינו אינם מתמלאות במלואן. "לעיתים ההורה ירגיש אכזבה כאשר הילד אומר "משעמם לי". אבל צריך לזכור שהתפקיד של ההורה אינו לשעשע את הילד. חלק מהחינוך זה ללמד את הילד להעסיק את עצמו. אפשר לתת לו גירויים כמו משחק או דפי ציור. אבל צריך גם לזכור כי ילדים לעיתים, ממצים עניינים די מהר. לא להתאכזב אם הילד לא מסיים את הפאזל. ילדים חשים באכזבה הורית, גם אם אינה נאמרת במילים וזה מצב שאין להם כלים להתמודד איתו".
גמישות, מסתבר, היא הדרך לתקשורת.

"כאשר מתכננים זמן איכות משפחתי, כגון חופשה" אומרת ד"ר לובצקי, "צריך לקחת בחשבון גם זמן איכות להורים לבד. כדאי לזכור כי החופשה היא לעיתים גם זמן המנוחה של ההורים. לא צריך להכין תוכנית פעילות לכל דקה, אלא להיות מוכנים לשינויים, לא לצפות למשהו גרנדיוזי וכך מונעים מראש את פוטנציאל האכזבה. ילדים הנמצאים בלחץ עשויים לקצין חופשות-קודם כל לא לצפות למשהו גרנדיוזי. ילדים מרגישים אכזבה וזה יכול להביא אותם להקצנת התנהגויות שליליות, מה שיצור קונפליקטים, תשישות וחוסר נכונות לתקשר. אנחנו לא הופכים לאנשים אחרים במהלך החופשה, אלא מביאים את המטענים מהבית"