הביאו את הסתיו

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(22167)2

הסתיו והחורף ניצבים כבר בפתח, ועמם ממתינים גם כל ה"אורחים" המוכרים: התקררות, נזלת, שפעת וכו'. אז רגע לפני שנצטייד בתרופות סימפטומטיות להקלת הנזלת ולהורדת חום, הגיע הזמן לבדוק אם התופעות הללו הן גזירת גורל ואם יש דרכים נוספות שיסייעו לכם לחזק את הגוף.

"הרפואה המשלימה מבקשת, כבר עם תום הקיץ ולפני הופעת הסתיו, להתחיל להתכונן לקראת החורף, במסגרת 'הכן גופך לחורף'", מספרת ד"ר עדי צוונג-גונן, מנהלת רפואית של מכבי טבעי. צוונג-גונן מסבירה כי הרפואה המשלימה מסתכלת על מחלות החורף מזוויות שונות ומציינת כי בולטת במיוחד הרפואה הסינית, שמנסה לתת למחלה מענה נקודתי סימפטומטי ובד בבד שואפת לחזק את מערכת החיסון. היא גם מונה את הגישות העיקריות ברפואה המשלימה היכולות להקל סימפטומים של התקררות ולהציע חיזוק נוסף לגוף כמניעה: רפואה סינית (דיקור וצמחי מרפא), תזונה טבעית ונטורופתיה, איורוודה, טיפולי מגע כשיאצו, טווינה, רפלקסולוגיה ועוד.

אילו המלצות קיימות בעבור האדם המערבי הממוצע, המבקש להישמר מהתקררות?

"ראשית, מומלץ להימנע ממזונות שיוצרים ליחה רבה. אם הלשון בבוקר מכוסה חיפוי לבן עבה או צהבהב, מדובר בליחה מיותרת ועודפת. ליחה זו יכולה להיווצר ממזונות כגון מוצרי חלב פרה, פירות טרופיים, פירות הדר (חוץ מלימון, פומלה ופומלית), מיצי פירות שונים, סוכרים פשוטים (ממתקים, מאפים מקמח לבן) ובוטנים, והיא יכולה לשמש מצע גידול לפתוגנים כווירוסים וכחיידקים.

"נוסף על כך, אנשים נוטים לחשוב שבעונת המעבר אין אפשרות להתקרר וזו טעות. לפעמים גם רוח חמה של חמסין יכולה להוביל להתקררות. חשוב להתעטף בערבים, בעיקר אחרי אימוני ספורט, ולכסות אזורים רגישים כמו הצוואר. חשוב לשתות הרבה, להימנע ממשקאות קרים ולהעדיף משקאות פושרים או חמימים.

"המלצה נוספת היא לפתוח חלון ולאוורר את הבית, גם אם קר בחוץ, ובכך לדלל באופן טבעי כל פתוגן. כשמגיע החורף אנחנו נוטים לחמם ולייבש את הבתים, זה מייבש את הלחות הטבעית של דרכי הנשימה העליונות עד לריאות ומצמיג את הליחה, וכך נוצר שיעול יבש הקשה יותר לטיפול. כדאי להקפיד להשאיר חלון פתוח או להפעיל מכשיר אדים.

"נטילת ויטמין C יכולה אף היא לסייע במניעה ובטיפול. ויטמין זה יכול, בכמויות גדולות, לעזור בטיפול בתופעות הנ"ל – אלא אם כן סובלים משלשול או מנטייה לכיב; ובכמויות קטנות – לשמש אמצעי מניעה. מומלץ גם להרבות בשתיית חליטות צמחים כמו נענע או מנטה לשם פתיחת הסינוסים והנעת הליחה, או חליטות מרווה, קורנית וזוטא לייבוש נזלת וליחה, אם כי האחרונים לא מומלצים למיניקות. חשוב לתת משהו מניעתי גם לילדים שהולכים לראשונה לגן או לבית הספר, דוגמת תכשירים שכוללים אבץ, ויטמין C ועוד".

אז אל תחכו לרגע האחרון בשביל להיערך לעונות הקרירות, והכי חשוב – שיהיה לכם חורף חמים ומבריא!