איזו מין מחלה

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(20794)-3

סיפיליס (או בשמה העברי – עַגֶּבֶת) היא מחלה ותיקה שמלווה את המין האנושי (תרתי משמע) שנים רבות. יש אף שטוענים כי היתה לה השפעה על מהלך ההיסטוריה (כן כן!). בין הידוענים שנדבקו בה נמצאים נפוליאון, בטהובן, שוברט וגם אידי אמין.

אבל בואו לא נפריז בהערכה אליה, היא אינה מחלת VIP והיא ממש לא כיף גדול. כדי לקבל קצת יותר מידע עליה, פנינו לד"ר אכי פרידמן, רופא עור ומין במכבי שירותי בריאות.

"סיפיליס היא מחלת מין מידבקת אך פשוטה לטיפול. בעבר הוקמו בתי חולים מיוחדים על מנת לטפל במחלה זו בלבד והיא היוותה תת-התמחות בלימודי הרפואה. היום, לאחר המצאת האנטיביוטיקה, הטיפול בה יעיל ומהיר ושכיחותה, בעיקר של השלבים המתקדמים שלה, פחתה מאד. למחלה 4 שלבים. בשלב הראשון ("סיפיליס ראשונית") נוצר פצעון או כיב קטן על אבר המין (או בפה במקרה של יחסים אוראליים). הכיב, הנקרא גם שָנקֶר (Chancre), מאופיין בכך שהוא איננו כואב ונעלם מעצמו לאחר כ-3 שבועות ולכן קל לפספס את הסימן המוקדם הזה למחלה. בשלב השני ("סיפיליס שניונית") מופיעה תפרחת בעור ובריריות ולפעמים אף נפיחות של קשרי לימפה, וסימפטומים נוספים כגון חום, צהבת ועוד. שלב זה מופיע כמה שבועות אחרי השלב הראשון ועשוי להיעלם ולחזור לסירוגין במשך חודשים אחדים. השלב השלישי הוא השלב השקט ("סיפיליס לאטֶנטית"), בו אין סימפטומים אך אפשר לזהות בבדיקת דם רמה גבוה של נוגדנים לחיידק וכך לאבחן את ההידבקות. הוא שלב פחות מידבק ועשוי להימשך שנים אחדות השלב הרביעי ("סיפיליס שלישונית") מופיע שנים רבות אחרי ההדבקה הראשונית ומתבטא בפגיעות רב מערכתיות בצורות שונות. יכולה להיות פגיעה במערכת כלי הדם, כגון מפרצת (אָנֶאוּריזמה) של עורקים, שעלולה אף להוביל למוות; יכולות להופיע פגיעות בעור, בעצמות, בכבד ועוד איברים פנימיים וישנה הנאורוסיפיליס, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית והפריפרית, אשר כתבנו עליה בעבר וגורמת להפרעות תחושה, הליכה ותנועה ואף להפרעות נפשיות (אידי אמין, שהיה מנהיג אוגנדה וזכור לרעה מחטיפת מטוס אייר פרנס לאנטבה, סבל מסיפיליס ואחת הסברות להתנהגותו הלא יציבה נפשית מוסברת בכך שהוא לקה במחלה)".

"סיפיליס בזמן הריון (בין אם האישה נדבקה בה בזמן ההריון ובין אם חלתה בה בעבר) גורמת להפלות, לתמותת ילוֹדים ולמחלה מוּלדת המתבטאות בצורה אופיינית בעיוותים במבנה הפנים והשיניים".

"אבחון המחלה נעשה ע"י בדיקת דם. אם המחלה עדָין בשלב הכיב, ניתן לקחת גם דגימת משטח מהכיב ולבדוק במיקרוסקופ. הבודק המיומן יכול לזהות בקלות את המבנה הייחודי לחיידק הסיפיליס, "טרֶפּוֹנֶמה פָּלידוּם" (Treponema pallidum). מצורפת תמונה לקוחה מאתר המרכז האמריקאי למניעת מחלות:

sif

"כיום יש אנטיביוטיקה, לכן המחלה לא מגיעה לשלביה המתקדמים, אך יש עדָין אוכלוסיות ואזורים גיאוגרפיים בהם המחלה שכיחה למדָי, בעיקר באפריקה ובעולם השלישי ובקבוצות סיכון הסובלות גם משכיחות גבוהה של מחלות זיהומיות ומחלות מין אחרות.

חשוב לאבחן את ההידבקות ולהתחיל את הטיפול האנטיביוטי כמה שיותר קרוב להדבקה, כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים הקשים. לכן יש לשים לב לכל בועית או כיב על אבר המין ולגשת לבדיקתו, כי זה הסימן המוקדם היחיד להידבקות. הטיפול האנטיביוטי הוא היחיד שיעיל נגד המחלה. קיימת שמועה ששווה להפריך והיא שאם שוטפים מספיק טוב את העור לא תהיה הדבקה, דבר שאין לו אחיזה במציאות".