תשמרו על הפה, למען השן!

זמן קריאה: 3 דקות
|
3 באפריל 2013

1

השיניים שלנו. בינינו? התפקיד שלהן עצום ביחס לגודלן. חוץ מתפקידי החיתוך, הריסוק והטחינה הן גם משחקות תפקיד חברתי חשוב. שיניים יפות הן שעושות את ההבדל בין חיוך של מליון דולר לחיוך מהוסס ומבויש.

רק שלפעמים אנחנו קצת כפויי טובה כלפיהן. אז ריכזנו עבורכם את מרבית הצרות שאנו מעוללים להן בלי לשים לב אפילו, כדי שתדעו ממה כדאי להימנע.

לעיסת קרח

מי מאתנו לא לועס קרח פה ושם? זה חומר טבעי, לא מכיל סוכר ותורם למאזן הנוזלים בגוף! אבל המנהג המגונה הזה גובה מחיר מהשיניים המסכנות שלנו. הקור עלול לגרום לסדק בשן ואם הלעיסה והגריסה נמשכות, היא עלולה לגרום לגירוי וכאב דוקר בשן. המלצה שלנו? קחו מסטיק. עדיף.

פירסינג בפה

לא ניכנס פה לוויכוח מהותי אם זה יפה או "מגניב". ברמת העובדות, תזוזה לא נכונה של פירסינג בלשון בזמן לעיסת אוכל עלולה לגרום לסדק או שבר בשן. פירסינג בשפה מביא עימו נזקים דומים כמו חיכוך מוט המתכת כנגד החניכיים, שעלול לגרום לדלקות ונסיגת חניכיים. כל זה עוד לפני שנגענו בעובדה שהפה הופך לגן שעשועים ענק לחיידקים ובקטריות. לא חבל?

חריקת שיניים

המתח עושה את שלו. יש רבים בינינו שחורקים שיניים. אלה שחורקים שיניים לאורך זמן גורמים לנזק קבוע לשיניים וכשזה קורה מתוך שינה, אפילו יותר קשה לשלוט בזה. רצוי להימנע ממזון קשה במהלך היום כדי להפחית את הכאב הנגרם מההרגל הזה ואם הוא מתרחש בלילה, כדאי לישון עם סד מיוחד למניעת שחיקה בזמן שינה.

 נחשֵי גומי

כן, אנחנו יודעים. זה קשה. יש אנשים שמכורים לזה. אבל האמת חייבת להיאמר, לא רק שנחשֵי גומי (או קרובי משפחתם, דוּבוֹנֵי הגומי) הורסים את השיניים עם הסוכר שבהם, הם גם נדבקים לשן, דבר שמבטיח שגשוג של חיידקים לפחות עד הצחצוח הבא. אם אתם לא יכולים להימנע מזה לגמרי – לפחות תאכלו את הממתק עם ארוחה ולא אחריה, ככל שיהיה יותר רוק מעורב בעניין כך הפה יקבל שטיפה מהחומר הדביק.

פתיחת שקיות ופקקים

איך נגיד את זה בצורה ברורה? תשאירו את השיניים שלכם לארוחות. פתיחת פקקי בקבוקים ומיני שקיות עלולה לסדוק את השיניים ולגרום לנזק. בשביל מה יש מספריים?

פיצוחים

הנשנוש האהוב על הישראלים. אבל כן, גם הוא לא בריא לשיניים. כל החטיפים האלה מגרים את ייצור הרוק פחות מארוחה רגילה ומשאירים פיסות אוכל בין השיניים לשעות ארוכות. עדיף להימנע מאכילה מרובה של חטיפים ואם בכלל – להיצמד לחטיפים דלים בסוכר ועמילן – מקלות גזר למשל.

לקריאה נוספת:

http://www.webmd.com/oral-health/ss/slideshow-teeth-wreckers