בדיקות סקר – שגרה שמצילה חיים

28367-Blog_photo_INSIDE_v49

עם יד על הלב, כמה מכם קוראים יקרים פניתם לרופא ביוזמתכם כשלא הייתם חולים וביקשתם להיבדק? סביר מאד להניח שהתשובה לכך תהיה – אף פעם. ובכן, אל לכם לחוש שלא בנוח, רוב האנשים בעולם פונים לרופא רק כשהם חשים ברע, אבל אנחנו כאן כדי לספר לכם שיש היגיון, ואפילו רב, בפנייה יזומה לרופא כדי לבצע בדיקות סקר תקופתיות כי בדיקות אלה מסתבר, יכולות פשוט להציל חיים. כדי ללמוד יותר על הנושא פנינו לד"ר גיל טלמור, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה לבריאות הקהילה במכבי, וביקשנו אותו להסביר לנו קצת יותר על בדיקות סקר וחשיבותן.

מה הן בדיקות סקר ולמה צריך אותן בכלל?
הדבר החשוב ביותר שיש לזכור בהקשר לבדיקות סקר, מסביר ד"ר טלמור, הוא העובדה כי מדובר בבדיקות המופנות לאוכלוסייה בריאה. בדיקות סקר הן חלק חשוב ממערך הרפואה המונעת ויחד עם המלצותינו לניהול אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והימנעות מעישון, מהוות את קו החזית במלחמה במחלות קשות שיכולות לתקוף כל אחד מאיתנו. אנחנו בעצם באים ואומרים, במקום להמתין שהמחלה תתקוף במלא הכוח, בואו ננסה לגלות אותה בשלביה הראשוניים וכך יש סיכוי שנוכל לטפל בה בצורה טובה ויעילה יותר ובכך נגדיל את סיכויי ההחלמה והחזרה לחיים רגילים.

מתי צריך לעשות בדיקות סקר ומי צריך לעבור אותן?
בדיקות סקר תלויות במין, בגיל ובקבוצות סיכון, מסביר ד"ר טלמור, לכל קבוצת גיל יש את הבדיקות הרלוונטיות עבורה וכמובן שנשים וגברים יעברו בדיקות שונות. עוד נדבך חשוב הוא ההיסטוריה הרפואית, ההיסטוריה המשפחתית והשתייכות לקבוצות סיכון. כך למשל, אנשים שסובלים מעודף משקל ובנוסף גם מעשנים כבדים, נמצאים בקבוצת סיכון לחלות במחלות הקשורות להיצרות כלי הדם, בעיקר אלו המזינים את הלב ויכולים לגרום לתעוקה או אוטם ולכן אצלם נשים דגש על בדיקות דם שיכולות לרמוז לנו על בעיות שמתפתחות ומסכנות את בריאותם. אנשים אחרים שבמשפחתם יש היסטוריה של מחלות ממאירות, צריכים להיות יותר ערים לסימנים מחשידים ולהקפיד על בדיקות סקר כדי לאתר מראש מחלות שלהן יש מאפיינים גנטיים תורשתיים.
חשוב להבין שככל שאנו מתבגרים, גופינו עובר שינויים רבים, ותהליכי בלייה טבעיים, בצד תופעות הורמונאליות וגנטיות גורמים לנו להיות חשופים יותר ויותר לסיכונים. זו הסיבה לכך שככל שמדובר בגיל מתקדם יותר, מספר הבדיקות ותכיפותן עולה.

מי קובע אילו בדיקות יש לעשות?
מדע הרפואה צבר בעשורים האחרונים ניסיון וידע רבים וכיום אנו יודעים להצביע במידה גדולה של ודאות על גורמי הסיכון המרכזיים. סקרים ומחקרים שנערכו במהלך השנים עזרו לנו לנסח את כללי האצבע לבדיקות סקר ולכלול בהן את המרכיבים החיוניים לאיתור אותם סיכונים.

האם יש מחיר לעצלנות ודחיינות?
בהחלט כן, פוסק ד"ר טלמור, כשאנו בריאים ומרגישים טוב, רובנו נוטים לדחוק את משימת התחזוקה הרפואית השגרתית שכוללת את בדיקות סקר לתחתית רשימת המטלות. ענייני הפרנסה, המשפחה, הלימודים או התחביבים עוקפים בקלות את ה"עול" הזה של לגשת לרופא ולעבור בדיקות כאלו ואחרות. אצל אחרים הזנחת בדיקות אלו בא על רקע של פחד מהבדיקות עצמן או חשש מן התוצאות שיתקבלו. כך או כך, חשוב לי להסביר לכולם שלא באמת נוכל להתחבא מהסיכונים שמאיימים עלינו, ואם נזניח את מערכת ההתראה המוקדמת, אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב לא נעים וכזה שהוא בהיבט הרפואי "מאוחר מדי". בדיקות סקר כאמור מסוגלות לאתר מבעוד מועד מחלות שחלקן חשוכות מרפא או כאלו שניסיון למגר אותן בשלבים המתקדמים שלהן, נוחל אחוזי הצלחה נמוכים מאד. לעומת זאת, אותן מחלות בדיוק יכולות להיות מטופלות ביעילות לו רק נגלה אותן מוקדם. זו הסיבה שאני ממליץ בחום לכל אחד, בהתאם לגילו, מינו וקבוצות הסיכון אליהן הוא אולי משתייך, להקפיד על בדיקות סקר ולהתמיד בהן כי הן באמת פשוט מצילות חיים.