מה גורם בכלל לשפעת?

וירוס השפעת פעיל יותר בתקופת החורף אבל בניגוד לדעה הרווחת, מחקרים מראים כי קור אינו גורם לשפעת. קור כנראה מכניס את הגוף לסוג של מצוקה וכשהגוף שלנו נמצא בסטרס פיזי או נפשי הוא נעשה פגיע יותר. מסיבה זו יש בחורף נטייה להידבק יותר.

איך נדבקים בשפעת?

לא תמיד אפשר להסביר למה אחד נדבק בשפעת ואחר לא. מה שכן, זה לא בהכרח אומר שהמערכת החיסונית של הנדבקים חלשה יותר. באופן כללי, מערכת החיסון שלנו מפתחת נוגדים כדי להגן על עצמה, ובכל פעם שהיא נחשפת למזהמים, היא לומדת ומתחזקת. במחלות כגון שפעת המזהמים קשים יותר והגוף לא מפתח נגדם חסינות לכל החיים. לכן, עדיף לנסות למנוע מראש את חדירת הווירוס לגוף, בשתי דרכים:

  1. 1. מי שנוטה להידבק בווירוסים כנראה חשוף אליהם יותר, ולכן חשוב להקפיד על היגיינה – רחיצת ידיים במים וסבון והימנעות ממגע בפנים, שם נמצאים פתחי הנשימה דרכם חודר הווירוס.
  2. 2. לשמור על אורח החיים שלו ומאוזן. למצב הנפשי שלנו יש השפעה קריטית על המערכת החיסונית, כמו למשל במצבים של סטרס או טלטלה שהגוף חווה אחרי ניתוח, חוסר שינה או תזונה לא מותאמת. כל אלו ועוד עלולים להגביר סיכויים להדבקה.

האם החיסון מומלץ לכולם?

כן. ההמלצה להתחסן היא עבור כלל האוכלוסייה ובפרט לאלו הנמצאים בקבוצות סיכון, עם מערכת חיסון מוחלשת ומחלות רקע, כמו סוכרת, מחלות לב, השמנת יתר ונשים בהריון.

איך עובד החיסון לשפעת? הוא בכלל יעיל?

החיסון לשפעת פועל על ידי מרכיבים מומתים של הווירוס בתוך החיסון. הוא מייצר תגובה אימיונית-חיסונית וככה הגוף מייצר נוגדנים מולו. החיסון ניתן כזריקה לזרוע, או בספריי בו הווירוס חי-מוחלש ולכן לא ניתן במצבים של דיכוי חיסוני.

לווירוס יש המון זנים וההרכב שלו משתנה משנה לשנה. על מנת שהחיסון יהיה אפקטיבי בכל שנה מחדש, עושים הערכה לזנים האפשריים לפי חצי הכדור הדרומי שעובר את השפעת לפנינו. ייתכן מצב בו החיסון לא יכסה זנים מסוימים ולכן, למרות שהחיסון יעיל ברוב המקרים, עדיין אפשר להידבק ולפתח מחלה. גם במקרה שכזה, עבור מתחסנים המחלה תהיה קלה יותר וללא סיבוכים. ללא חיסון, ובניגוד למחלות אחרות, שפעת יכולה לפתח סיבוכים כמו דלקות ריאות ואפילו תמותה.


מי שמחוסן יכול להידבק או להדביק בשפעת?

אפשר להידבק בשפעת גם אחרי החיסון משום שהוא לא תמיד מכסה את כל הזנים שיש באותה שנה. אם בכל זאת נדבקתם תדעו שאתם פחות מדבקים אחרי חיסון וזאת בגלל שכמות הווירוס בגוף (העומס הנגיפי) קטנה. החיסון שניתן בספריי כן מדבק, משום ששם הנגיף לא מומת.

את החיסון צריך לעשות כל שנה, כאשר מעבר לכיסוי הזנים, מבחינת מערכת החיסון הוא מחזיק למספר חודשים בלבד.

מוכנים לעבור לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על קורונה
תשובה מרופא/ה על אלרגיה
תשובה מרופא/ה על בעיות שינה אצל ילדים