יהיה בסגר: שומרים על הורות שפויה בימי קורונה

זמן קריאה: 4 דקות
|
31 במרץ 2020

משבר הקורונה נכנס בסערה לחיינו, ויצר סדר יום ושגרה (או אי סדר וחוסר שגרה) חדשים. הורים רבים אינם עובדים, הילדים כל היום בבית, לא יכולים לצאת לגני שעשועים או להיפגש עם חברים ועם סבא וסבתא.

אז איך מסבירים לילדים את המצב החדש? מה עושים איתם כל היום בבית? האם אנחנו ההורים צריכים לשעשע את הילדים כל היום בבית? ואיך אנחנו מאפשרים זמן לעצמנו על מנת לאגור כוחות להמשך התקופה שסופה עדיין אינו ידוע? הבאנו לכם כלים שיעזרו להתמודדות

 

ביום ראשון 29.3.2020 התקיימה הרצאת "וובינר" עם מיכל ביטון, מנחת הורים ומרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד בכפר סבא במכבי שירותי בריאות. סיכמנו עבורכם את ההרצאה לכדי כלים פשוטים שיעזרו לכם בימים האלה:

 

 

להרצאה המלאה היכנסו >>

אז מה בעצם חשוב לדעת ומהי הדרך הנכונה לפעול עם הילדים?

הנגשת המידע-
חשוב להסביר ולתווך לילדים את המידע בשפה שמתאימה להם, לתת הכרה למצב ולא לנסות ולטשטש את המציאות. במקום לדבר על "מגפה" אפשר להסביר שיש עכשיו מחלה מאוד מדבקת, חלק מהאנשים ידבקו וחלק לא. המחלה יכולה לגרום לשיעול ולהרגשה לא טובה אבל היא עוברת ומי שיצטרך ילך לרופא או לבית חולים ויטפלו בו. חשוב לבקר את החשיפה למידע ולמנן אותו.

התמקדות בהנחיות פשוטות –
מומלץ להתמקד בהנחיות פשוטות וענייניות שקל ליישם: שטיפת ידיים, שימוש בחומר חיטוי וכדומה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. קיימות ברשתות מצגות פשוטות ומונגשות לילדים המסבירות על מחלת הקורונה ודרכי התגוננות, סיפורים שניתן לספר לילדים צעירים בכל יום המסבירים מדוע הם בבית, ומשחקים חווייתיים שמסייעים לילדים להחזיר לעצמם מעט תחושת שליטה ולהפחית את החששות מהמחלה.

מתן תפקידים –
חלוקת תפקידים קונקרטיים, בשיתוף הילדים, מסייעת לוויסות החרדה ולהעלאת חוויית המסוגלות שלהם, כמו: יצירת פעילות משפחתית, סידור הסלון, עריכת השולחן, עזרה בהכנת ארוחות, פינוי אשפה וכו'. ילדים מאוד אוהבים לעזור ולקבל שבחים על עזרתם, ולכן אל תשכחו לספק להם פידבקים חיוביים כמו: "זה מקסים בעיני שאתה עושה את זה בכוחות עצמך".

הגדרת גבולות –
גבולות מסייעים ליצירת תחושת ביטחון אצל הילדים, ועל כן נסו לתכנן יחד איתם את סדר היום החדש: זמנים קבועים לארוחות, למשימות לימודיות, למשחקים ולמסכים. אפשר גם ליצור ביחד מרחב מכיל לארגון הגבולות ולהפחתת החרדה כמו אוהל או שולחן עם מפה שהילד יכול לשהות מתחתיו.

יצירת פעילויות –
כדאי למצוא עיסוקים יצירתיים וליצור משימות לטווח ארוך – את חלקן תעשו יחד ואת חלקן הילדים יוכלו לעשות לבדם ולפנות לכם זמן לעצמכם. החליטו על הפעילויות יום קודם והכניסו אותן לסדר היום.

ארגון הבית –
ארגנו את סביבת הבית כך שהיא תאפשר לילדים לשחק חופשי או לעסוק בפעילות יצירה מבלי שהדבר יפריע לכם לעסוק בעיסוקים אחרים. אפשר למשל, לארגן בחדר: פינת יצירה בחדר, קופסת תחפושות, קופסאות משחק נגישות שעליהן מחליטים מראש – כל אלה יגייסו את הילדים לשהות יותר בחדרם ולהעסיק את עצמם יותר.

שימור קשרים חברתיים – 
חשוב לשמור על הקשרים החברתיים של כל בני המשפחה, ולדאוג שהילדים יכלו לקיים אינטראקציות יומיומיות עם חבריהם באמצעות שיחות טלפון, שיחות וידיאו ורשתות חברתיות.

קחו אחריות – 
לא פחות חשוב – קחו אחריות ודאגו גם לעצמכם! מצאו זמן לפעילויות שאתם אוהבים ודרכים להרגע כדי למלא את המצברים ולתת לעצמכם כוח להמשך, כמו פעילות ספורטיבית, סרט או ספר שאתם אוהבים, שתיית קפה עם בן הזוג וזמן לשינה.

צפו בהרצאה המלאה >>

ותזכרו – בסוף גם זה ייגמר ונחזור כולנו לשגרה מבורכת!