עוברים את החגים בשלום

זמן קריאה: 2 דקות
|
26 באוג' 2018

אישה בחולצה לבנה על רקע הים פושטת ידיים כלפי מעלה

תקופת החגים מביאה עמה לא רק הזדמנויות לחופשות ולבילויים אלא גם לא מעט מתחים משפחתיים. ד"ר ג'וליה גוזמן עובדת סוציאלית מחוזית ממחוז המרכז במכבי שירותי בריאות, נותנת טיפים שיעזרו לצלוח בשלום את הקשיים שמתעוררים בחגים ב"משפחות הכי טובות"

תקופת החגים מביאה אתה ציפיות לחופשות משותפות, בילויים, ארוחות משפחתיות וחוויות מהנות, והרשתות החברתיות מלאות בתמונות של אנשים שמבלים, מחייכים ונהנים מכל רגע. המציאות לעומת זאת, נושאת אתה בתקופה הזאת גם לא מעט עומס, מתח, לחץ, עייפות ואפילו דיכאון, וככל שהפער בין הציפיות לבין המציאות גדול יותר, כך התסכול שלנו גובר.

אילו מוקדי לחץ אופייניים לתקופת החגים?

  • הארוחות משפחתיות הרבות: סביב הארוחות עולות גם לא מעט שאלות כמו – מי מארח? את מי מארחים? איפה מתארחים, וגם, כמה משקיעים באירוח ובמתנות?
  • יציאה מהשגרה ושהייה משותפת ממושכת: גם זוגות ומשפחות שמסתדרים היטב בשגרה חווים אתגרים בתקופת החגים, שבה השהייה המשותפת יחד עם המשפחה המורחבת היא אינטנסיבית וארוכה.
  • הוצאות כספיות: יחד עם ההוצאות הגדולות עולות גם שאלות כמו – איפה וכמה מבלים? מי משלם על מה, וכיצד מתחלקים?
  • אכילה מרובה: בחגים אנחנו נוטים לאכול יותר, וחלק מהאכילה היא כמובן אכילה רגשית שנובעת מהמתח והלחץ.
  • בדידות: זוהי תחושה סובייקטיבית – גם אם אנחנו מוקפים באנשים רבים, לעיתים אנחנו עלולים לחוש בודדים.

איך אפשר להתמודד עם הלחץ בתקופת החגים?
קודם כל, חשוב לדעת שזה נורמלי להרגיש בחלק מתקופת החגים לא נורמליים… :), להבין שגם התחושות הלא נעימות הן חלק מחוויית החגים ושזה קורה גם ב"משפחות הכי טובות".

מה יוכל להקל עלינו בתקופה הזו?

  • ערכו תיאום ציפיות: עם עצמכם ועם הסביבה, והחליטו מראש על כמות הארוחות המשפחתיות ומינוני האירוח.
  • ארחו בהתאם למשאבים שלכם: בהתאם למשאבים הכלכליים, הנפשיים והפיזיים. אל תיקחו על עצמכם יותר ממה שאתם יכולים לעמוד בו.
  • למדו לבקש עזרה: חלקו לפחות חלק מהמשימות כמו קניות, עריכת השולחן, בישולים, שטיפת כלים ועוד, עם בני משפחה אחרים.
  • נשמו עמוק וזכרו את המטרה: המטרה הכי חשובה הנה ליהנות יחד! גם אם יהיה סלט אחד או עוגה אחת פחות.
  • תכננו תקציב מראש: כדאי לקחת בחשבון את הוצאות האירוח, עלות המתנות והאטרקציות, ולבחור במה משקיעים ועל מה מוותרים כדי להגיע לסוף תקופת החגים בשלום.
  • גוונו וקבעו מפגשים משפחתיים לא רק סביב שולחן האוכל: אפשר לקבוע בים, בפארק, לערוך טיול משותף או ללכת לסרט או להצגה. ניתן לשלב גם פעילות גופנית משותפת – כך גם תרוויחו אנדורפינים שהם מוליכים עצביים (נוירו-טרנסמיטורים) המקושרים להנאה ולרגיעה וגם תשרפו קלוריות.
  • אל תסגרו חשבונות בארוחות משפחתיות: זה לא הזמן והמקום להחזיר לבני המשפחה שנפגענו מהם את "מה שמגיע להם", כבדו את המארחים והימנעו מדרמות משפחתיות.
  • תכננו את הישיבה סביב השולחן: אם קיימות רגישויות בקרב האורחים שלכם, הושיבו אותם בהתאם. בקשו מהילדיםו/או מהנכדים להכין פתקים עם שמות ולמקם אותם על השולחן (כך גם תרוויחו חצי שעה שקט, ללא מסכים).
  • אל תצפו לשינויים גדולים: כדאי לזכור שאיננו משתנים הרבה משנה לשנה. לכן, האמירות, המבטים, ההשוואות ונושאי השיחה  יהיו כנראה דומים לאלו מאשתקד. מצאו לכם פרטנר נעים לשיחה והתרכזו בה.
  • נסו ליהנות ממה שיש: ברוח הפסיכולוגיה החיובית – כשאנחנו מחפשים דברים חיוביים ומתרכזים בהם, מצב רוחנו משתפר.

בברכת חג שמח ושנה טובה!