סבתא אמרה? תזונה חורפית מונעת ומטפלת

בחורף עם מזג האוויר הסגרירי, הגשם הרוח ושאר התופנים, יש נטייה לחלות. התסמינים לא נעימים ובכלל ההרגשה הכללית לא בשיא. אבל בעזרת מזונות מסויימים אפשר להתמודד איתם קצת יותר טוב ולהקל על ההרגשה. אספנו כאלו שיעזרו לכם להילחם במחלות החורף ולנצח, ויש גם מתכון!

מרק עוף

את מחלות החורף כולנו מכירים: חום, נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש, כאבי שרירים, והרגשה כללית לא בשיא.  אלו הם התסמינים האופייניים למגוון מחלות שרובן פורצות על בסיס נגיפי (ויראלי) כמו למשל השפעת. מחלות החורף נמשכות בדרך כלל במשך 7-3 ימים ולאחר מכן חולפות מעצמן, ומצריכות בעיקר טיפול תומך של מנוחה ושתייה מרובה.

במסגרת הפתרונות הטיפוליים שעברו מההורים לילדים (זה כולל המון חום ואהבה), ישנם מזונות שיגרמו לנו להרגיש יותר טוב כמעט מיד וגם לילדים שלנו. ריכזנו כאן כמה כאלו שיעשו את העבודה

אבל לפני זה שימו לב: אם מופיעים תסמינים כמו חום גבוה שאינו יורד לאחר חמישה ימים, כאבי ראש עזים, חולשה קיצונית, הקאות, קוצר נשימה ושינויים בערנות, פריחה שאינה נעלמת בלחיצה או כל תסמין שונה מהתסמינים המוכרים מומלץ לפנות לבדיקת רופא בהקדם

ויטמין C – מקצר את משך המחלה במקרים של צינון

נמצא כי נטילת ויטמין C בעת צינון מקצרת את משך המחלה, בייחוד בקרב ילדים.

ומה עם כוחו של הוויטמין במניעת מחלות חורף? בסקירת מחקרים גדולה שנעשתה על 11,300 איש, נמצא שנטילתו אינה מפחיתה היארעות של צינון באוכלוסייה הכללית. עם זאת, נמצא כי בקרב העוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית כמו ריצת מרתון או גלישת סקי, אכן נטילת ויטמין C מפחיתה את הסיכון לצינון.

ניתן להגיע לכמות הוויטמין הנדרשת ביום על ידי הקפדה של אכילת ירקות ופירות טריים באופן יומיומי. בין הפירות והירקות העשירים ביותר בוויטמין נמצאים פלפל אדום, פירות הדר, קיווי, תותים ועגבניות.

נוזלים

חשוב גם בחורף לשתות. לא משקה ממותק, או משקה מוגז או משקאות חמים וממותקים (גם לא ממותק עם דבש)  אלא מים או חליטות או תה ירוק. הרי הגוף שלנו מורכב מכ-70% נוזלים, אז מים מן הסתם הם קריטיים להתנהלות תקינה שלו, בטח כשאנחנו חולים. באופן יותר ספציפי: מומלץ לשתות מים בטמפרטורת החדר.

לימון מוסיף המון

כל סבתא מספרת וגם צודקת שהלימון מלא בויטמין C, שהגוף כל כך זקוק לו כשהוא מצונן לחיזוק מערכת החיסון והוא יכול אפילו למנוע התפתחות של הצינון לשפעת. מומלץ לסחוט את הלימון לתוך מים פושרים או חמימים. ניתן להוסיף למים ג'ינג'ר (צמח הזנגביל). הרתיחו מים ושימו בהם חתיכת ג'ינג'ר וחכו חמש דקות. המים החמים מעוררים בג'ינג'ר את סגולותיו כמחמם ומקל על צמרמורות וקור.

ומלך מאכלי החורף: מרק עוף

מרק עוף הוא למעשה חליטה של ירקות עם עשבי תיבול, שום והרבה נוזלים. המאכל מחמם מספק לגוף את כל אבות המזון ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף המתמודד עם מחלה. הבישול הארוך, ריכוך הירקות והעוף מאפשר עיכול קל בימים בהם התאבון ירוד.

סבתות מסביב לעולם, ממליצות בחום על מרק העוף כתרופה האולטימטיבית למחלות החורף ולכן יש שמכנים אותו גם האנטיביוטיקה של הטבע. יש המגישים אותו עם אטריות (לוקשלך) או כופתאות (קניידלך), ויש שמתבלים אותו בחוואיג' ומגישים אותו עם חריף, הצרפתים מכינים ממנו ציר המשמש לתבשילים רבים, באיטליה נהוג להגיש אותו עם אורז והיוונים מוסיפים חצילים.

מרק עוף ברפואה הסינית

הרפואה הסינית העתיקה ממליצה על מרק עוף בתוספת בצל וג'ינג'ר. הסינים גורסים כי חימום הגוף מבפנים על ידי מזון בעל טמפרטורה חמה ואנרגיה חמה יתרום לחוסנו ולעמידותו בעיקר מול הקור והרוח המאפיינים את החורף. גם בהודו מרק העוף, בשילוב צמחי מרפא שונים משמש כתרופה לכל דבר.

ואיך אפשר בלי? מתכון למרק עוף יהודי קלאסי

מה צריך?

מרכיבים ל-8 מנות:

4 כרעי עוף, מחולקות לשתיים רצוי ללא העור

2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות

1 בטטה בינונית קלופה וחתוכה לקוביות

4 גזרים קלופים וחתוכים לעיגולים

4 קישואים קלופים וחתוכים לעיגולים

1 שורש סלרי קלוף וחתוך גס

1 שורש פטרוזיליה קלוף וחתוך גס

חצי צרור שמיר קצוץ

חצי צרור פטרוזיליה קצוצה

סלרי עלים קצוץ

3 שיני שום מעוכות

2 ליטר מים

מלח לפי הטעם (עדיף מלח ים אטלנטי או כל מלח דל נתרן)

מה עושים?

  • רוחצים את העוף ומכניסים לסיר.
  • מוסיפים את הירקות, השורשים ועשבי התיבול ומכסים במים.
  • מבשלים במשך 40-50 דקות עד שהירקות והעוף מתרככים וממליחים תוך כדי בישול (יש לשים לב לא להמליח יתר על המידה מכיוון שעוף מוכשר מומלח מראש).

להגשה:

אפשר להגיש מרק צח ובו אטריות או קניידלך ואת העוף והירקות מגישים בנפרד או להגיש צלחת ובה כל מרכיבי הארוחה וכך הצלחת היא למעשה ארוחה שלמה.