נחיתה רכה: חוזרים לשגרה בקלות אחרי החופשה

זמן קריאה: 2 דקות
|
2 בספט' 2018

גבר אישה וילד בבגדים לבנים אוחזים ידיים והולכים על חוף הים 

יוצאים לחופשה בחגים? ד"ר ג'וליה גוזמן ולנה גור, עובדות סוציאליות ממחוז המרכז במכבי שירותי בריאות, נותנות טיפים שיגבירו את ההנאה מהחופשה ויקלו עליכם את החזרה לשגרה

חופשת החגים היא הזדמנות לקחת הפסקה ולהקדיש זמן לבילוי עם הילדים ובני הזוג. לחופשה חשיבות רבה לא רק לבריאותנו הנפשית והפיזית, אלא גם ליעילות תפקודנו בעבודה, והיא מאפשרת לנו לנוח, מונעת תחושות שחיקה ותקיעות, ומעודדת תחושות של רעננות ויצירתיות.

למה כל כך מאתגר לחזור לשגרה אחרי החופשה?
לאחר סיום החופשה, בין אם היא התקיימה בבית ובין אם היא שילבה נסיעה למקומות ולנופים חדשים, אנו נוטים להישאר במצב מנטלי של חופשה. כך, החזרה מהחופשה כרוכה לעתים בהתנגדויות פנימיות הזולגות אל תוך השגרה, בעומסים ובקושי להתכנס חזרה לתוך מסגרת ומשמעת – גם כשהעבודה והשגרה מהנות ומספקות.

אז מה יכול לעזור לנו לחזור לשגרה בקלות?
הכנה מנטלית והתארגנות מראש יוכלו לסייע בצמצום הקושי בחזרה לשגרה ובהגברת תחושת האפקטיביות והרעננות, וגם יסייעו לצאת לחופשה בראש שקט ולהתנתק מהשגרה. כדי לרכך את "הנחיתה" המטאפורית ואולי גם הפיזית בשגרה, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיוכלו להגביר את ההנאה מהחופשה ולהקל עליכם את החזרה לשגרת העבודה:

  1. הכינו רשימת מטלות לפני יציאתכם לחופשה: נחיתה רכה וחזרה קלה לשגרה מתחילה עוד לפני היציאה לחופשה עצמה. שבוע לפני היציאה לחופשה, הכינו רשימת מטלות וסדרו אותן לפי דחיפות הביצוע. רשימה כזו תסייע לכם "להתאפס" לאחר חזרתכם בקלות רבה יותר, במקום לחזור אל תוך כאוס של מטלות. מומלץ ליצור רשימה מתומצתת של כל המשימות שיש לטפל בהן במהלך תקופה זו ולקבוע "דד-ליין" לביצוע עבור משימות בעלות חשיבות גבוהה.
  2. תכננו את השבוע הראשון של החזרה לשגרה: תכנון מבעוד מועד של התקופה הזו יסייע בהתאקלמות חלקה יותר. השבוע הראשון הינו המשמעותי ביותר, משום שבמהלכו נערכת ההתמודדות העיקרית שלנו עם כמות העבודה שהצטברה. במידת האפשר שריינו בלו"ז שעות ייעודיות להתארגנות ולעבודה מנהלית לאחר החופשה.
  3. השתמשו בהתראות: אם אתם צריכים לבצע משימות חשובות או להשתתף בפגישות מיד לאחר החזרה מהחופשה, צרו לכם מראש תזכורות בתאריכי היעד השונים ביומן, בטלפון הנייד או במייל. כך תוכלו להיערך מראש למשימות שמצפות לכם עם החזרה לשגרה, ולארגן את לוח הזמנים שלכם ביעילות.
  4. הקפידו על איזון: בעת תכנון הלו"ז פנו זמן גם למשימות מהנות ונעימות, קחו הפסקות בין המטלות וצרו לכם הסחות דעת יזומות. איזון בין מטלות העבודה לבין פעילויות מהנות, יסייע לכם לחזור בהדרגה לקצב עבודה יעיל – גם כשחוזרים לחדר כושר, מתחילים לאט ובהדרגה מגבירים!
  5. צרו "גשר" למשימות גדולות: השתדלו להתחיל פרויקטים גדולים עוד בטרם יציאתכם לחופשה. כשחוזרים לשגרה קל יותר להמשיך משימות גדולות שכבר התחלנו מאשר להתחיל בפרויקט חדש. כלומר, כדי לבצע משימות גדולות, מומלץ, ליצור "גשר" בין השבוע שלפני החופשה לבין השבוע שלאחריה. כך בשובכם, לא תצטרכו להתחיל משימות גדולות מ"אפס". כמו כן, אם מצפות לכם משימות גדולות שמהוות נטל עבורכם ואתם פחות ששים לקראתן, מומלץ להתחיל אותן לפני היציאה לחופשה, משום שהמוטיבציה להשלים אותן לאחר החזרה עלולה להיות נמוכה יותר. כדי להקל על עצמכם, נסו להשאיר לתקופת החזרה לשגרה  משימות שאתם אוהבים יותר.
  6. צרו מראש הודעה אוטומטית: מומלץ לנסח בחשבון הדואר האלקטרוני שלכם הודעה אוטומטית המודיעה על תקופת ההיעדרות, כדי לאפשר לעצמכם מרווח נשימה, וזמן להתארגנות לפני החופשה ובעת החזרה ממנה.
  7. נסו לצמצם את כמות הפגישות לאחר חזרתכם: פגישות וישיבות מצריכות לא רק התמודדות עם תוכן רב וידע חדש, אלא גם מייצרות לעתים משימות נוספות. לכן, נסו לפנות מראש את הזמן הדרוש לכם להתארגנות עצמית וצמצמו במידת האפשר את כמות הפגישות בשבוע הראשון שלאחר חזרתכם.

וכמה מילים לסיום: הקושי "לנחות" ולחזור מחופשה הוא אינו דבר רע. להיפך, זהו סימן לכך שעשיתם עבודה טובה בהתנתקות מהעבודה ואפשרתם לעצמכם למלא את המצברים.

חופשה נעימה ונחיתה רכה!