מתכוננים לכיפור: ככה תעברו את הצום

זמן קריאה: 3 דקות
|
23 בספטמבר 2020

יום כיפור הוא אחד מהימים החשובים במסורת היהודית וזהו זמן לחשבון נפש ובקשת סליחה. כחלק מהתענית נהוג כמובן גם לצום, מה שעלול לגרום לעומס על מערכת העיכול ולתחושה לא נעימה. להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום והארוחה שבסופו בקלות עד כמה שניתן

 

1. התשליך: היפטרו מהרגל אחד רע לפחות

אחד המנהגים שקודמים ליום כיפור הוא ה"תשליך" – במהלך התשליך בוחרים מנהג או הרגל לא בריא שרוצים להשליך אותו כדי להיפטר ממנו. כמו למשל עישון, ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה, צריכת שתיה ממותקת, אכילה בלילה וכד'. בחרו במנהג אחד לפחות והחליטו שאתם מתחילים שנה חדשה ובריאה יותר בלעדיו.

2. מספר ימים לפני הצום: הפחיתו קפה בהדרגה

הפחיתו בהדרגה את כמויות הקפה שאתם צורכים. אפשר להפחית את מספר כוסות הקפה או כמות הקפה בכל כוס. כדאי להגיע לכוס קפה אחת לכל היותר יום לפני הצום. פעולה זו תמנע את כאב הראש שמאופיין "בתסמונת הגמילה" מקפאין.

3. ביום הצום: שתו הרבה מים והפחיתו מלח

הקפידו על שתייה מרובה – 10 כוסות לפחות, רצוי של מים ולא של משקאות ממותקים. איך תשימו לב לשתייה? שימו לכם תזכורת בטלפון לשתיית כוס אחת בכל שעה.
כמו כן הימנעו ממזון מלוח כגון חטיפים ומאכילת אוכל קנוי ומעובד.

בארוחה מפסקת: אכלו לשובע, אל תתמלאו

מטרת הארוחה המפסקת היא לספק אנרגיה בטווח הקצר ולמלא מאגרים לקראת השעות בהן לא תאכלו. מומלץ למלא את גופנו בחלבונים ושומנים מהצומח שמשרים תחושת שובע לטווח ארוך ובפחמימות מלאות.  חשוב מאוד! אכלו עד שובע ולא מעבר – הנטייה לחשוב שאם נאכל יותר, הצום יעבור בקלות, שגויה. בפועל פשוט תרגישו מלאות ואי נוחות.

להלן תפריט ארוחה מפסקת לדוגמא:

סלט ירקות ברוטב טחינה/ שמן זית
קציצות בשר ברוטב/ דג (ללא טיגון)
תבשיל אורז מלא וקטניות
ולמנה אחרונה, ממש לא חובה אבל אם חייבים משהו מתוק, ניתן לאכול תמרים ואגוזים (לא מומלחים כמובן)

אחרי הצום: אכלו משהו קטן ומתוק

אחרי הצום הקיבה שלנו ריקה. לכן מיד עם שבירת הצום חשוב להכניס למערכת העיכול משהו מאוד קל לעיכול שלא יעמיס עליה.

ניתן לבחור בין האפשרויות האלה:

• כוס תה עם כפית סוכר
• פרי (תמר/ בננה/ תפוח)
• למי שיש מכונת מיצים, אפשר להכין מיץ על בסיס מלפפונים ותפוחי עץ

כעבור שעה ניתן כבר לשבת לארוחה ולאכול ארוחה מלאה.

ועוד דברים שחשוב מאוד לקחת בחשבון

• לחולי לב, סוכרת, כליות מומלץ להיוועץ ברופא לפני תחילת הצום.
• לנשים בהריון ומניקות כמו גם מנותחי "קיצור קיבה" (בריאטרים) בשנה הראשונה, לא מומלץ לצום.
• חשוב לזכור שצום נקרא גם תענית, וכשמה כן היא נחשבת ל"עינוי" הגוף ולפיכך לא מומלץ לבצע צומות באופן קבוע.

מאחלים לכם צום קל ככל הניתן וגמר חתימה טובה!

המידע המקצועי בכתבה באדיבות מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכון סוכרת, מכבי השלום, מכבי שירותי בריאות