האם קקאו בריא?

אבקת קקאו בקערת עץ לצד פולי קקאו טבעיים

הוא התגלה לראשונה על ידי בני המאיה, בני האדם צורכים אותו כבר מאות שנים והוא מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון בריאים – הצלחתם לנחש? מדובר בקקאו! לכבוד יום השוקו החם, אלה קליוט, דיאטנית במכבי, צוללת לתוך ההיסטוריה של האבקה שהביאה לנו את הקינוח האהוב בכל הזמנים ויש גם בונוס: 3 מתכונים לשוקו חם ובריא

בני אדם משתמשים בקקאו כבר מאות שנים. הראשונים לגלותו היו כנראה בני תרבות המאיה שבמרכז אמריקה. לאירופה הוא הגיע במאה ה-16 על ידי הספרדים, וכבר אז ייחסו לקקאו סגולות בריאותיות. היום, הקקאו מוכר לנו בעיקר בזכות החלק המרכזי שלו בייצור שוקולד, וישנם מחקרים אשר מראים שהוא מכיל תרכובות שיכולות להועיל לבריאות שלנו.

מלא בכל טוב

קקאו עשיר בפלבונואידים שהם נוגדי חמצון מקבוצת הפוליפנולים, הנמצאים באופן טבעי גם במזונות כמו פירות, ירקות, תה, יין. הם נמצאו קשורים להורדת סימני דלקת, שיפור זרימת דם, הורדת לחץ דם ושיפור רמות הכולסטרול בדם. קקאו עשיר במיוחד בפוליפנול מסוג פלבנול (flavanol) נוגד חמצון יעיל בעל השפעה אנטי דלקתית חזקה.

הפלבנולים (flavanols) שבקקאו נחשבים כמשפרי רמות חנקן חמצני (nitric oxide) בדם, מה שמוביל להרפיה, הרחבת כלי הדם ושיפור זרימת הדם. בנוסף, נמצא שקקאו מפחית את ה"כולסטרול הרע" – LDL ובעל אפקט דילול דם הדומה לאספירין. תכונות אלה יכולות לתרום להורדת לחץ דם והקטנת הסיכון להתקף לב ושבץ. כך שצריכה תכופה של כמויות קטנות של שוקולד מריר העשיר בקקאו עשויה להיות בעלת יתרונות מגנים על הלב.

בנוסף, מחקרים מצאו כי פוליפנולים עשויים להפחית את הסיכון למחלות ניווניות (כמו אלצהיימר ופרקינסון) על ידי שיפור תפקוד המוח וזרימת הדם. פלבנולים ( flavanols ) מעורבים במסלולים ביוכימיים המייצרים נוירונים ומולקולות חשובות לתפקוד המוח.

קקאו ישמח לבב אנוש?

ישנן עדויות המצביעות על כך שהפלבנולים המצויים בקקאו מביאים להשפעה חיובית על מצב הרוח וסימפטומים של דיכאון, כאשר צורכים אותו. ההסבר לכך נמצא בתהליך ההמרה של טריפטופן למייצב מצב הרוח הטבעי סרוטונין, הקפאין שבקקאו, או פשוט בזכות ההנאה החושית מאכילת שוקולד. כמובן שיש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות חד משמעיות בעניין.

לא כל שוקולד בריא לנו

יש לקחת בחשבון שעיבוד וחימום יכולים לגרום לאיבוד תכונות מועילות של קקאו. למשל, על מנת להפחית את המרירות הטבעית של קקאו לעתים קרובות במהלך העיבוד קקאו עובר אלקליזציה (טיפול בסיסי), וכתוצאה מכך ישנה ירידה משמעותית מאוד בכמות הפלבנול בתוצר הסופי. זאת אומרת בזמן שקקאו הוא מקור מצוין לפולפנולים (נוגדי חמצון), לא כל מוצר אשר מכיל קקאו יספק יתרונות בריאותיים זהים ולא אחרי כל חטיף שוקולד רגיל לחץ הדם שלנו יירד או תפקוד המוח ישתפר.

כמה שוקולד מומלץ לאכול וכיצד?

הכמות המדויקת של קקאו שיש להוסיף לתזונה על מנת להשיג יתרונות תזונתיים אינה ברורה, לכן חשוב לבחור במקור קקאו עשיר בפלבנולים, כמה שפחות מעובד יותר טוב.

בנוסף יש לזכור כי שוקולד מכיל כמויות משמעותיות של סוכר ושומנים, אז אם בוחרים לצרוך אותו בחרו בשוקולד מריר עם לפחות 70% מוצקי קקאו, הוסיפו אבקת קקאו לתערובת פירות, יוגורט, דייסה, לכוס הקפה ועוד ואכלו ממנו מנות קטנות בשילוב עם תזונה מאוזנת ובריאה.

גזרו ושמרו: מתכונים לשוקו בריא

שוקו על בסיס מים עם קינמון

חומרים לכוס אחת:

1 כוס מים שהרגע רתחו

2 כפיות קקאו לא ממותקת

אופן ההכנה:

  1. מערבבים את הקקאו בכוס המים.
  2. מוסיפים סוכר וחלב לפי הטעם.
  3. אפשר לשדרג עם אבקת/מקל קינמון או תמצית/מקל וניל.

שוקו עם סטיביה

 חומרים ל-2-3 כוסות:

1/2 כוס מים

3 כפיות אבקת קקאו לא ממותקת

1 כפית סטיביה נוזלית

2 כוסות חלב או משקה חלב צמחי

1/2 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה:

  1. מחממים סיר ומכניסים לתוכו מים, אבקת קקאו וסטיביה.
  2. בוחשים עד שהתערובת נהיית אחידה ונוזלית.
  3. מוסיפים את החלב ובוחשים עד לאחידות.
  4. מחממים עד שמופיעות בועות קטנות. לשים לב: לא להרתיח את התערובת.
  5. מכבים ומוסיפים את תמצית הווניל.

 שוקו עם דבש

חומרים לכוס אחת:

1 כוס חלב ( מכל סוג)

1/2 כפית דבש

2 כפיות אבקת קקאו

אופן ההכנה:

  1. מחממים את החלב במיקרוגל למשך 90 שניות.
  2. מוסיפים את הדבש ואבקת קקאו ובוחשים.
  3. ממשיכים לחמם במיקרוגל באינטרוולים של 15-30 שניות ובוחשים כל פעם בין חימום לחימום עד להגעה לטמפרטורה הרצויה.

שיהיה חורף חם ומתוק!