קקאו או חרובים: איזה שוקולד בריא יותר?

חרובים ואבקת חרובים בכף עץ

האם היתרונות הבריאותיים של הקקאו נשמרים כאשר הוא הופך לשוקולד? והאם "שוקולד" חרובים בריא יותר משוקולד שעשוי מקקאו או שמדובר במיתוס? לכבוד יום השוקו החם, רוני הולנדר, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מביאה לנו כמה עובדות מתוקות במיוחד

הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על קקאו:

🍫 אבקת הקקאו היא רכיב מרכזי בתעשיית השוקולד.

🍫 מלבד האבקה, השוקולד מורכב בעיקרו משילוב של מוצקי קקאו וסוכר.

🍫 אבקת הקקאו (Cocoa) מופקת בתהליך של ייבוש וטחינת פולי עץ הקקאו.

🍫 היא עשירה באשלגן, בזרחן, בנחושת, בברזל, באבץ ובמגנזיום, מכילה ריכוז גבוה של פלבונואידים, שהם תרכובות בעלות תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות (אפילו יותר מבתה ירוק וביין), וכן עשירה גם בחומצה ולרית שפועלת כמפחיתה מתח (למרות נוכחותם של ממריצים כמו קפאין ותאוברומין).

🍫 ככל שריכוז מוצקי הקקאו בשוקולד גבוה יותר (בשוקולד מריר איכותי), כך הוא עשיר יותר בפלבנואידים (נוגדי חמצון) ומכיל פחות סוכר.

האם שוקולד בריא ומומלץ לצריכה?

בגלל שלפלבנואידים טעם מריר, לתעשייה יש טכניקות שונות שמפחיתות את המרירות שלהם בשוקולד, אך בד בבד מפחיתות גם את כמות הפלבונואידים ולכן כמותם בשוקולד נמוכה מאשר באבקת קקאו טבעית. אולם יש גם חדשות טובות: לפלבונואידים שבכל זאת נשארים בשוקולד ישנה השפעה גדולה. זאת כל עוד צורכים שוקולד מריר, המכיל כמות גדולה יותר של פלבונואידים, לעומת שוקולד חלב שמכיל כמות קטנה מהם וגם החלב שבו עלול להאט את ספיגתם על ידי המעי.

חשוב לשים לב! למרות היתרונות של השוקולד המריר, גם הוא מכיל סוכר ושומן בכמות גדולה, ולכן אכילתו צריכה להיעשות בצורה מתונה ומבוקרת.

ומה אומרים המחקרים? ממחקרים עולות עדויות חלשות בלבד לקשר בין צריכת שוקולד לבין יתרונות בריאותיים.

האם במקום שוקולד הקקאו כדאי לצרוך שוקולד חרובים?

אבקת החרובים עשויה מפרי החרוב שעבר ייבוש וטחינה. היא עשירה באשלגן, בסידן, בזרחן ובמגנזיום וכן בסיבים תזונתיים.

ההבדל בין חרוב לקקאו:

  • אבקת חרובים מכילה כ-1.5% שומן לעומת כ-14% בקקאו.
  • אבקת החרובים מכילה כ-73% פחמימות לעומת כ-46% בקקאו.
  • באבקת חרובים כ-5% חלבונים, לעומת 18% בקקאו.

לסיכום, בהשוואה לאבקת הקקאו, באבקת החרובים יש יותר פחמימות וסיבים תזונתיים  ופחות שומן וחלבונים.

ניתן לומר שאבקת חרובים היא בהחלט מוצר שניתן להשתמש בו במטבח. אולם כשאבקה זו הופכת לשוקולד, נוספת לה כמות רבה של סוכר ושומן, כך שהסוכר הוא המרכיב העיקר בשוקולד החרובים, אחריו מבחינת הכמות הם השמנים הצמחיים ואבקת חלב שמנה. ואבקת החרובים? היא רק המרכיב הרביעי בכמותו.

כך ששוקולד החרובים אינו מוצר בריא, הוא מוצר עתיר בסוכר ובשמנים צמחיים, ולפיכך יש להעדיף צריכת שוקולד מריר עם אחוז מוצקי קקאו גבוה (מעל 70%).
בכל מקרה, אם תחליטו לצרוך שוקולד, מומלצת צריכה מבוקרת, בכמות מתונה, אך עם הרבה הנאה.