יוצאים לרכיבה: כל הסיבות שיגרמו לילדים שלכם לעלות על אופניים

זמן קריאה: 7 דקות
|
22 בנובמבר 2020

רכיבה על אופניים

מיכל סוקמן, דיאטנית מכבי, מסבירה למה כדאי במיוחד עכשיו לעודד את הילדים לרכב כמה שיותר על אופניים (לא חשמליים)

מי מביניכם שרכש או שוקל לרכוש אופניים חשמליים לילדיו, בטח חשב הרבה על החיסכון בזמן ובכסף שהעצמאות הזו תיתן לילדים. אולי גם הושפעתם מהרצון של הילדים להיות חלק ממעמד חברתי מסוים או אולי כדי למנוע מבני הנוער שלכם להשתמש בתחבורה ציבורית ולהימנע מהיתקלויות מיותרות במרחב סגור. אבל האם עצרתם לרגע לחשוב על ההשלכות של הצעד הזה על המשקל של ילדיכם? רכיבה על אופניים חשמליים, קורקינט ממונע או הובר-בורד יבואו בדרך כלל על חשבון הליכה ועל חשבון הפעילות הגופנית המעטה שילדינו עושים בתקופת הקורונה.

בימים אלו הילדים יושבים שעות ארוכות בבית מול המחשב בבית בלמידה בזום, רוב המסגרות והחוגים סגורים וקשה מאוד לשלב פעילות אקטיבית שמזיזה אותם. וגם מי שכן יוצאים ללימודים, עם סיום הלימודים, הם לרוב מתיישבים שוב מול המסכים כדי להכין השיעורים ובנוסף גם לקבוצות לימוד אלטרנטיביות שההורים מארגנים כדי להשלים את הפערים בלימודי הזום שלא תמיד אפקטיביים עבור כולם. רק מעטים מהם יבלו עם חברים בגינה או בפארק או מתחת לבית במשחק שכולל תנועה.

נלחמים בתופעת ההשמנה

ההשמנה והמחלות הנלוות לה הפכו כבר מזמן למגיפה בעולם המערבי. בארץ אחד מכל ארבעה מבוגרים סובל מהשמנה או מעודף משקל ומספר האנשים המתים כל שנה כתוצאה מההשמנה והמחלות הנלוות לה מגיע ע"פ ההערכות לכ-4000 איש.

לצערם של רבים, עדיין אין חיסון כנגד השמנה ואין טיפול תרופתי או כירורגי בטוח ויעיל לאורך זמן המתאים באופן גורף לכלל האוכלוסייה. יתרה מזאת, ירידה במשקל, קשה ככל שתהיה, היא רק צעד ראשון במאבק לשמירה על משקל תקין שכן הקושי האמיתי הוא השמירה עליו לאורך זמן.

בשנה האחרונה המצב רק הולך ומחמיר. הסגר, הישיבה בבית, ביטול הפעילויות והחוגים הובילו את האוכלוסייה כולה ובתוך זה גם את הילדים והנוער לצמצם את כמות ועצימות הפעילות הגופנית. צמצום זה מוביל לפגיעה במסת השריר, לפגיעה בבניית מסת עצם, לאכילה מוגברת ועליה במשקל ולפגיעה במצב הרוח.

נסיעה ממוצעת באופניים חשמליים = חצי שעה הליכה ביום

כל נסיעה באופניים חשמליים או בקורקינט גוזלת מהילדים כחצי שעה של הליכה בממוצע ביום, שמהווה כחצי מהזמן המומלץ על ידי ארגוני הבריאות העולמיים לפעילות שגרתית יומית ובסיסית לילדים. אם נעריך באופן כללי שכל ילד "נאלץ" ללכת כחצי שעה ביום בסך הכל, חישוב פשוט יכול ללמד שילד בממדי גוף ממוצעים שורף כ-500 קלוריות בשבוע רק על פעילות זו. רוב הילדים הרוכבים על אופניים חשמליים או דומיהם לא מפחיתים את צריכת הקלוריות שלהם בהתאם לשינוי בהוצאה האנרגטית. כך שמעבר לפגיעה המערכתית בגוף בשל מחסור בפעילות, הקלוריות יהפכו לעודף נוסף והנה יש לנו מתכון בטוח לזירוז תהליך ההשמנה.

אז מה אפשר לעשות? האמצעי היעיל והבטוח היחידי שאנו מכירים היום ורלוונטי לכולנו הוא מניעה מתמשכת; חינוך ילדינו מגיל צעיר לאורח חיים בריא, שמירה על אורח חיים פעיל ותזונה נכונה כדרך חיים יעזור להם לשמור על משקל תקין, חיזוק העצמות ובניית מסר שריר. מובן כי לא כולם נולדו להיות רזים וילדים באים בגדלים ובמבני גוף שונים אך הדבר החשוב הוא שנעזור להם לנהל את אורח החיים הבריא ביותר המתאים להם.

בניית מסת העצם של הילד

פגיעה נוספת, שאותה קשה מאוד לתקן היא פגיעה במסת העצם של הילדים. מחקרים מלמדים אותנו שלפעילות גופנית תחת עומס בעת ביצוע פעילויות שונות כמו רכיבה, כושר או נשיאת תיק יש תפקיד מרכזי בבניית מסת העצם שלנו. העומס על הגוף מוביל את מערכות השלד של הילד להתחזק. ישיבה או עמידה על כלי ממונע אינה יוצרת את אותו העומס ולכן אינה בעלת אותה השפעה מיטיבה. ישנו חלון הזדמנויות מאוד מוגבל בחיינו לייצר מסת עצם שתחזיק אותנו ותעזור לנו להימנע משברים בכל חיינו, והוא נמשך מגיל ההתבגרות ועד בערך סוף העשור השלישי לחיינו.

אז מה עושים? יוצאים לרכיבה!

אנחנו מתכוונים כמובן לרכיבה על אופניים הקלאסיים ולא החשמליים (או קורקינט חשמלי ודומיו).
רכיבה על אופניים במשך כרבע שעה שורפת 100 קלוריות, עובדת על קבוצות שרירים רבות כמו רגליים, אגן, כתפיים, בטן וגב תחתון, מעלה את רמת הכושר ומשפרת סיבולת לב ריאה.

חשוב מאוד שאנו כהורים נסביר לילדים את החשיבות של הנעת הגוף באמצעות הרכיבה כאשר מזג האוויר מאפשר ובמקומות בטוחים – לפארק, מהבית לבית הספר ובחזרה (למי שלומד בכיתות ולא בבית), לסידורים במכולת, וללמידה משותפת אצל חבר שגר רחוק. אפילו מרחקים קצרים יחסית יכולים לרענן ולשחרר את הגוף ולענות על הצורך היומי בתנועה מינימלית.

רכיבה חברתית למצב רוח טוב

על הערך הפיזי הברור דיברנו פה רבות, אבל מה עם הערך הנפשי-חברתי? מלבד סיוע בבניית עצם והעלאת רמת הכושר והסיבולת, חשובה לא פחות התרומה להעלאת המורל ומצב הרוח ואם אפשר אז מומלץ גם לרכוב ביחד. בימים של ריחוק חברתי המפגש הזה משמעותי ליצירת ערך ושמירה על תחושה של נורמליות ושגרה.

רכיבה על אופניים לשמירה על הסביבה

וחוץ מזה, שלא רק שזה בריא ולא עולה לכם כלום (חוץ מרכישת האופניים עצמם) זה גם ירוק ושומר על סביבה נקייה, וזה מסר נהדר לכשעצמו.

אז מה הרווחנו פה?

1. פעילות גופנית בריאה ומהנה, המשלבת מגוון מערכות שרירים ועבודה על סיבולת לב ריאה.
2. אמצעי תחבורה חסכוני שמקל על ההגעה ממקום למקום.
3. שיעור בעצמאות וניידות לילדים ונוער שמאפשר גם לתחזק את חיי החברה שכה חסרים בימינו.
4. כלי לשיפור מצב הרוח שאינו מחייב התקהלות במקום סגור.
5. חיסכון בכסף ושמירה על הסביבה.

ולסיום כן, רכיבה זה חשוב ואנחנו כמובן בעד (אם לא הבנתם עד עכשיו 😊), אבל כמו בכל דבר חיים, גם במקרה הזה צריך לשמור על איזון ולא לשכוח שרגלינו נועדו לשאת אותנו ממקום למקום ולא רק במטרה ללחוץ על דוושת הגז או לפדל.

המידע המקצועי בכתבה מאת: מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות