להתבגר ולהתגבר

המתבגרים שלכם אמנם כבר לא ילדים קטנים, אבל התקופה הזו ללא ספק משפיעה עליהם.
לקראת הכניסה לסגר נוסף שוחחנו עם ד"ר איריס כהן-יבין, פסיכיאטרית ילדים ממחוז ירושלים-שפלה במכבי שירותי בריאות, וקיבלנו ממנה כלים שיסייעו למתבגרים להסתגל לשגרת הלימודים בסגר

הורים למתבגרים

במקום ללמוד למבחן בהיסטוריה, בני הנוער מצאו את עצמם השנה הופכים לחלק מהחומר הלימודי של בגרויות העתיד: מבחנים על שנת 2020 בה כמעט בכל העולם אסור היה לצאת מהבית ולחבק את סבא וסבתא, החג נערך במתכונת מצומצמת, החנויות סגורות, החופש הגדול הסתיים בלי אטרקציות כמעט, והתקשורת הבין-אישית התנהלה בעיקר דרך "זום".
שלא תטעו, לתקופת הקורונה יכולים להיות לא מעט יתרונות בהתבגרות הילדים, עם שיעורים לחיים של לקיחת אחריות וחיזוק העצמאות האישית. יחד עם זאת, השהות הממושכת בבית, שעות ריקות מעשייה, הריחוק החברתי ומתכונת הלמידה מרחוק, ייתכן והובילו גם ללא מעט קשיים התנהגותיים ותקשורתיים עם בני המשפחה, לתחושת חרדה ולדיכאון והעלו את החשש לשימוש לרעה במסכים והתמכרות למשחקים.

ככל שאנו מתקדמים בזמן, נראה שהמציאות כפי שהכרנו אותה עוד רחוקה מלחזור לעצמה במלואה. בהתאם, ללא ספק יכולות להתלוות לה תחושות רבות של תסכול ומצוקה, במיוחד כשמדובר במתבגרים. כך תוכלו לעזור להם בשגרה החדשה.

מתחילים בלקום

אחרי חופש גדול וארוך במיוחד חזרה לשגרה קצרה (מדי) ובזמן סגר הכולל גם הפוגה של חגים באמצע, צריך להרגיל את המתבגרים לסדר יום תקין של שינה בזמן וקימה בזמן בבוקר גם ללמידה בזום. מאחר שהמסגרות הלימודיות עוד לא ברורות לחלוטין, דעו שהתהליך הזה יכול לקחת זמן, אז אל תתייאשו.

שמירה על קשר

אחד מהדברים המשמעותיים שחסרים הם חיי החברה שהמתבגרים היו רגילים אליהם. במיוחד כשהמתווה החדש מאוד מבלבל ולא ברור ואין לדעת את מי, כמה ולמה מותר לפגוש בהתאם להנחיות הריחוק של 500 המטרים מהבית. כמו כן, יש סיכון להחמרתם של קשיים חברתיים ולהתפתחות חוויות של חרדה, בדידות ומצוקה בקרב מי מהמתבגרים שסבל מכך עוד לפני תקופת הקורונה, וגם כתוצאה מהשלכות התקופה, וחשוב שתהיו מודעים לסיכונים אלה. כדי שתוכלו לתמוך בהם, כדאי לעודד מפגשים חברתיים וירטואליים או טלפוניים כדי לחזק את החוויה החברתית, ובמידת הצורך – להיעזר בצוות החינוכי.

מתרגלים ללימודים

במהלך החופש הגדול רוב הילדים והמתבגרים יצאו מרוטינת הלמידה, והלמידה בבית לא נתנה מענה מלא, כך שייתכן שילדיכם יצטרכו לתרגל שוב הרגלי למידה מהבית ולהשלים פערים לימודיים. ילדים שהיה להם יותר קל ללמוד מהבית (כמו שלחלק מהמבוגרים יותר קל לעבוד מהבית), יכולים דווקא למצוא בסגר המתקרב יתרון. לעומתם מי שמתקשה בלמידה מרחוק, יצטרך לקבל על עצמו שוב את הסדר השבועי הלא קבוע שיכול להביא לקשיים לימודיים ורגשיים בקרב מתבגרים רבים. לכן, במהלך השגרה החדשה, חשוב שתשאלו את ילדיכם איך הולך להם בלימודים ותבקשו שיספרו על חוויותיהם בלמידה מרחוק. אם אתם חשים שילדיכם המתבגרים סובלים מקשיים בלימודים, כדאי שתפנו לצוות החינוכי, כך תוכלו להרחיב את המענה הנדרש עבורם, ותמנעו מצבים של חרדה ומצוקה סביב הלימודים.

חיבוק לסיום

זוהי תקופה מאתגרת שטומנת בחובה אי ודאות ושינויים תכופים. התאזרו בהרבה סבלנות ואורך רוח. כדי לעזור לילדיכם המתבגרים להתמודד עם המצב, חשוב לדבר איתם, לשתף רגשות, לחשוב ביחד על דרכים להקל עליהם וכך לעזור להם לצאת מהתקופה הזאת מחוזקים ועם חוויה של הצלחה.

מאחלים חג שמח ושנת לימודים בריאה ופורייה!

אם אתם מרגישים שאתם או הילדים נמצאים במצוקה רגשית, או מתקשים להתמודד עם המצב, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. אם באמצעות ערוצים טיפוליים ייעודיים להתמודדות עם תקופת הקורונה, פנייה לרופא המטפל, לסניף קופת החולים או למרפאה לבריאות הנפש באזור מגורכם.