בוחרים נכון: כך תגרמו לכל המשפחה לאמץ אורח חיים בריא

זמן קריאה: 5 דקות
|
14 באוג' 2019

משפחה וכלב רצים בדשא

כולנו מכירים את החשיבות שבשמירה על אורח חיים בריא, כולנו היינו רוצים שילדינו יאכלו מאוזן יותר, ישנו טוב יותר ויהיו פעילים אבל זה לא תמיד קל ליישום… אז איך עושים את זה? הכל מתחיל מאיתנו ההורים. להלן מדריך למשפחה הבריאה

לנו, כהורים, יש תפקיד חשוב ביותר בשמירה על אורח חיים בריא משפחתי. הילדים מתבוננים בנו ובהתנהגות שלנו. ככל שנבחר באורח חיים פעיל יותר, המשלב תזונה נכונה ושתיית מים מרובה, כך נוכל להשפיע על הילדים ולרתום אותם לבחור בריא.

עכשיו, כשהילדים בסיומו של החופש הגדול, ועוד רגע כולנו חוזרים לשגרה, תוכלו להתחיל לתרגל ביחד בחירות בריאותיות נכונות באמצעות האתגרים שלפניכם. מוכנים לזה?

בהצלחה!

1. שלבו יותר פירות וירקות בתזונה היומית

מומלץ מאוד לאכול פירות וירקות ב-5 צבעים. הפירות והירקות מספקים לנו ויטמינים, מינרלים וגם סיבים תזונתיים שתורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול.
• הילדים רעבים בין הארוחות? תנו להם פרי. פירות הקיץ עסיסיים ומגוונים: תפוח/אבטיח/שזיף/ נקטרינה/משמש וניתן לפרוס אותם לפלחים ולהגיש בקערית או צלחת יפה.
• נשאר מקום בצלחת? מלאו אותו בסלט טרי ורענן.
• במקום ממתק, בחרו בפרי.
• גוונו את הסלט ונסו בכל פעם ירקות אחרים.
• הוסיפו ירקות לכל כריך.
• הוסיפו ירקות לכל ארוחה – צלחת מנצחת תמיד תכיל ירקות!

2. הקפידו על שעות השינה של הילדים

• לפני השינה מומלץ להתנתק ממסכים, לקרוא ספר, להחליש את התאורה, להרגיע את האווירה או לשמוע מוזיקה.
• בזמן הקיץ, קצב הגדילה של הילדים גבוה יותר ולכן הקפדה על שעות השינה תאפשר להם לממש את פוטנציאל הגדילה שלהם.
• מחקרים מצאו שקיים קשר בין שעות שינה מועטות להשמנה.
• שינה מספקת תסייע לילדים להיות מרוכזים ונינוחים יותר במהלך היום.
• החופש הגדול מוציא את הילדים ממסגרת, אך לקראת החזרה ללימודים חשוב לחזור לשעות שינה שגרתיות ומספקות.

3. במיוחד בבוקר: אכלו בריא ומסודר

• גם אם התעוררתם מאוחר, חשוב לא לוותר על ארוחת בוקר מזינה ובריאה, ללא תוספת סוכר.
• ארוחת בוקר מאוזנת תעזור לכם לשמור על ריכוז במהלך כל היום, ואפילו תסייע לכם להימנע מנשנושים מיותרים –גם בחופש וגם במהלך שנת הלימודים.
• בארוחת הבוקר חשוב להימנע מ: עוגות, עוגיות, שוקו ומעדנים, וכדאי להעדיף: כריך טחינה או אבוקדו עם ירקות, דייסת קוואקר עם פירות, דגני בוקר לא ממותקים, יוגורט עם פרי וכו'.

4. שלבו פעילות גופנית בחיי המשפחה

כמה פעמים אמרנו "ממחר ספורט", אך דבר לא השתנה? לפעמים זה נראה בלתי אפשרי, אך אורח חיים פעיל לא חייב להיות מאמץ גדול במיוחד. הנה כמה טיפים שימושיים במיוחד שיעזרו לכל המשפחה להכניס את הפעילות לדבר שבשגרה.
• ילדים צריכים לעסוק בפעילות גופנית במשך שעה ביום, ולא חובה שהיא תהיה ברציפות.
• לפחות פעם בשבוע, לכו לפארק או לגן הציבורי ביחד וקחו איתכם כדור או פריסבי, אופניים או רולר בליידס.
• העדיפו לעלות במדרגות במקום במעלית.
• עזרו לילדים לבחור בחוג אחד לפחות שיש בו תנועה.
• עודדו את הילדים ללכת ברגל לחבר או לחוג, או סתם לצאת לשאוף אוויר בפארק, וצאו איתם לאתרי הטבע, לגנים הלאומיים, לפיקניק ולטיול.
• עודדו את הילדים להשתתף במטלות הבית. זו גם פעילות.

5. אל תוותרו על בריאות הפה

בכל גיל, מומלץ לשמור על בריאות הפה. הקפדה על צחצוח השיניים בוקר וערב, תעזור לכם לשמור על היגיינת הפה ואף לסייע במניעת עששת. לא תמיד פשוט לגרום להם לצחצח שיניים? הנה כמה טיפים מעשיים:
• החליטו שבבית שלכם לא הולכים לישון לפני שמצחצחים שיניים.
• לא הולכים לבית הספר או לגן בלי לצחצח שיניים.
• בערב, צחצוח השיניים יכול לסמן עבורכם את סיום האוכל והנשנושים ("אם מצחצחים, לא מנשנשים ולא שותים מתוקים").
• מומלץ לצחצח שיניים לא פחות מ-2 דקות – שעון חול שמודד את פרק הזמן הזה יסייע לכם לעמוד ביעד. אפשר לשלב שיר או ריקוד כדי להעביר את הזמן בכיף.

6. בכוס או בבקבוק: העיקר שתשתו עוד מים!

• במקום עוד כוס מיץ, העדיפו לתת לילדים עוד כוס מים ויישמו את אותו כלל גם על עצמכם.
• לפני כל ארוחה, שתו לפחות כוס אחת של מים והגישו לכל המשפחה.
• לארוחת עשר, הוסיפו להם בקבוק מים וכך תימנעו מהם לצרוך משקאות ממותקים.
• בדרך לפעילות גופנית? חוזרים מפעילות גופנית? שתו לפחות שתי כוסות מים.
• קשה לכם לשתות מכוס במהלך היום? עברו לבקבוק לשתייה קרה.
• הוסיפו עניין וטעם למשקה – נענע, לימונית, חתיכות פרי (ענבים, תפוז, תפוח, לימון – הכול הולך).
• איך תדעו אם שתיתם מספיק? בדקו את צבע השתן – ככל שהוא בהיר יותר זה מצביע על כך שגופכם
• מצוי במצב נוזלים תקין.

חושבים שעמדתם בכל האתגרים?